Det skjer veldig mye samtidig hos ByMedhus AS på Billingstad i Asker nå.
- Vi sa jo egentlig at vi aldri skulle bli store, sier bilselger, styreleder og hovedeier Olav Medhus når han tar imot BilNytt.no.
- Men nå har vi åpnet ny bilbutikk på 900 kvadratmeter, samtidig som vi har bygget om de gamle lokalene våre til en Lotus-forhandler.
I fjor ble det omsatt rundt 300 biler – først og fremst brukte sports- og luksusbiler – for 440 millioner kroner.
I tillegg solgte søsterselskapet Electric ByMedhus AS elbiler for drøyt 70 millioner kroner.
- Vi har nå ni ansatte, inkludert lærlinger, som alle egentlig jobber tilknyttet bilsalg, sier Olav Medhus.
ByMedhus ble annonsert som offisiell Lotus-forhandler i april da produsenteide Lotus Cars Norge ga opp sin egen satsing i Oslo sentrum.
Olav Medhus har klare tanker om hvordan de skal lykkes med å få opp Lotus-volumet, der produsenten selv har feilet i Norge.
Men han er først og fremst opptatt av at ByMedhus er en merkeuavhengig bilbutikk.
Nøkkeltall ByMedhus AS:
Eies av Olav Medhus (80 %), Thomas Kleven (10 %) og Sten Kirkbak (10 %).
Femårsfeiring
- Markedet for den type bil som vi holder på med har faktisk vært økende i Norge alle de årene jeg har holdt på, tross finanskriser, sier Olav Medhus.
Olav Medhus fikk i sin tid opp Ferrari- og Maserati-volumet i Norge i Autostrada Sport, etter å ha blitt oppdaget av Gisle Valen i 2005.
Senere, i Autoxo, ble Lamborghini en del av porteføljen. Da han etablerte ByMedhus for fem år siden fulgte Lamborghini-salget med.
Det ble 10 år med nysalg av Lamborghini før merket fikk offisiell forhandler rett i nabolaget.
ByMedhus er også offisiell norsk agent for McLaren. Thomas Kleven er daglig leder, og mangeårig medeier og kompanjong til Medhus i flere omganger.
ByMedhus er fortsatt stor på Ferrari, Lamborghini og Porsche, til tross for at disse bilmerkene har egne autoriserte forhandlere i aller nærmeste nabolag.
På forhandlerens store femårsfest i slutten av mai kom Olav Medhus inn på hvordan de får til akkurat dette – og hvordan ByMedhus skal lykkes med Lotus, som tydeligvis så langt har valgt helt feil strategi:
«Det er jo ikke alle som har skjønt helt konseptet med den butikken vi nå har drevet i fem år», sa Olav Medhus til festdeltagerne.
«Jeg håper jo dere ser at dette er som en kombinasjon av en restaurant, klubb og bilforretning», sa daglig leder Thomas Kleven da han ønsket de fremmøte velkommen til kombinert femårsjubileum og åpningsfest for den nye superbilbutikken med kun fossilbiler.
Kjedelige forhandleranlegg
For allerede før Lotus dukket opp som en mulighet hadde nemlig ByMedhus startet jobben med å lage dobbelt så store – og helt nye – lokaler, der enda flere Ferrari, Lamborghini, Rolls-Royce, Corvette og McLaren kunne stå inne under tak – i en butikk som ikke er lik noe annet i Norge.
De nye særegne lokalene med utradisjonelt interiør er – mildt sagt – noe helt for seg selv.

Midtpunktet er en stor bar, det er peis, det er biljard-bord, og en diger «Hollywood-salong» blant det ganske spesielle møblementet i superbilbutikken.
Kunsten på veggene er oppsiktsvekkende, der budskapet skal være en del av bilsalget.
- Alle bilbutikker er helt like, de er dyre og flotte, men de er helt følelsesløse. Forhandleranleggene er sterile og drita kjedelige, sier Olav Medhus.
Han er opptatt av å gjøre kundene komfortable når de besøker bilbutikken:
- Hos oss spiller vi musikk litt for høyt, slik at kundene tør å prate med hverandre. Skuldrene senkes, kjøpslysten kommer og smilet sitter løst.
Sultne på salg
Olav Medhus startet sin bilsalgskarriere med å selge Opel hos Thrane-Steen og skal ha lært seg arbeidsdisiplin etter åtte år i Forsvaret.
- Det er mange som tror jeg bare er på tur. At det er fest og moro. Det er først og fremst hardt salgsarbeid som skal til for å lykkes, sier han.
- Kan dere bare skru på en bryter og få fart på Lotus-salget i Norge?
- Det handler om at du liker meg og jeg liker deg, sier Medhus om hva han mener er den enkle oppskriften på suksess i bilsalg.
- Nå skal Lotus omsider få den oppmerksomheten merket fortjener. Produktene er selvsagt bra, hvis ikke hadde vi ikke startet med merket.
- Men du kan ha kule biler og likevel selge dårlig. Det viktigste er folkene, og at vi klarer å skape gode kundeopplevelser, sier Olav Medhus til BilNytt.no.
- Du skal kjenne det straks du kommer inn til oss, at her blir du ivaretatt. Vår entusiasme smitter over på kundene. Dette har vi fått til i ByMedhus og det skal vi videreføre med Lotus.
- Jeg tror kundene legger merke til at vi er sultne på salg – og det er kun positivt, for kunder fortjener å få oppmerksomhet! sier Medhus.
Så langt har ByMedhus solgt på restlageret til produsenten Lotus Cars Norge, som ble overtatt i forbindelse med oppstarten på vårparten.
- Vi solgte 10 Lotus allerede før vi var skikkelig i gang, forteller Medhus.
- Vi er fullt operative, bestiller biler og har tilgang til alle systemer. Nå venter vi på 2026-modellene som er i bestilling, sier Thomas Kleven.
Maurits Jacobsen (i midten) blir dedikert Lotus-selger hos ByMedhus. Her flankert av Thomas Kleven og Olav Medhus utenfor de spesielle lokalene.
Ikke redd for innbyttebiler
- Hva er salgsmålet på Lotus?
- Vi har snakket om 50-80 biler nå i år. Jeg tror vi skal klare 100 biler på helt et år, svarer Kleven.
- Og hvis vi klarer 100, hvorfor ikke selge 200 biler. Enten så lykkes man, eller så lykkes man ikke, tror jeg, sier Medhus.
Og legger til:
- Treffer vi på måten vi selger bil på, kan det bli mange biler.
Medhus viser også til at de er gode på innbytte og kommisjonssalg.
- Da Lotus etablerte seg i Oslo sentrum var ideen at kundene besøkte butikken, for deretter å konfigurere på nettet og putte bil i handlekurv. Det blir det ikke volum av, sier Medhus.
Mens de ansatte i Lotus Store i Oslo sentrum begynte å flakke med blikket hvis den potensielle kunden begynte å snakke om innbyttebil, er det noe ByMedhus skal ta på strak arm:
- Fordelen vår er at vi ikke er redd for innbyttebiler. Hver dag håndterer vi innbyttebiler av alle mulige merker og det er en helt sentral del av vår virksomhet, sier Medhus.
- Kundene har som regel en bil de ønsker å bytte inn og klarer du å håndtere innbyttebilen raskt og effektivt – da har du en ny kunde.
- Vi «ghoster» ikke hvis kunden kommer med en vanskelig innbyttebil. Vi prøver å finne gode gode løsninger. Det må du hvis du skal lykkes med bilsalg, sier Medhus.
- Da jeg etablerte butikken her for fem år siden var det også bilde av meg i døra med fullt kaos, ler Olav Medhus. Oppussingen av Lotus-showroomet pågikk for fullt da BilNytt.no var på besøk før sommerferien.
Frykter ikke «Kina-stempel»
- Men hvem er kundene på Lotus?
- Her blir det både nye kunder og gamle ByMedhus-kunder. Veldig mange av våre kunder har en elbil, og bruker kanskje mest elbil til daglige gjøremål, sier Thomas Kleven.
- Når disse kundene skal bytte bil står vi klare til å selge inn en ny Lotus og ta innbytte.
- Det er jo mange som tror at Lotus Eletre er en ny Urus og det tar vi som et kompliment, sier Kleven.
- Det er mange som besøker oss som har hatt lyst til å kjøpe bil her, men som ikke har hatt budsjett til våre biler. Lotus åpner en mulighet for at flere kunder kan kjøpe bil hos oss.
Beskjedne 71 nye Lotus er registrert i Norge siden de første bilene kom på veien i 2023.
Olav Medhus mener at kunder i dag ikke kommer utenom Kina når de skal se på ny elbil.
- Er ikke kundene bekymret for at Lotus er et kinesisk bilmerke?
- Vi opplever ikke noe negativt «Kina-stempel» på Lotus, svarer Medhus og fortsetter:
- Alle som følger med på bilindustrien ser at kineserne rykker ifra med innovative elbiler, og mange av de kjente europeiske bilprodusentene produserer selv biler i Kina.
- I tillegg står den solide Geely-gruppen bak Lotus. De har også Volvo, Polestar med flere, slik at dette merket vil bestå også i fremtiden, sier Medhus.
- Det er vel heller et spørsmål om tyske bilmerker klarer å henge med på den lynraske utviklingen fra kinesiske bilmerker. Både når det gjelder tech og materialkvalitet, legger han til.
Gjøres klart for Lotus
Det tidligere superbillokalet til ByMedhus får nå Lotus-identitet, og innredning fra det fraflyttede Lotus-showroomet i Oslo sentrum kommer inn i denne avdelingen.
Dermed er akkurat denne avdelingen mer «strigla» enn resten av ByMedhus-anlegget, men halvparten av lokalet er bruktbilavdeling for andre eksklusive elbiler.
- Akkurat nå ser det ikke ut her, men vi er ikke langt unna åpning av Lotus-butikken, sa Thomas Kleven og Olav Medhus til BilNytt.no før sommerferien.
Nå er Lotus-showroomet ferdig innredet. Her er det nye Lotus, brukte Lotus og brukte elbiler av andre luksus- og sportsbilmerker.
- Skal denne butikken hete Lotus Oslo?
- Nei, det er ByMedhus som er vår profil og som blir forhandlernavnet. Men vi skal ha en stor Lotus-logo på fasaden, svarer Medhus.
- Og vi selger biler i hele landet. Vi avgrenser oss ikke til Oslo, legger han til.
I Norge er det kun Nardo Bil i Trondheim og altså ByMedhus som nå selger Lotus, etter at Frydenbø og Autostrada kastet kortene på den tidligere svært lite lukrative agentmodellen.
Verksted må vente
Foreløpig skal det ikke være Lotus-verksted hos ByMedhus.
Volvo Car Stor-Oslo fortsetter som servicepartner og tar alt av service og garantiarbeid, samt teknisk klargjøring.
- Kan det bli aktuelt med Lotus-verksted?
- I den første fasen er det ikke aktuelt med verksted hos oss. Men dette må vi vurdere fortløpende når vi ser hvordan bilvolumene utvikler seg, svarer Medhus.
Olav Medhus er kjent for å markedsføre seg på festivaler, hvor de kjører artister og VIP-gjester i Ferrari og Lamborghini.
- I juni viste vi frem Lotus under Foma-festivalen på Fornebu. Og vi var selvsagt tilstede på Palmesus i år også – med Lotus og andre kule biler, sier Medhus.
ByMedhus hadde med seg Lotus og flere andre biler til Palmesus-festivalen i Kristiansand.
Alle er operative
Hos ByMedhus er det ingen administrasjon- eller backoffice-ansatte på lønningslisten.
Kleven forteller at de er en liten organisasjon med ni ansatte hvor alle er produktive og genererer inntekter:
- Alle som jobber her har kundekontakt og tjener inn penger til selskapet. Ingenting går bort i rene administrative roller, sier Kleven.
- Hvordan håndterer dere bilinteressert ungdom som renner ned døra for å se på drømmebilene?
- Til det sier jeg at det er gratis å være hyggelig, svarer Kleven.
- Vi synes det er morsomt at vår butikk vekker interesse. Og man vet aldri hvem som er kunden i overimorgen. Det har vi mange eksempler på, legger han til.
Olav Medhus, Thomas Kleven, Bård Abrahamsen og Maurits Jacobsen er blant ByMedhus' ni medarbeidere.
Opptatt av detaljene
Under konferansen Fremtidens Bilbransje i juni holdt Olav Medhus et energisk innlegg om hvordan bilforhandlere kan gjøre kundene komfortable når de besøker et forhandleranlegg:
- Bygg bedrifter som gjør at kundene ler og smiler. Kundene kjøper bil av dem de liker. Hos oss serveres kaffekoppen på et brett, med hjertesjokolade ved siden av.
- Kundene trenger råd og veilending, noen å stole på. De trenger mennesker, ikke bare å bestille bil på nett og få den i posten.
Også hans bakgrunn fra Forsvaret ble tydelig i denne presentasjonen. Rent og ryddig er kjerneverdier for Olav Medhus:
- Dørmatten skal være støvsuget hver morgen. Jeg er ekstremt detaljopptatt. Det er hardt arbeid, noen ganger må man holde på tidlig og sent, sier han.
Selv om ByMeduhs selger nye Lotus og McLaren, er det eksklusive bruktbiler det er flest av lokalene.
- Lever bare en gang
Tilbake til femårsfesten i slutten av mai:
Utover kvelden lurer nok flere på om de er i en bilbutikk ved navn ByMedhus eller et utested med navn BarMedius:
«Det har vært solgt veldig mye kunst fra våre lokaler. Vi er vel blant de beste galleriene i Oslo. Det konseptet fortsetter», sa Olav Medhus fra scenen, og er helt åpen på at den spesielle kunsten til Jonny Hurts har en misjon:
«Det første dere skal se når dere kommer inn i butikken her er det kunsteverket der: «I himmelen er alle daue». Så før du havner der, må du havne her», sa Medhus og pekte på utleveringssonen av nye biler der et annet kunstverk henger: «Fxxx You, I am happy».
- De beste kundene
ByMedhus arrangerer en rekke kjøreturer og arrangementer i Norge og utlandet.
De fyller hele hotellet på Gol når det er isbanekjøring, og mange av kundene deres har blitt gode venner:
- For oss er jo dette blitt mye mer enn jobb. Det er en livsstil, sier Medhus.
- Vi er mye sammen med kundene våre, og mange har blitt nære venner. Vi har vært i alt fra bryllup, 20- til 70-årslag, og dessverre også begravelser til noen av kundene våre, sier Thomas Kleven.
I mai var Olav Medhus på biltur til Krotia, Bosnia og Montenegro med mange av kundene. I september blir det tur til Alpene og Middelhavet.
- Det handler om opplevelser og så handler det om å skape et godt miljø, et godt samhold, sier Medhus.
- Og det er kanskje det viktigste konseptet vårt, at vi bryr oss om folk og at vi ønsker å skape noe mer utover bare produktet. For det kan basically alle i bilbransjen.
- Ingen har jo bedre kunder enn oss. Det er ingen her som kommer med tommestokk og klager på noe, slår Medhus fast.
- Vi selger millionbiler, mens de som selger biler til 300.000 med samme marginsats, det er de som får de vanskelige kundene, sier Olav Medhus med glimt i øyet.
- Vi er jo først og fremst jækla stolt av at vi har klart og så skape en merkevare uavhengig av bilmerke. Vi har en merkevare som heter ByMedhus, avslutter Kleven og Medhus.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn