Totalt – for alle bransjer – ble det registrert 378 konkurser i april. Det er en reduksjon på 19 % mot april i fjor, ifølge tall fra Dun & Bradstreet.
Nedgangen kan delvis forklares med tidspunktet for påsken i 2025, men tallene indikerer likevel en underliggende trend med færre konkurser:
- Konkurstallene så langt i år tyder på at norsk økonomi har stabilisert seg etter flere år med uro, sier Gustav Lundberg, analytiker i Dun & Bradstreet Norge.
Under NBFs årskonferanse denne uken, minnet sjeføkonom Øystein Dørum om at byggebransjen og bilbransjen er blant branjsene som har mest negativt syn på nåsituasjonen og fremtidsutsiktene:
Bilbransjen og byggenæringen opplever å bli hardt rammet av høye renter og svak kronekurs. BilNytt.nos utheving. Klikk for å forstørre. Kilde: NHO
Spent på tollsatser
Gustav Lundberg i Dun & Bradstreet viser til at det er færre konkurser i 7 av 10 bransjer:
- Det signaliserer økt økonomisk motstandskraft på tvers av flere sektorer, sier han og påpeker at detaljhandel og bygg og anlegg er store bransjer som fungerer som viktige indikatorer på den økonomiske utviklingen.
- Når konkursene i disse bransjene går ned, tyder det på bedre forretningsbetingelser og økt tillit i markedene, sier Lundberg.
Han påpeker at konkursøkningen i kjølvannet av koronapandemien delvis kan forklares ved at mange bedrifter ble holdt kunstig i live gjennom markedsreguleringer.
Bedrifter som ikke tålte presset etter krisen, har nå gått konkurs.
- Det blir spennende å se hvordan de nye tollsatsene fra USA vil påvirke norsk økonomi, sier Lundberg og legger til:
- Bedriftene som har klart seg så langt, har allerede tilpasset seg høyere strømpriser og høye renter, men det gjenstår å se hvordan de vil håndtere nok en utfordring.
Konkurser i bilbransjen - april 2025:
Kilde: Brønnøysundregistrene

Små konkurser i bilbransjen i april
I bilbransjen var det forholdsvis små bedrifter som gikk konkurs i april.
Månedens konkursåpninger rammet et bredt spekter av selskaper; blant annet bruktbilforhandlere, verksteder og bilpleiefirmaer.
Alle de konkursrammede selskapene omsatte for under 10 millioner kroner.
Den største konkursen i april var Bilsenteret Tvedestrand AS i Agder.
Bruktbilforhandleren, som ble etablert i 2007, omsatte for 6,9 millioner kroner i 2023. Til tross for stabil drift over flere år, kastet selskapet kortene i april.
Slutt for Marcusbil
Marcusbil Gardermoen AS var den nest største konkursen i april. Dermed er det siste selskapet i den tidligere «Marcusbil-kjeden» konkurs.
Selskapet hadde en omsetning rundt 4,5 millioner kroner i 2023, med et negativt resultat på 1,4 millioner kroner etter skatt, etter etableringen i 2022.
Av årsregnskapet for 2023 fremgår det at aksjekapitalen er tapt og at egenkapitalen er negativ med 462.000 kroner.
På tidspunktet for konkursåpning, sto Marcusbil Gardermoen oppført med 26 betalingsanmerkninger.
Et ungt selskap som måtte kaste inn håndkleet var Bilxtra Åkra AS, etablert i 2023.
Selskapet drev Bilxtra-butikk i Amfi-senteret i Åkrehamn på Karmøy.
Selskapet omsatte for 1,7 millioner kroner i etableringsåret og tapte 424.000 kroner før skatt.
Tre tvangsoppløst
Dena Auto AS og JR Service Narvik AS, som drev med foliering, var blant selskapene som ble tvangsoppløst i april.
Også selskapet Comfort Class AS, som ifølge Brønnøysundregistrene driver med utleie og leasing av biler, ble tvangsoppløst forrige måned.
Dette viser at manglende overholdelse av lovkrav kan føre til tvangoppløsning.
Konkurser i bilbransjen - hittil i 2025:
Kilde: Brønnøysundregistrene

Les også: NBF-sjefen om uroen: - Vi håper det ikke forplanter seg
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn