High-end-forhandleren XPND Automotive AS som betjener de aller øverste prisklassene fra sitt anlegg på Billingstad la førpremieren av nye Lamborghini Temerario til Villa Heftye i Oslo rett før 17. mai.

Den Runar Vatne-eide villaen troner på en liten topp med utsikt til Aker Brygge og Tjuvholmen – tett på investorer, family offices og «leilighetshyttene» til velstående nordmenn.

XPND representerer blant annet Lamborghini, Bentley og Aston Martin i Norge, og eies av Nils Tronrud.

Har solgt 10 biler
Det er første gang Temerario vises i Norge og bilen plasserer seg som «innstegsmodellen» blant de lave bilene fra den italienske sportsbilprodusenten.

- Lansering av en helt ny bil fra Lamborghini er en sjelden begivenhet, sier Carl Henrik Unelsrød, salgssjef for Lamborghini Oslo, til BilNytt.no.

- Dette gir en unik mulighet for vår kundegruppe til å studere bilen nærmere i riktige omgivelser, sier han.

Lamborghini Temerario erstatter Huracan som merkets innstegsmodell. Den nye bilen har en fireliters twin turbo V8 og tre elmotorer med totalt 920 hk. Huracan hadde selvpustende V10.

Unelsrød forteller at den nye modellen har en startpris på drøyt 4,1 millioner kroner og at en normalt utstyrt bil gjerne havner på rundt 5,1 millioner kroner. 

- Det er fullt mulig å ende langt høyere i pris hvis du tar med alle spesialpakker og dykker godt ned i skreddersømmen, forteller Unelsrød.

- Hvor mange biler har dere forhåndsolgt av Temerario?

- Vi har forhåndsolgt rett under 10 biler, og forventer at noen flere kunder bestemmer seg etter å ha sett bilen, sier Unelsrød. 

- Vi er veldig tilfredse med salget så langt, sier Unelsrød.

- Når starter dere utleveringene?

- De første kundebilene blir levert i løpet av første halvår 2026. For kunder som bestiller bilen i dag er det rundt 12 måneders ventetid, sier Unelsrød.

Føringer på gjestelisten
Carl Henrik Unelsrød forteller at XPND har invitert 50 gjester som har interesse og mulighet til å kjøpe biler i Lamborghinis prisklasse til premieren på Villa Heftye.

- Hvem er invitert til premieren?

- For Lamborghini er det alltid viktig å komme i kontakt med potensielle nye kunder til merket. Derfor setter produsenten krav til at halvparten av gjestene ikke er eiere av Lamborghini per i dag, forklarer Unelsrød.

- Hvordan er markedet for Lamborghini og hvor mange biler kan dere levere i år?

- Vi har et godt fotfeste i Norge og det er en økende interesse for Lamborghini, svarer han.

- Vi har sett en kulturendring over flere år – hvor det nå er et mye større miljø for sportsbiler i Norge og mer akseptert å bruke penger på nisjebiler, sier Carl Henrik Unelsrød.

Både i 2023 og i 2024 ble det registrert 11 nye Lamborghini i Norge, fordelt på syv Urus og fire Huracan begge årene.

Ifølge salgssjefen håper selskapet å kunne levere i underkant av 40 nye Lamborghini i år, hvor den oppdatere SUVen Urus SE Hybrid står for flesteparten av bilene.

- Vi pleier å selge halvparten så mange brukte, og havner nok på rundt 20 brukte Lamborghini i år, sier Unelsrød.

Og legger til:

- Prisene på brukte Lamborghini holder seg bra og vi ser at interessen er veldig god når vi legger ut biler for salg. Selv om det er mye penger å plassere noen millioner kroner i en ny eller brukt Lamborghini, er dette noe håndfast som du får mye glede av, sier Unelsrød.

- Hvordan jobber dere med markedsføring og hvordan når dere ut til kundene i dette nisjesegmentet?

- Tradisjonell markedsføring med annonser og konvensjonell reklame er ikke i fokus. Vi må treffe kundene via opplevelser, kjørearrangementer og nettverksbygging.

- Eksisterende Lamborghini-kunder er våre fremste ambassadører og de drar ofte med seg nye kunder til merket. 

- For kundene kan det gi stor verdi å knytte kontakter i tillegg til å oppleve bilene. Da må vi sørge for topp bevertning og selvsagt magien fra produktene, forteller Unelsrød.

- Vi gleder oss til å vise denne fantastiske bilen for første gang til gode kunder av huset og til nye kunder, sier XPND-eier Nils Tronrud.

Pleier kontakten med Sant'Agata Bolognese
- Hvordan er tilgangen på biler fra fabrikken?

- Selv om det er lang ventetid på nye Lamborghini har vi jevn tilgang til produksjon via produsentens europa-pool, og vi jobber veldig bra med vår kontaktperson hos fabrikken.

- Det hjelper å ha et godt forhold til personer hos Lamborghini når produksjonen skal fordeles, legger han til med et smil.

- Har dere merket noe til tollstøyen?

- Vi har ikke merket noen endringer etter tollstøyen i bilindustrien. I USA er Lamborghini super-hot og landet vil nok fortsatt være et viktig marked for Lamborghini på tross av eventuelle toller på bilene, sier Unelsrød.

- Har Lamborghini fått mer norgesvennlige modeller?

- Alle modellene er nå elektrifisert samt at de har firehjulstrekk, og det øker bruksområdet. Vi ser at flere kunder bruker bilene hele året, og bestiller vinterhjul selv til de lave supersportsbilene. 

- Det er ikke uvanlig at eierne har tørre og flotte garasjer på fjellhyttene – da er det gøy å kjøre Lambo’en til hytta etter en travel uke på jobb, sier Unelsrød.

- I tillegg er avgiftene blitt mer edruelige nå som alle bilene har hybride drivlinjer. Engangsavgiften på nye Temerario er bare rundt 350.000 kroner – og det er historisk sett lavt for en sportsbil i dette segmentet.

Det var både historiske og helt nye biler fra Lamborghini utstilt da gjestene ankom Villa Heftye utover kvelden.

Stabil bestand bra for servicemarkedet
XPND Automotive ble offisiell norsk Lamborghini-importør og -forhandler i 2023.

Toppsjef Stephan Winkelmann sørget for åpningen på Billingstad.

- Hvor viktig er salg og service av Lamborghini for XPND Automotive?

- Lamborghini er blitt en veldig viktig virksomhet for oss og står faktisk for to tredeler av det totalet salget vårt, svarer Unelsrød.

- Før vi ble etablert måtte kundene til København for å få utført service og garantiarbeid på Lamborghini. Bilbestanden av Lamborghini i Norge er stabil, og vi opplever stor interesse for å bruke vårt verksted. Vi har god tilgang med biler til verkstedet og fyller opp kapasiteten.  

- Preges kjøpelysten av dyrtid og høyere rente?

- Kundene er opptatt av hvilke signaler de sender. Samtidig selger vi den produksjonen vi tildeles, og kan si oss fornøyd med salget på tross av at mange er eksponert for høyere kostnader.

- Kunder som er suksessfulle i sine virksomheter vil gjerne oppfylle bildrømmen, avslutter Carl Henrik Unelsrød.

XPND Automotives 2024-tall er foreløpig ikke klare, men 2023 endte i minus – blant annet som følge av svak kronekurs, fortalte eier Nils Tronrud til BilNytt.no i fjor.

Temerario, våghals på italiensk og navnet på en okse, er litt over 4,7 meter lang og veier 1.715 kilo i standardutgaven.

Les også: XPND overlater Morgan-kontrakten til svensk aktør

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn