I fjor omtalte BilNytt.no Gumpen Gruppens byggeprosjekt, der Gumpens Auto-konsernet investerer 100 millioner kroner i et nytt skade-, lakk- og bilpleieanlegg i Kristiansand

Nå har forhandlerkonsernet åpnet det som omtales som «fremtidens skadesenter»:

- Vi satser på industriell drift i alle avdelinger, sa konsernsjef Per Helge Gumpen under gårsdagens åpning av det nye skade-, lakk- og bilpleie-anlegget i Kristiansand. 

I det nye anlegget er det lagt særlig stor vekt på energiforbruk, og takket være solcellepanel på taket er forbruket av energi for lakkering redusert med minst 60 %.

- Skadeutbedring er under press. Ikke minst er de ustabile energiprisene en stor utfordring for lakkering, sier konsernsjef Per Helge Gumpen til BilNytt.no.

- Derfor har vi i vårt nye skadeanlegg tatt i bruk de mest moderne metodene for å bruke mye mindre energi, sier han og fortsetter:

- Jeg tror dette er fremtiden og på mange måter er det nye anlegget et sted der vi også tester ut nye produksjonsmetoder. Det går på alt fra utslipp, ventilasjon, gjenbruk, til støy og produksjonsmetoder.

Gumpen Gruppens strore skadesenter Kristiansand er endelig åpnet.

I skadeanlegget skal det gjennom 8.000 oppdrag i året. I tillegg kommer opp mot 4.000 oppdrag på bilpleie og klargjøring.

Les også: Nye Gumpen Motor er i gang: - I tillegg til vårt nye bilmerke blir bruktbiler viktig

Ser bilpeie og klargjøring under ett
Det er 40-50 ansatte i det nye anlegget.

Totalt er anlegget på over 6.000 kvadratmeter, mens selve skadeavdelingen er på rundt 3.000 kvadratmeter.

I øvre etasje er det anlegg for bilpleie og klargjøring av nye og brukte biler. 

- Når vi nå tar i bruk et av landets mest moderne skadeanlegg handler det om et anlegg som vi skal bruke i de neste kanskje 50 til 60 årene. Da er det viktig å tenke nytt og vi har alle muligheter for å øke kapasiteten om det blir nødvendig.

Årlig skal 8.000 kjøretøy gjennom anlegget på skade og lakk, i tillegg til opp mot 4.000 kjøretøy på bipleie. 

Det handler om alt fra de aller minste skadene, til de største jobbene.

- Vi er en av fem i Norge innen Audi- og Volkswagen-nettverket som er godkjent for å utføre skadeutbedring med aluminium, sier Gumpen.

- Vi satser også stort for bilpleie og klargjøring, som vi nå ser under ett. Vi tror det er et område med et stort potensial. Det er et område i endring med nye krav til utøverne.

- Dessuten er vi aktive på gjenbruk av deler. Det vil bli stadig viktigere for bærekraftarbeidet, legger han til. 

For lakkering er det valgt lakkbokser og tørkekabiner vegg-i-vegg slik at en lakkert bil enkelt kan forlyttes til egne tørkekabiner.

Per Helge Gumpen er konsernsjef og eier i Gumpen Gruppen, og gleder seg over at konsernet nå får et av landets største og mest moderne bilskadeanlegg. 

Kjente leverandører
- Vi satser på en industriell drift i alle avdelinger, sier Gumpen.

- Vi mener det er mye å hente på å ha en effektiv avdeling for bilpleie og klargjøring. Det setter vi enda mer i fokus, og vi ser på dette som viktige spesialavdelinger vi som bilforhandler vil trenge i fremtiden.

Det er ikke tatt endelig stilling til om man skal ha avtaler med andre forhandlere i regionen på skadeutbedring.

Foreløpig er det Gumpen-konsernets egne bilforhandlere som skal benytte anlegget, og det foreligger i dag ikke planer om å selge tjenester til andre aktører. 

Gumpen planlegger også et eget kompetansesenter i tilknytning til det nye skade-, lakk- og bilpleie-anlegget.

Det er Car-O-Liner, Würth og Holgers/Bolest som er hovedleverandører av tungt verkstedutstyr og lakkbokser til nybygget.

Lakkproduktene som benyttes kommer fra Glasurit.

I oktober skrev BilNytt.no at Gumpen og Autostrada gikk sammen om en skade- og lakksatsing i Telemark.

I alle avdelinger er det himlinger i taket for redusere støynivået. Anlegget har solcellepaneler og lakkbokser med lavere energiforbruk.

Les også: Werkstas nye skadeverksted på 2.000 kvadratmeter

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn