I dag la SV frem sitt alternative statsbudsjett for 2026. Der er et av forslagene å utsette innføringen av mer moms på elbiler til 1. mars 2026.
Regjeringen har foreslått å senke momsgrensen fra 500.000 kroner til 300.000 kroner allerede fra 1. januar og innføre full moms fra 2027.
Varsler kamp om 2027
I SVs alternative budsjett for 2026 var det ikke nevnt noe om 2027, naturligvis.
Det betyr imidlertid ikke at SV er positive til full elbilmoms fra 2027:
- SV kommer til å kreve endringer i regjeringens forslag til elbilpolitikk for årene som kommer, sier Lars Haltbrekken til BilNytt.no.
Han er Stortingsrepresentant for SV og medlem av energi- og miljøkomiteen.
- Denne klimasatsingen har kuttet store utslipp i forrige stortingsperiode og det på en måte som har fått folk med på klimadugnaden, sier han.
- Betyr dette at dere varsler omkamp om full elbilmoms i 2027?
- Når man skal legge en plan om elbilpolikken er videre innfasing av moms et naturlig tema, svarer Haltbrekken til BilNytt.no.
- Nå må vi legge en helhetlig plan for å bevare bilmarkedet utslippsfritt og ikke gjøre for store og brå endringer som setter ting i spill. Det vil være viktig for oss i forhandlingene, sier SVs Lars Haltbrekken. Her på Harald A. Møllers julegrøt-tilstelning.
Håper på MDG-krav i morgen
Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening er positiv til SVs krav før budsjettforhandlingene:
- Det er riktig og viktig å utsette innfasingen av mer moms på elbil til 1. mars i stedet for 1. januar slik regjeringen foreslår, sier Bu til BilNytt.no.
- At SV samtidig foreslår avgiftsøkninger for fossilbil, er bra og nødvendig.
- Dette er et signal om at elbilmoms blir en del av forhandlingene om statsbudsjettet. Elbilforeningen mener at partiene må bli enige om en mer forsiktig momsinnfasing enn det regjeringen foreslår.
- I tillegg er det gledelig å se at SV trykker til på engangsavgiften for fossile varebiler slik at elbilandelen også øker i nyttetransporten.
MDG legger frem sitt alternative budsjett fredag. Samtidig begynner forhandlingene mellom regjeringen og Senterpartiet, SV, Rødt og MDG.
- Nå håper vi at MDG også korrigerer regjeringens momshastverk i sitt alternativ budsjett. Vi får se i morgen, sier Christina Bu.
Applaus fra BIL
Harald J. Andersen, direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), mener at SV kommer bilbransjen i møte gjennom sitt forslag til alternativt statsbudsjett for neste år:
- SVs forslag til utsatt innføring av økt elbilmoms får tommelen opp fra oss, sier Andersen til BilNytt.no og fortsetter:
- Vi setter vår lit til SV i budsjettforhandlingene, og stoler på at de andre rødgrønne partiene også prioriterer forutsigbarhet fremfor brå og overraskende avgiftsøkninger på moderne, trygge og utslippsfrie personbiler.
Han berømmer også SVs forslag om å innføre rabatt på omregistreringsavgiften for elbiler.
BIL-direktør Harald J. Andersen mener SVs alternative budsjett er et godt utgangspunkt for de kommende budsjettforhandlingene mellom de rødgrønne partiene.
Han mener de andre partiene bør finne plass til SVs prioritering om å utsette endringen av momsgrensen til 1. mars neste år.
Han minner om at BIL mener den gjenstående momsgrensen bør trappes ned gradvis over årene 2027, 2028 og 2029:
- Dette er noe som kan vedtas allerede i forbindelse med neste års statsbudsjett i form av et verbalvedtak der man forplikter regjeringen til å søke ESA om en videreføring av delvis momsunntak for elbiler, sier Andersen.
Ifølge SV vil det koste 670 millioner kroner å utsette innføringen av den nye momsgrensen fra 1. januar til 1. mars.
Harald J. Andersen i BIL tror beløpet er for høyt:
- Vi konstaterer at Finansdepartementet har beregnet de provenymessige effektene av utsettelsen til å utgjøre 670 millioner kroner. Vi stiller oss spørrende til måten dette tallet er beregnet på, og tror den reelle provenyeffekten vil være lavere enn dette.
NBF med MDG-håp
Ida Krag er leder for næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund (NBF).
- Vi er veldig glade for at SV legger inn en utsettelse i dette budsjettet, sier Ida Krag til BilNytt.no.
- SV varsler også kamp om kommende år?
- Det hadde ikke gjort noe om de hadde gitt signaler på å bruke lenger tid på de siste 300.000 av momsgrensen, uten at det er et stort rødt flagg for det, svarer Krag.
- Nettopp dette å ramme inn innfasingen av de siste 300.000 kronene må i så fall bindes i en verbal i budsjettforhandlingene.
- Jeg håper at MDG kommer med tilsvarende føringer i morgen. Det er fint om de er to om dette, fastslår NBFs Ida Krag.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn