Terje Dahlgren er forretningsutvikler og bilekspert i Schibsted og Finn.no, og følger det norske bruktbilmarkedet tett.

Under et seminar om brukte elbiler på eCarExpo på Lillestrøm fortalte han at bruktbilprisene nå er på vei opp – og at det også gjelder for elbiler.

Markedet har med andre ord snudd siden i fjor sommer:

For bare åtte måneder siden kunne Dahlgren fortelle at prisene på elbiler var i ferd med å stupe.

Nå viser Dahlgren til data fra publiserte annonser på Finn.no at markedet helt klart har snudd igjen:

- Det er riktig, prisene på brukte biler på Finn.no er nå på vei oppover, bekrefter Terje Dahlgren overfor BilNytt.no i dag.

- I motsetning til hva mange tror, har bensin- og dieselbiler aldri holdt seg så godt i verdi som de gjør nå, sier han.

- Forhandlerne er for trege til å kompensere prisene oppover, legger Dahlgren til. 

- Færre innbyttebiler
Aller høyest er etterspørselen etter brukt dieselbil, som det også fortsatt selges mest av på Finn.no. 

Men Dahlgren kan dessuten fortelle at situasjonen har snudd også for elbilene:

- Blant årsakene er at det i fjor var mye eksport av bruktbiler, samtidig som det var veldig lite import.

- Dessuten falt jo nybilmarkedet markant, slik at det kom færre innbyttebiler inn til forhandlerne.

Han forklarer at grunnlaget for snittprisen det opereres med er siste annonserte pris på Finn.no.

Ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) er antall eierskifter hittil i år ned med 8,5 % sammenlignet med samme periode i fjor.

- Det har vært en bemerkelsesverdig utvikling fra fjerde kvartal til nå, sier Terje Dahlgren til BilNytt.no. 

I begynnelsen av januar sa Arvid Sulland til BilNytt.no at bruktbilmarkedet går veldig bra og at konsernet gjerne skulle hatt flere bruktbiler.

- Etterspørselen er kjempehøy
Terje Dahlgren forteller at snittprisen på dieselbiler som selges gjennom Finn.no var på cirka 189.000 kroner i første og i andre kvartal i fjor.

Deretter falt til den 179.900 kroner i tredje kvartal for så å ramle ned på 175.000 kroner årets siste kvartal.

Men nå er den oppe på 188.211 kroner – altså ikke så langt fra det nivået den lå på tidlig på året i fjor.

Snittprisene gjelder for biler som selges fra forhandlere, og ikke av privatpersoner.

For elbilenes del snudde det fra tredje til fjerde kvartal i fjor:

Der har prisutviklingen gått fra 359.900 kroner i snittpris på starten av fjoråret ned til 345.000 kroner i annet kvartal, som falt ytterligere til 329.800 i tredje kvartal.

Så steg snittprisen til nesten 350.000 kroner i fjerde kvartal og ligger nå på rundt 359.000 kroner, kan Dahlgren fortelle.

Med andre ord er prisnivået på elbil nesten tilbake der det lå for et år siden.

Snittprisene totalt, altså på proffmarkedet uansett drivstoff, er imidlertid under det de var i første kvartal 2023: 326.287 kroner så langt i år, mot 349.000 for et år siden.

- Det vi ser er at etterspørselen er kjempehøy. Samtidig har antallet annonserte bruktbiler på Finn.no falt ganske dramatisk siden tidlig på året i fjor, forteller Dahlgren.

- Mens vi i første kvartal 2023 var oppe i over 71.000 biler til salgs, ligger vi nå på et nivå rundt 55.000 biler, presiserer han.

Mindre nybil-risiko
Dahlgren minner også om at for elbil var gjennomsnittlig publiseringstid basert på annonser som er markert solgt eller avpublisert, på 47 dager på det meste i fjor sommer, mens den nå er nede i 32 dager.

- Slik utviklingen er nå, synes jeg at mange bilforhandlere har vært for trege med å kompensere oppover i pris, sier han.

Dahlgren mener også det er mindre risikabelt med tanke på restverdi å kjøpe ny elbil nå enn det har vært, både med tanke på høy etterspørsel etter brukt og fordi nybilprisene er blitt presset ned etter det såkalte «Tesla-sjokket» 13. januar i fjor:

- Slik situasjonen er nå, er det nok mindre risiko knyttet til å kjøpe en ny elbil enn det var et par år tilbake i tid, sier Terje Dahlgren.

Bruktbiler på Finn.no - antall dager publiseringstid per drivlinje:

Kilde: Finn.no/Schibsted

Les også: Bruktbileksporten 2023: Over 1,5 milliarder kroner i refusjon

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn