Nylig satte Jan Traaseth i rådgivningsselskapet Bilpriser.no AS fokus på en mulig ny trend i bilmarkedet på sine egne nesttsider, nemlig leasingkampanjer med det han kaller redusert kjørelengde.
Traaseth påpeker på Bilpriser.no hvordan flere bilmodeller nå tilbys med kortere kjørelengde på leasingkampanjer enn den «uskrevne bransjestandarden» på tre år og 45.000 kilometer.
Flere av kampanjene som kjøres av store aktører annonseres nå med 30.000 eller 36.000 kilometer over tre år, tilsvarende 10.000 og 12.000 kilometer årlig.
Til sammenligning viser tall fra SSB at gjennomsnittlig kjørelengde på inntil fire år gamle biler er på 13.940 kilometer.
Dette kan gi kunder en feilaktig oppfatning av lavere pris, samtidig som det reelle behovet for ekstra kjørelengde øker, noe som vanskeliggjør prissammenligninger, mener Jan Traaseth.
Forbrukerrådet er kritisk
Thomas Iversen er fagsjef i Forbrukerrådet. Han uttrykker bekymring over denne utviklingen:
- Reduksjonen i kjørelengde er en form for krympflasjon, særlig kjent fra dagligvarebransjen, sier Thomas Iversen til Bilpriser.no.
- Nå som kjørelengden har krøpet ned til 30.000 kilometer, vil flere leasingkunder enn før kunne få et reelt behov for å kjøpe ekstra kjørelengde.
- Kostnadene den ekstra kjørelengden medfører, må tas med i beregningene når du vurderer hva som lønner seg med tanke på bilbruk i hverdagen, sier Iversen til nettstedet.
- Mindre transparens
Flere aktører kjører nå leasingkampanjer med tre år og 30.000 kilometer på populære modeller.
Det gjelder blant annet biler fra Toyota, Volkswagen, Audi og BYD.
Bilmerker som Peugeot, Kia, Nissan og Hyundai opererer med kjørelengde på 36.000 kilometer og tre år, mens Toyota Bilia bruker tre år og 40.000 kilometer, påpeker Traaseth.
- Leasing er en populær finansieringsform i bilmarkedet, men varierende kjørelengder gjør det vanskeligere for kundene å sammenligne priser, mener Jan Traaseth.
- Dette skaper mindre transparens, noe som er negativt for bilbransjen, som er avhengig av tillit og fornøyde kunder, skriver Traaseth.
Les også: Jan Traaseth går av som direktør i Motor Finans
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: