I helgen ble Elbilforeningens landsmøte avholdt i Stavanger, der tillitsvalgte fra Finnmark i nord til Agder i sør deltok, for å stake ut kursen for foreningens videre elbilpolitikk.

Der vedtok Elbilforeningens et mål om at innen 2040 skal alle kjøretøy på norske veier være elektriske:

- Dette er et ambisiøst mål, men også tvingende nødvendig om vi skal klare å kutte de nødvendige utslippene fra transportsektoren, sier Christina Bu i Elbilforeningen

Går lenger enn NBF
Elbilforeningens mål skal gjelde varebiler og lastebiler, i tillegg til personbiler. 

Dermed går Elbilforeningen lenger enn det Norges Bilbransjeforbund (NBF) gjorde i fjor sommer:

Da tok NBF nemlig til orde for at målet bør være en utslippsfri personbilpark i 2040.

Tilbake i 2022 lanserte Harald A. Møller sitt forslag til et nytt «2035-mål», der 80 % av den norske personbilparken skal være elektrisk innen 2035 – etter først å ha lansert et mål om 50 % elbilandel i 2040. 

I 2023 anslo Harald A. Møller og Menon Economics at 80 %-målet ville kunne oppnås allerede i 2034.

- Fullt mulig
Christina Bu mener det er fullt mulig å nå målet som landsmøtet har vedtatt: 

- Vi er allerede godt i gang. I dag er 25 % av alle personbiler, varebiler og lastebiler på norske veier, elektriske, sier hun uten å skille mellom de ulike kjøretøygruppene.

- Vi har lykkes fordi politikerne har ført en forutsigbar og langsiktig politikk hvor nullutslippsalternativet har lønnet seg. Det er også oppskriften for å nå 2040-målet, understreker hun.

- Med politiske virkemidler er det fullt mulig å elektrifisere hele kjøretøyparken innen 2040, hevder Bu.

Hittil i år er imidlertid elbilandelen i nybilsalget på kun 13 % for lastebiler og 44 % for varebiler, mens den er på 92 % for personbiler, ifølge tall fra OFV.

I april, etter innspurten for ladbare hybrider, var elbilandelen for personbiler på 97 %.

- Dette er ikke første gangen at Norge setter seg modige elbilmål, minner generalsekretæren om og peker på at Stortinget i 2017 ble enige om at alle nye personbiler i 2025 skulle være elektriske.

Strengt tatt inkluderte målet også varebiler:

I februar 2024 foreslo Elbilforeningen å avlyse 2025-målet for varebiler og forskyve målet til 2027.

Vil ikke ha forbud
Christina Bu avviser at det er snakk om et fossilbilforbud:

- Forbudslinja har aldri vært aktuelt i norsk elbilsuksess. Vi har brukt positive virkemidler i elbilpolitikken. Det bør også være planen framover, sier Bu.

Bu kan også berolige veteranbilentusiastene:

- Vi vil ikke forby veteranbiler. Programmet vårt slår fast at disse fredes. Det er ikke her de største utslippene finnes, sier Bu.

Elbilforeningen, med generalsekretær Christina Bu i spissen, har lansert et nytt mål: - I 2040 bør det kun være utslippsfrie kjøretøy på norske veier.

Bør være mål i klimameldingen
Elbilforeningen har tidligere svart klart nei på spørsmål fra BilNytt.no om foreningen skal avvikles ved oppnåelse av 2025-målet.

Nå jobber Elbilforeningen med sitt innspill til regjeringens klimamelding:

- Vedtaket fra vårt landsmøte er en tydelig marsjordre om at dette må Elbilforeningen jobbe for. Da er første post å få Stortinget til å vedta det når de behandler regjeringens forslag til klimamelding, sier Bu. 

Det vil samtidig bidra til å gjøre det Bu omtaler som en «litt slapp» klimamelding mer ambisiøs:

- Forslaget fra regjeringen er blottet for konkrete og forpliktende målsettinger for veitrafikken, et av de få områdene hvor vi faktisk når målene som settes.

- Å ta inn 2040-målet vil gi litt mer piff inn i en ganske daff klimamelding, avslutter Christina Bu.

KOMMENTAR: «Komma-knulling» eller viktig kamp?

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn