- Returnerende kunder på servicemarkedet er en del av arvesølvet til en bilforhandler og helt avgjørende i morgendagens bilmarked, sier Kim André Sagen til BilNytt.no.
Han er nyansatt Head of Sales for CitNow i Norge.
Hovedproduktet i det norske markedet er en videoapp hvor verkstedet kan ha digital kommunikasjon med kunden.
I appen kan verkstedet forklare og vise kunden hva som er gjort av arbeid på bilen, og det er mulig å sende video-tilbud på service og vedlikeholds-jobber til kunden.
Kim André Sagen mener at lista er lagt første gang kunden har mottatt en slik video fra verkstedet:
- Da blir det en forventning. Video til verkstedkundene er fremtiden, sier han.
Skal satse i Norge
CitNow Group er et britisk selskap som leverer digitale løsninger til bil- og verkstedbransjen.
Selskapet selger sine tjenester i 82 land og har vært på det norske markedet i åtte år.
Inntil nå har virksomheten i Norge blitt ledet av nordisk direktør Kristian Krapper og av Sverige-kontoret der Joakim Moberg er Head of Sales for Sverige og Norge.
- Planen er å nå bredere ut på det norske markedet, sier Joakim Moberg til BilNytt.no.
Nå skal CitNow styrke sin tilstedeværelse i Norge med nyansettelsen av Kim André Sagen som Head of Sales for det norske markedet.
- Hva er ambisjonene for CitNow i Norge?
- Vi ser et potensial i Norge, og på sikt ønsker vi å vokse med et par hundre lokasjoner som tar i bruk tjenestene til CitNow, svarer Moberg.
- Kim André Sagen blir sentral for å styrke satsningen i Norge, og sikre at vi fremover har god tilstedeværelse i et viktig og voksende marked, sier Moberg.
Sagen har 13 års erfaring i bilbransjen med ulike lederroller i Mobile-kjeden og senest som regionsjef i Hyundai Motor Norway.
- Hvilke områder skal det satses på?
- Digitale tjenester til verksteder med verksted-applikasjon «Workshop» er sentralt i satsningen i Norge. CitNow vil invitere kunden inn på verkstedet på en digital måte, sier Moberg.
Sparer verkstedet for administrasjon
Kim André Sagen forklarer nærmere hvordan videoappen brukes:
- Kunden mottar video fra tekniker per SMS eller e-post med forslag til arbeid og tilbud. Dermed får kunden mye bedre innsikt i arbeidet som skal gjøres og bedre forståelse for kostnadene tilknyttet arbeidet.
- Ofte kan det være vanskelig å få tak i kundene på telefon, noe som resulterer i dårligere kommunikasjon og tilfeller hvor arbeid som burde blitt uført, utsettes, sier Kim André Sagen.
- Hvordan responderer kundene på denne tjenesten?
- En stor del av kundene godkjenner arbeidet innen kort tid etter å ha sett videoen og pristilbudet. Det sparer verkstedet for masse administrasjon, svarer Sagen.
Kjente navn på kundelisten
Verksted-appen til CitNow er i bruk hos over 130 forhandlere ifølge selskapet.
CitNow har allerede kjente bransjenavn i Norge på kundelisten:
Sagen opplyser at alle Ford-forhandlerne, flere BMW-forhandlere, blant annet Bavaria-kjeden, og Sulland bruker verksted-applikasjon «Workshop».
Ford-forhandlerne har brukt CitNow-løsningen siden 2017.
- Sulland er vår største samarbeidspartner. De bruker verksted-applikasjonen aktivt i samtlige av sine 43 bilhus og har dette som en klar og viktig strategi for servicemarkedet, sier Sagen.
- Hva er den største nytteverdien?
- Tilbakemelding fra våre brukere som benytter videoappen er at kundene opplever dette som mer ryddig og profesjonelt enn «gamle-måten» hvor kunden må ringes og arbeidet avtales over telefon.
De to bildene til venstre viser hvordan kunden får presentert foreslått arbeid fra verkstedet. Bildet til høyre viser startskjermen mekanikeren får. Klikk for å forstørre.
Les også: Ringer opp verksted-kundene med AI-robot
Penger å tjene
- Mersalg blir også mye enklere når kunden kan motta video og tilbud på en effektiv måte, sier han.
Ifølge CitNow godkjenner rundt 65 % av kundene forslag og tilbud som de mottar innen 30 minutter.
- Dette gir bedre lønnsomhet og er mer effektivt. I tillegg gir det høyere kundetilfredshet, sier Sagen.
CitNow tror denne bruken av digital interaksjon med kundene er fremtiden og et verktøy hele verkstedbransjen kommer til å bruke i fremtiden.
- Hvilken oppfølging tilbys verksteder og forhandlere som kjøper deres tjenester?
- Vi tilbyr norsk setup med trening ute hos kunden av norske personer og supporttelefon betjent av nordmann på CitNow sitt kontor i Skottland, forteller Sagen.
I tillegg til videoapp for servicemarkedet vil CitNow også satse på bilderedigering-tjeneste i Norge til bruk ved fotografering av brukte biler.
Les også: Ruller ut Keyloop i hele konsernet etter pilotprosjekt
Les også: Ford-forhandlerne tirrer hverandre med «digital salgsbjelle»
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn