Juni har vært nok en spesiell måned for registreringsstatistikken, som vanlig levert av Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
I alt ble det registrert 17.512 nye personbiler i juni – opp fra 15.566 biler i juni 2023, som hadde to flere registreringsdager.
Det er en økning på hele 12,5 %.
Det slår likevel ikke juni 2021, som da ble en rekordmåned med hele 20.392 biler – men årets juni slår den tidligere junirekorden fra 1977 (16.415 biler).
Med en voldsom innspurt på slutten av juni, endte første halvår på 61.258 biler.
Det var ikke nok til å passere fjorårets 66.549 nye personbiler i første halvår.
- Med de svingningene vi har sett i nybilsalget så langt i år, er det overraskende at vi ikke ligger lenger bak fjoråret, sier direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
- Andre halvår gir vanligvis et høyere nybilsalg enn første. Fortsetter det slik vi ser nå, kan 2024 ende med rundt 130 000 nye personbile.
Mest fremgang i markedsandel i 1. halvår:
- MG: + 5,2 prosentpoeng
- Volvo: + 1,9
- Toyota: + 1,7
- Hyundai +1,6
Mest tilbakegang i markedsandel i 1. halvår:
- Tesla: - 8,2 prosentpoeng
- Volkswagen: - 7,5
- Skoda: - 1,7
- Peugeot -1,3
De to største bilimportørene taper store markedsandeler (9,5 prosent av markedet) til Volvo, Toyota, Hyundai og de øvrige asiatiske merkene unntatt Kia:
Harald A. Møllers markedsandel i første halvår endte på 17,9 %. Det er tilbake med 4,4 prosentpoeng fra 22,3 % i fjor.
Bertel O Steens markedsandel falt fra 11 % i fjor til 5,8 % i første halvår i år. Det er en nedgang på 5,1 prosentpoeng.
Over 20 % flere varebiler
Blant de ti største bilmerkene hittil i år, er det kun Toyota, Volvo, MG, Hyundai og Nissan som har økt volumet sitt fra i fjor.
Første halvår i fjor var preget av Teslas prisstunt og utleveringer av en stor ordrereserve fra blant annet Harald A. Møller.
I juni i år våknet Tesla til live igjen og leverte som ventet en god halvårsavslutning:
Hittil i år er det registrert 10.498 nye Tesla i Norge, 3.672 av dem i juni. I fjor var tallene henholdsvis 16.850 og 3.450.
Samtidig har det i juni skjedd en del ting som ikke nødvendigvis reflekterer realitetene i bilmarkedet i særlig grad.
Som BilNytt.no kunne fortelle for en tid tilbake, har årets juniregistreringer sammenheng med en del endringer i lover og regler fra og med juli måned.
Varebilvolumet er opp med hele 21 % hittil i år.
Høydepunkter i juni og i første halvår 2024:
- Beste registreringsmåned siden mars 2023.
- Tesla nok en gang suveren i juni og største bilmerke hittil i 2024.
- Comeback for Tesla Model 3 – nummer 2 bak Model Y på modellstatistikken i juni.
- Meget sterk annenplass for Toyota i juni og annet halvår.
- Under 25 % elbilandel i juni for Toyota og godt under 40 % i første halvår.
- Beste score noensinne og pallplass for MG i juni.
- De kinesiske bilmerkene BYD, MG og Polestar har tresifret prosentvis oppgang i år, mens Xpeng har firesifret oppgang.
- Svak måned for Volkswagen på 5. plass, bak Volvo. Harald A. Møller går kraftig tilbake totalt i juni (14 % markedsandel), og markant tilbake også i 1. halvår (18 %). Importørens bilmerker har en tilbakegang på -4,4 prosentpoeng, sammenlignet med sin markedsandel i første halvår i fjor.
- Bertel O. Steen fortsatt på felgen idet 1. halvår passeres. Under 3,6 % markedsandel for hele konsernet i juni og 5,8 % i første halvår. Bertel O Steen-merkene har dermed en tilbakegang på -5,1 prosentpoeng fra første halvår i fjor.
- Elbilandel på 80 % i juni, opp fra mai takket være Tesla og MG. I første halvår endte elbilandelen på 85 %.
- Eierskifter ned cirka 4 %.
- Kraftig fremgang på godt over 60 % for bruktimporten, ledet an av elbiler.
- Hydrogenbil-registreringer for første gang på et år, takket være stenging av kollektivfelt for elbiler: 7 Toyota Mirai i juni.
- Et (siste?) blaff med ladbare hybrider; hovedsakelig Toyota RAV4 og Volvo XC60 i juni.
- Nok en god måned for varebilene med nesten 20 % i pluss, men mindre frem enn i første halvår samlet. Ford, på annen plass bak Volkswagen, har størst fremgang.
BYD-registreringene er nesten tredoblet hittil i år sammenlignet med i fjor. I juni sto BYD Dolphin for omtrent halvparten av registreringene.
Topp 15 bilmerker (personbil) – juni 2024:
- Tesla: 3.672 nye personbiler
- Toyota: 3.243
- MG: 2.195
- Volvo: 1.576
- Volkswagen: 1.286
- Hyundai: 766
- Audi: 632
- BMW: 577
- Skoda: 469
- Nissan: 438
- Polestar: 388
- Ford: 299
- Suzuki: 283
- Mercedes-Benz: 249
- Mazda: 188
Topp 15 modeller (personbil) – juni 2024:
- Tesla Model Y: 2.324 nye personbiler
- Tesla Model 3: 1.334
- MG 4: 1.171
- Volvo EX30: 1.080
- Toyota Yaris Cross: 998
- Volkswagen ID.4: 834
- Toyota bZ4X: 765
- Toyota RAV4: 573
- Audi Q4 e-tron: 543
- MG Marvel R: 527
- Toyota Corolla Cross: 504
- MG ZS EV: 455
- Hyundai Kona electric: 452
- Polestar 2: 373
- Toyota Yaris: 292
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Tesla Model 3 bidro godt på registreringsstatistikken i juni.
Topp 15 bilmerker (personbil) – 1. halvår 2024:
- Tesla: 10.498 nye personbiler
- Toyota: 8.356
- Volkswagen: 6.447
- Volvo: 5.439
- MG: 4.350
- Hyundai: 3.206
- Nissan: 2.626
- BMW: 2.473
- Audi: 2.366
- Skoda: 2.024
- Ford: 1.496
- Mercedes-Benz: 1.362
- Polestar: 1.204
- BYD: 1.057
- Mazda: 874
Topp 15 modeller (personbil) – 1. halvår 2024:
- Tesla Model Y: 8.419 nye personbiler
- Volvo EX30: 3.776
- Volkswagen ID.4: 3.485
- Toyota bZ4X: 3.035
- MG 4: 2.448
- Tesla Model 3: 2.008
- Hyundai Kona electric: 1.911
- Volkswagen ID.3: 1.889
- Audi Q4 e-tron: 1.833
- Toyota Yaris Cross: 1.655
- Nissan Ariya: 1.373
- Ford Mustang Mach-E 1.267
- Toyota RAV4: 1.219
- Nissan Leaf: 1.196
- Polestar 2: 1.187
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Varebilsalget går så det suser
Antall førstegangsregistrerte nye varebiler økte både i juni og i første halvår.
I juni ble det registrert 3.020 nye varebiler, det er nesten 3 % flere enn samme måned i fjor.
I første halvår ble det totalt registrert 15.452 nye varebiler, det er drøyt 21 % flere enn i samme periode i 2023.
Dieselvarebilene har en andel på hele 68 %, som er en tydelig økning i forhold til 2023, mens elbilandelen gikk ned og endte på 31 % i første halvår.
- Den sterke økningen i salg av nye varebiler viser at det er rimelig god fart i økonomien, og at mange bedrifter går godt. Da øker evnen og viljen til å erstatte eldre varebiler med nye, sier Øyvind Solberg Thorsen.
- At ikke takten i salg av nye el-varebiler er høyere, bør få myndighetene til å innse at incentivene ikke er tilstrekkelige, og at man bør ta grep som bidrar til at 2025-målet om at alle nye person- og varebiler skal være nullutslippsbiler nåes så raskt som mulig, legger han til.
Eierskifter ned – bruktimport opp
Antall eierskifter, altså bruktmarkedet, gikk merkbart ned både i juni og for halvåret.
Ved inngangen til juli hadde 243.291 personbiler skiftet eier, det er 5,3 % færre enn på samme tid i fjor. Nedgangen var på 9,5 % i juni.
Bruktimport av personbiler har derimot gått merkbart opp både i juni som enkeltmåned, og i første halvår totalt – selv om det dreier seg om et begrenset antall biler.
I juni økte bruktimporten med 46 % sammenlignet med juni i 2023, og totalt er det importert 2.704 brukte personbiler i år.
Av disse er 60 % elbiler. Den store prosentvise økningen skjer fordi bruktimporten i fjor var historisk lav.
I 2023 ble det for første gang eksportert flere bruktbiler enn det ble importert.
Antall eierskifter pr. måned 2018-2024:
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Nøkkeltall bilslaget juni 2024:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Bertel O. Steen vs. Harald A. Møller - PERSONBIL:

Bertel O. Steen vs. Harald A. Møller - VAREBIL:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn