Totalt ble det registrert 176.276 nye personbiler i fjor, samt 32.292 varebiler  til sammen 208.568 nye biler

BilNytt.no har hentet inn antall solgte person- og varebiler, både nye og brukte biler, fra de største merkeforhandlerne i Norge.

Tallene viser følgende:

  • Bilsalget til landets 40 største merkeforhandlere, inkludert Tesla og Polestar, utgjorde 81,1 % av det totale person- og varebilsalget i Norge i fjor. Det er en økning på 1,1 prosentpoeng fra 2020.
  • Forhandlerne på listen solgte samlet 32.551 flere nye person- og varebiler i 2021 sammenlignet med året før  inkludert Tesla og Polestar. Det er en økning på over 23 %.
  • Til tross for kraftig økning i nybilvolumet, klarte ikke forhandlerne å øke bruktbilvolumet. 
  • Samlet bruktbilsalg for forhandlerne på listen er på nivå med fjoråret, med en liten nedgang på 978 biler. Det tilsvarer en nedgang på 0,67 %.
  • Forhandlerne på lista solgte i 2021 like mange nye som brukte biler. Året før solgte forhandlerne 1,16 brukte biler per nye bil. Dermed er en flerårig trend mot en stadig økende overvekt av bruktbilsalg kraftig reversert etter nybilrekorden i 2021.
  • De er kun fem forhandlerkonsern som økte sin bruktbilandel fra året før. To av disse selger likevel langt flere nye enn brukte biler.
  • Det er fortsatt to forhandlerkonsern som skiller seg ut ved å selge svært mange bruktbiler i forhold til nye biler. Bilbutikk 1 og Bil i Nord har forholdstall på henholdsvis 3,03 og 2,56 bruktbiler per nybil.

Norges største merkeforhandlere:
Sortert etter antall solgte nye biler:

Polestar fakturerer kundene direkte, og Polestar-biler som er utlevert av Kverneland Bil, Frydenbø Bil, Nardo Bil og Bil i Nord er ikke med  salgstallene for disse konsernene. 

Tesla-volumenes bidrag til bilsalgsrekorden i 2021 gjør at økningen til merkeforhandlerne ikke ble så kraftig som økningen i nybilsalget skulle tilsi. Hvor mange brukte biler Tesla Norway solgte er ikke kjent. 

Kraftig Bilia-vekst
Også Bilia økte sitt nybilsalg kraftig i fjor, opp med over 4.000 biler. Oppkjøpet av Funnemark bidro til en del av økningen, sammen med høyt salg av både Volvo og Toyota. 

Toyota-konsernet Bauda passerte Sulland på nybil takket være bidraget fra Funnemark. Tilbake i 2020 solgte Funnemark 1.918 nye biler. 

Størst nedgang i nybilvolum er det, ikke overraskende, Renault og Mitsubishi-importørens egeneide forhandlere i Motor Gruppen Detalj som står for:

Motor Forum-forhandlerne, som kom på 8. plass i oversikten for to år siden og 11. plass i fjor, havner nå på 15. plass etter svakt salg av Mitsubishi og Renault. 

Les også: Situasjonen snudd på hodet for Motor Gruppen

Norges største merkeforhandlere:
Sortert etter totalt antall solgte biler:

Møller Bil tilbake - Bertel O. Steen frem
Møller Bil i Norge beholdt sin overlegne førsteplass, men gikk mot trenden og reduserte både antallet nye biler (minus 371 biler) og antallet bruktbiler (minus 2.157 biler).

Nylig forklarte administrerende direktør i Møller Bil, Sverre Helno, til BilNytt.no hva årsakene til den store reduksjonen i bruktbiler til var.

Kontrasten var stor til nummer to på oversikten, Bertel O. Steen Detalj, som gikk frem med 1.856 biler på nybil og 832 biler på brukt.

Bertel O. Steen Detalj tok dermed innpå Møller Bil med over 5.000 nye og brukte person- og varebiler på ett år.

Merk at Bertel O. Steen Detaljs tall er foreløpige tall. Endelige salgstall vil presenteres når konsernets 2021-regnskap legges frem senere i mars.

Konsolideringene merkes
De største endringene lenger ned i årets liste er det Bilgruppen og nye Autoria Gruppen som står for.

Bilgruppen AS og søsterselskapet Bilholding AS (omtalt som "Bilgruppen") er et lysende eksempel på konsolideringen som har foregått i raskt tempo blant de uavhengige merkeforhandlerne de siste årene. 

Det nye konsernet på sørvestlandet ble dannet sommeren 2020 da Åkra Bil og Fylkesnes Bil slo sammen deler av sin virksomhet.

I februar 2021 kjøpte konsernet Mercedes-Benz-forhandleren Nils Wathne Auto i Haugesund, og er nå en av Bertel O. Steens sentrale partnere.

I desember skrev BilNytt.no at også Sven Kvia i Stavanger ble en del av konsernet.

Sven Kvia er Norges største Opel- og Hyundai-forhandler, og solgte alene 1.067 nye biler og 756 brukte biler i 2021. Disse tallene er slått sammen med Bilgruppens salgstall i BilNytt.no sin oversikt til tross for at transaksjonen ikke ble gjennomført før i 2022.

Samlet solgte konsernet over 7.438 nye og brukte biler i 2021, med en liten overvekt av nye biler.

Flere konsolideringer
Nye Autoria Gruppen ble først dannet i januar i år, gjennom en fusjon av Autoria-forhandlerne, Nordlie Auto og Erling Rød i Follo og Østfold.

I BilNytt.no sin oversikt er imidlertid både 2021- og 2020-volumene fra alle de tre aktørene samlet, for å gi et bilde av hvor stort det nye konsernet nå er.

Da Autoria-fusjonen ble offentlig ble det kjent at det nye konsernet hadde like mange nye biler i ordrereserve inn i 2022, som de hadde solgt i hele 2021.

Det vil si at det nye konsernet, i likhet med øvrige Volkswagen-forhandlere, har potensial til å komme høyere opp på listen når leveringsutfordringer gir seg. Det ser imidlertid ikke ut til å skje i 2022.

Det var også ventet at Volkswagen-, Audi- og Skoda-forhandler Albjerk Bil ville klatre flere plasser på årets listen som en følge av oppkjøpet av den store Volkswagen-, Audi- og Skoda-forhandleren Hamax Auto på Hønefoss.

At Albjerk Bil ikke avanserer flere plasser skyldes nok både at Volkswagen, Audi og Skoda har hatt store leveringsutfordringer, men også at flere av de andre forhandlerkonsernene har økt sitt volum kraftig.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn