BilNytt.no har tidligere meldt at bilkonsernet Bertel O. Steen tapte 172 millioner kroner i fjor, mot hele 388 millioner kroner året før.
I dag er flere detaljer tilgjengelig, da en rekke av datterselskapene har levert regnskap til Brønnøysundregistrene:
Den viser at Bertel O. Steen fortsetter å tape stort på de mindre bilmerkene, som har hatt stor svikt i omsetning.
Ved å summere resultatene i importselskapene for Brevetti AS, CDS Norge AS og Smart Bil Norge AS ender det samlede tapet for disse tre selskapene på hele 104 millioner kroner før skatt.
Kia Bil Norge er lyspunktet som klarer pluss-resultat til tross for kraftig omsetningssvikt.
Importen av Peugeot, Mercedes-Benz og Opel ligger direkte i selskapet Bertel O. Steen AS.
- Bilmerkene genererte tap
- Stemmer det at importen av «de mindre merkene» Citroën, DS, Alfa Romeo, Jeep, Fiat og Smart belaster Bertel O. Steen for 104 millioner av det samlede tapet på 170 millioner kroner?
- Det er riktig summert resultat før skatt på tvers av disse juridiske enhetene. Merkene det refereres til sliter med lav omsetning og genererte tap for oss i 2024, svarer CFO Mats Gottschalk i Bertel O. Steen.
Han minner om at importøren i samarbeid med fabrikken og konsernets samarbeidspartnere har besluttet å optimalisere forhandlerrepresentasjonen for Alfa Romeo, DS, Fiat og Jeep:
- Vi kan ikke bruke masse ressurser på lite salg, sa merkesjef Harald Svindset til BilNytt.no i mars.
BilNytt.no kunne da avsløre at antall forhandlere for Fiat, Jeep og Alfa Romeo kuttes markant, og at DS kun vil selges fra kun én lokasjon.
- Vi har tatt kraftfulle grep for å redusere kostnadsbasen for disse merkene betydelig, herunder å redusere organisasjonen kraftig for å tilpasse oss til det volumet vi forventer at disse merkene vil selge, sier Mats Gottschalk er finansdirektør i Bertel O. Steen.
«Akademisk» øvelse
De ulike importselskapene trekker på en hel del matriseressurser fra morselskapet Bertel O. Steen AS.
Fordi driften er veldig integrert i konsernets matriseorganisasjon, skal man være forsiktig med å tolke tallene for hvert enkelt selskap helt bokstavelig.
Likefullt viser de samlede resultatene at Bertel O. Steen har tapt store summer på bilmerker som ikke har prestert i det norske markedet de siste årene.
BilNytt.no er kjent med at det skal være historiske årsaker til at importselskapene fortsatt eksisterer som separate enheter.
Har tapt 180 millioner på «FCA-merkene»
Brevetti AS, som er importselskap for Fiat, Alfa Romeo og Jeep, har vært et mareritt for Bertel O. Steen siden overtagelsen på tampen av 2021.
I løpet av tre år har Bertel O. Steen tapt over 175 millioner kroner på importselskapet for Alfa Romeo, Fiat og Jeep.
Resultatmarginen forverret seg ytterligere i fjor, fra minus 25,5 % i 2023 til minus 31,1 % i 2024.
Det er en fattig trøst at tapet i kroner gikk ned fra 77,7 millioner i 2023, til et minusresultat på 66,8 millioner kroner før skatt i 2024.
Brevetti har en gjeld på 126,3 millioner, og har mottatt et nytt konsernbidrag på 63,1 millioner.
Nøkkeltall Brevetti AS:
Fiat, Jeep, Alfa Romeo
Regnskapstallene for 2020 og mesteparten av 2021 gjelder for produsenteide FCA Norway AS, før Bertel O. Steen overtok selskapet.
Selv om Bertel O. Steen overtok importen av de tidligere FCA-merkene Fiat, Alfa Romeo og Jeep i 2021, startet aldri Bertel O. Steens egeneide forhandlere opp med disse Stellantis-merkene.
Halvert omsetning for Citroën og DS
Heller ikke regnskapet i importselskapet for Citroën og DS har vært lystig lesing de siste årene:
Omsetning ble tilnærmet halvert fra 828 millioner kroner i 2023 til 421 millioner kroner i 2024.
Tapet i kroner og øre ble noe mindre enn året før, fra 30 millioner i minus til nær 23 millioner kroner i minus, men resultatmarginen ble verre, fra minus 3,6 % til minus 5,4 %.
De to siste årene har Bertel O. Steen tapt over 50 millioner kroner på importselskapet for Citroën og DS.
CDS Norge har en gjeld 87,3 millioner kroner, og har fått tilført et konsernbidrag på 25 millioner koner.
I slutten av 2023 ble det klart at egeneide Bertel O. Steen Detalj slutter med Opel og Citroën, etter å ha besluttet å konsentrere seg om Mercedes-Benz, Peugeot og Kia, i tillegg til Smart enkelte steder.
Nøkkeltall CDS Norge AS:
Citroën, DS

Nøkkeltall Smart Bil Norge AS:
Smart

Løpende avtaler
Bertel O. Steen har vært importør for Citroën og DS siden mai 2015.
Opel-importen ble overtatt 1. desember 2018, mens Fiat, Alfa Romeo og Jeep ble overtatt 1. desember 2021.
Alle disse bilmerkene hadde tidligere fabrikkeide importører som kastet kortene.
«Intensjonsavtaler om videre samarbeid for alle Stellantis-merker ble inngått for 2023 og resulterte i nye importøravtaler, gjeldende fra 01.01.2024 med 5 års løpetid og felles oppsigelsesmulighet», heter det i årsrapporten fra Bertel O. Steen.
CDS Norge og Brevetti skriver følgende i sine årsregnskap om forventninger til 2025:
«I tillegg til å øke våre markedsandeler, blir det viktig for oss at vi i 2025 fortsetter vår egen forbedringsprosess.
Vi etablerer en ny importorganisering som er mer enhetlig innrettet på markedets behov, og vi skal gjennomføre lønnsomhets-forbedrende tiltak som vi har skissert i vår siste strategirevisjon.
Vi er i ferd med å endre måten vi jobber på i selskapet og konsernet - til fordel for både kunder og medarbeidere».
Nye personbiler fra Bertel O. Steen 2015-2024:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Blant Bertel O. Steens 10 bilmerker var det kun Smart og Jeep som økte personbilvolumene i fjor. De to merkenes volumer er imidlertid svært lave. Klikk for å forstørre.
Lyspunkt i Kia-regnskapene
BilNytt.no har allerede meldt at Kia-importøren klarte å snu et stort underskudd i 2023 til plussresultat i 2024.
Det til tross for at omsetningen i Kia Bil Norge falt med hele 383 millioner kroner fra 2023 til 2024.
Likevel oppnådde importøren et overskudd før skatt på 2,5 millioner kroner i fjor, mot et tap før skatt på hele 38,6 millioner kroner i 2023.
Det kan se ut til at importøren har fått bedre innkjøpsvilkår i løpet av fjoråret:
I 2023 hadde Kia-importøren en varekostnad på 1,33 milliarder kroner, mens omsetningen var på 1,35 milliarder.
I 2024 omsatte importøren for 939 millioner kroner, mens varekostnaden var på 850 millioner kroner.
I 2023 hadde importøren lageropprydding.
Gjennomsnittlig antall årsverk er redusert fra 24 til kun ni årsverk i 2024, noe som henger sammen med matriseorganiseringen.
- Hva er årsaken til at dere greide å snu Kia Bil Norge til å gå i pluss, når omsetningen falt så mye?
- Det er flere grunner til dette, svarer Mats Gottschalk.
Han trekker frem effektivisering av driften, nye modeller og godt salg av EV3, sunt lager, og at importøren overfor fabrikken har jobbet frem bedre betingelser og modeller tilpasset det norske markedet.
- I tillegg er det viktig å minne om at det svake resultatet i 2023 i betydelig grad skyldtes valutatap, sier CFOen.
- I 2024 har vi et noe mer normalisert bruttobidrag ettersom den norske kronen stabiliserte seg noe.
Nøkkeltall Kia Bil Norge AS:
Kia

Bilimportøren Bertel O. Steen
Selskapet Bertel O. Steen AS leverer to regnskap; et regnskap for importvirksomhet og hovedkontortjenester – og et konsernregnskap som omfatter blant annet last og buss, forhandlervirksomhet med mer.
Konsernet Bertel O. Steen samlet omsatte for 17,3 milliarder kroner og tapte altså 172 millioner kroner i fjor.
Importvirksomheten for Mercedes-Benz, Peugeot og Opel ligger direkte i selskapet Bertel O. Steen AS:
Bertel O. Steen AS isolert omsatte for 8,6 milliarder kroner i fjor, leverte et underskudd før skatt på 93,7 millioner kroner.
Ved siden av importvirksomheten leverer Bertel O. Steen blant annet hovedkontortjenester som inkluderer stab-, service- og fellesfunksjoner til de andre importselskapene.
Antall sysselsatte årsverk i selskapet er redusert fra 500 i 2023 til 441 årsverk i 2024.
- Når det gjelder tapet på 93 millioner kroner i selskapet Bertel O. Steen AS (ikke konsern) – skyldes det hovedsakelig importen av Peugeot, Opel og Mercedes-Benz – eller stabsfunksjonene?
- Alle disse aktivitetene, inkludert stabs- og støtteområder i bilvirksomheten, ligger i morselskapet Bertel O. Steen AS.
- Resultatene inkluderer vesentlige kostnader forbundet med det digitale transformasjonsprogrammet i Bertel O. Steen, sier Mats Gottschalk og avslutter:
- I tillegg kommer ekstraordinære kostnader i 2024 i forbindelse med omorganisering
Nøkkeltall Bertel O. Steen AS:
Mercedes-Benz, Peugeot, Opel

Nøkkeltall Bertel O. Steen AS (konsern):

Les også: Bertel O. Steen går sammen med Wallenius Wilhelmsen: Bygger stort i Drammen havn
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn