BilNytt.no har lenge erfart at et Lotus-nettverk er under forberedelse i Norge, med representasjon i Oslo, Bergen og Trondheim.

Lotus bekrefter i dag til BilNytt.no at de rekrutterer egne ansatte i Norge og at de kommer til Norge neste år, som et rent elbilmerke.

Lotus er eid av Geely Holding, som også eier Volvo.

I kontakt med Volvo-forhandlere
Flere norske merkeforhandlere har vist stor interesse for å bli agent for bilmerket.

- Vi er i gang med en rekrutteringsprosess i Norge nå og kommer til i starte opp til neste år, bekrefter Duncan Johnston overfor BilNytt.no.

Britiske Duncan Johnston er blant annet ansvarlig for å utvikle det norske nettverket for Lotus Cars.

Johnston har i lengre tid vært i samtaler med store merkeforhandlere for å bygge opp et agentnettverk her i landet.

BilNytt.no er kjent med at han så langt har hatt flere møter med forhandlere i Volvo-nettverket, og med andre større aktører i de største byene i Norge.

Norske bilkjøpere vil kunne se den nye elektriske modellen Lotus skal lansere på Oslo Motor Show i oktober.

Lotus Eletre presenteres som en elektrisk "hyper-SUV". Bygget i lettvektsmaterialer som karbonfiber og med sine 600 hestekrefter, kvalifiserer den til "to-sekundersklubben" på 0-100-øvelsen. prisen skal ligge på mellom 80.000 til 130.000 euro.

Showroom og agent-nettverk
Planen, som i denne omgang har et tidsperspektiv på fem år, skal blant annet gå ut på at merket skal etablere sitt et eget utstillingslokale i Oslo sentrum.

Bilsalget vil foregå etter agentmodell og bilen skal lanseres i Europa 1. kvartal 2023.

Lotus vil tilknytte seg agenter som dekker Oslo Vest og Oslo Øst.

Det skal også søkes etter agenter i Bergen og Trondheim. Kristiansand og Stavanger er visstnok foreløpig ikke nevnt.

At Lotus søker seg mot Volvo-nettverket er ikke unaturlig:

Dette er mer i tråd med hva vi ville forvente fra et merke eid av Geely-konsernet enn det som har skjedd i tilfellet Geely Auto. Der er det Gill Gruppen som er blitt utpekt som forhandler, i første omgang for undermerket Geometry, som BilNytt.no skrev om nylig.

Bilia er en kandidat til å få Lotus i Norge og Sverige. De har allerede Geely Holding-merkene Volvo, Polestar, Lynk & Co i sin portefølje.

Bilia har mistet Volvo i Oslo, men bygger likevel et nytt hovedanlegg i hovedstaden. Lotus kan passe godt sammen med Jaguar og Land Rover som skal inn i bygget etter oppkjøpet av Insignia. I Sverige har Bilia også en agentavtale med Xpeng og Lynk & Co.

Hele Norden
Duncan Johnston har forklart at hans oppgave er å designe og iverksette strategi- og utviklingsplanen for Lotus Cars-merkets vekst i Norden (Norge, Sverige, Danmark, Finland og Baltikum).

- Vi etablerte Lotus Cars Europa i fjor og er i ferd med å implementere vår nye produktstrategi.

- Vi skal fortsatt produsere sportsbiler, men vi vil komme med mer livsstil-orienterte produkter som SUVer, og ikke minst elbil - noe som gjør det naturlig å satse tidlig i det norske markedet, sier han.

- Det er allerede mulig å tegne seg på reservasjonsliste for å sikre en plass i køen og bilen skal etter planen lanseres i Europa første kvartal 2023, sier Duncan Johnston til BilNytt.no. 

- Har dere allerede inngått noen avtaler med samarbeidspartnere lokalt?

- Nei, ingen avtaler er signert, men vi snakker med flere aktører.

- Dere er jo eid av Geely-gruppen - da er det vel nærliggende å benytte forhandlernettverket til Geely-eide Volvo?

- Det stemmer at vi er 51 % eid av Geely, og vi har samtaler med forhandlere i nettet, men for Geely er Lotus "halo brand"-et, altså merket med den mest eksklusive identiteten - og det er naturlig å snakke også med andre forhandlere som kan være egnet for merket.

Johnston presiserer at salgsorganisasjonen skal være oppe og gå i Norge i første kvartal 2023.

El-SUVen Eletre, her vist under bilutstillingen i London, blir den første nye modellen som skal lanseres i Norge fra det tradisjonsrike engelske sportsbilmerket. Nå eid av Volvo-eier Geely Holding.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn