IMPORTØRINTERVJUET 

I fjor ble det registrert kun 74 Alfa Romeo, 78 Fiat personbiler, 186 Fiat varebiler, 63 Jeep varebiler og 144 Jeep personbiler. Totalt gir det et volum på 545 biler.

Ambisjonene er betydelig høyere for 2021: FCA Norway har som mål å selge 1.800 eksemplarer av nye Fiat 500, som kommer med elektrisk drivlinje, og ble lansert 15. januar.

I tillegg lanseres det en elektrisk versjon av varebilen Ducato. Importøren har også ambisjon om å selge 8-900 Jeep, etter å ha lansert både Renegade og Compass som plug-in i fjor høst. For Alfa Romeo blir det et roligere år.

- I Fiat 500 får vi en modell hvor kombinasjonen av produkt og pris er veldig god, sier Frank Bauge til BilNytt.no.

De første bilene ble registrert sent i desember i fjor.

- Har dere stor ordrereserve?

- Den er ikke så veldig stor, men vi har ikke markedsført bilen i så stor grad frem til nå.

- «Vil ha»-produkt
FCA-importøren forventer at det er bilen med det nest høyeste utstyrsnivået, "Icon", som vil bli den mest solgte i Norge. Denne har 320 kilometers rekkevidde, og prisen starter på 269.900 kroner.

Også garantien utvides – og vil nå være 7 år eller 200.000 kilometer. Også Jeeps modeller har fått samme garantiordning.

- Fiat 500 er et "vil ha"-produkt, og vi tror at kundene kommer av seg selv, sier Bauge.

Bauge forventer ganske jevn levering av Fiat 500 i løpet av året.

- Levering blir ikke noe problem. Vi har fått forsikringer fra fabrikken om at vi får de bilene vi trenger.

15. januar gikk startskuddet for en stor markedsføringskampanje for Fiat 500: - Det er den største investeringen vi noensinne har gjort, og det blir veldig spennende. Vi skal virkelig være synlige, sier Frank Bauge.

Elektrisk varebil
Fiats elektriske varebil Ducato er ifølge Bauge på plass i februar. Elversjonen skal leveres i alle de samme tre høyde- og seks lengdeversjoner som Ducato-familien ellers, og har en nyttelast på 1.950 kilo.

- Selv om denne befinner seg i et lite segment, har vi skrevet intensjonsavtale med flere, og Posten har signalisert interesse, sier Bauge.

Interesse for Jeep
Jeeps nye plug-in modeller er ifølge Bauge ettertraktet:

- Jeeps nye plug-in-modeller av Compass og Renegade har blitt veldig godt mottatt – vi har faktisk slitt med å få tak i nok biler, sier han.

- At det ikke ble noen avgiftsendringer i statsbudsjettet for 2021 passet oss naturligvis veldig bra, smiler han.

I tillegg kommer Jeep Gladiator som varebil, og denne skal markedsføres fra januar. Det kommer også en ny Wrangler som plug-in på markedet i år.

- Vi har foreløpig ingen spesifikasjoner for denne, og vet ikke på nåværende tidspunkt om det lønner seg å bygge denne om til varebil.

- Prisen på en batteri-bil er høyere fra fabrikken enn på en fossil-bil, fortsetter han.

Rolig Alfa-år
For Alfa Romeo lanseres Tonale i fjerde kvartal:

- Det blir helt på slutten av året, så 2021 blir et rolig Alfa-år. Foreløpig vet vi ikke hvilken drivlinje Tonale kommer med, sier Bauge.

- For Tonale er detaljene ikke kjent. Vi håper naturligvis på el- eller plug-in, men fabrikken holder kortene tett til brystet, smiler FCA-sjefen.

Det han imidlertid vet er at Giulia GTA kommer til Norge i februar.

- Hos de kvalifiserte Q-forhandlerne skal vi gjøre et stunt når Giulia GTA kommer i februar med 540 hestekrefter. Vi selger faktisk noen Q-modeller i løpet av året, både av Stelvio og Giulia, sier Frank Bauge.

- Kunne signert flere
I løpet av fjoråret har FCA jobbet med å få flere forhandlere på plass i sitt forhandler-nettverk. Den siste kom på plass 24. november, da BilNytt.no kunne melde at Sarpsborg Bilsenter var kommet til porteføljen.

- Vi kunne signert 5-6 forhandlere til i fjor dersom vi hadde hatt kapasitet, sier Bauge.

Bauge sier at de har forhandler-alternativer flere steder, men at de i første omgang skal få dekket Møre-kysten.

- I Ålesund og Molde ønsker vi forhandlere. Flere forhandlere kommer på plass i år, sier Bauge.

- Er det mange forhandlere som vil bli FCA-forhandlere?

- Ja, akkurat som i fjor så er det stort trykk, både i nord, øst og midt i Norge.

- Hektisk år
Han er tydelig på at det har sammenheng med produktene produsenten fører.

- Vi har et komplett utvalg både på person- og varebil, og et modell-spekter og volum som en forhandler kan leve på alene, mener Bauge.

- Så henger det også sammen med at det kommer modeller som passer det norske avgiftssystemet, fortsetter Bauge.

Bauge sier til BilNytt.no at importøren ikke har noen planer om å innføre online-salg eller abonnementsløsninger på nåværende tidspunkt.

Selv om han ser frem til hva året har å by på – er han også tydelig på at det kan bli krevende:

- Det er både plusser og minuser med å ha fire merker. 2021 kommer til å bli et hektisk år, avslutter han.

Oversikt: Årets importørintervjuer - del 1

 Dette mener FCA-forhandlerne: 

BilNytt.no har her gjengitt svar fra FCA-forhandlerne i BilNytt.no sin store forhandlerundersøkelse. Importøren har ikke sett forhandlernes tilbakemeldinger før intervjuet. 

Hvor mange nye biler tror du at din forhandler vil selge i 2021?Kun 5 % av FCA-forhandlerne tror de vil selge færre nye biler i 2021 enn i 2020.

Hvordan ser du på salgsmålene som er satt for din forhandler av importør?72 % av FCA-forhandlerne mener at salgsmålene er vanskelig oppnåelig.

Ligger din forhandler an til å oppnå bedre eller dårligere resultatmargin i år (2020) sammenlignet med i fjor (2019)?Nær 60 % av forhandlerne melder at deret 2020-resultatmargin har bedret seg i forhold til 2019.

Hvordan forventer du at resultatmarginen for din forhandler blir i 2021, sammenlignet med 2020?Hele 75 % av FCA-forhandlerne tror på bedre resultatmargin i 2021.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn