I Bilia Skøyens salgsavdeling jobber det nå ni kvinner av totalt 31 personer.

Det er en kvinneandel på 29 %.   

BilNytt.no har møtt fire av dem, og sjefen deres, Joachim Sommerseth, til en samtale om det å være kvinnelig bilselger.

Joachim Sommerseth er regiondirektør for BMW og nå også fersk viseadministrerende direktør for Bilia Norge.

- Hvorfor ble dere bilselgere?

- Jeg har alltid likt salg. Valget sto mellom reiseliv og bil, sier Maria Mittet (29).

Hun selger Mini og er nyansatt hos Bilia. Mittet har jobbet i bransjen i seks år, blant annet for Møller Bil Asker og Bærum. Utdannelsen er bachelor i markedsføringsledelse.

Sofie Berg Nielsen (23) selger BMW og har vært hos Bilia Skøyen i tre år, det siste året som selger.

- Jeg er fra en bilsportfamilie, men hadde ingen planer om bilbransjen. Det var litt tilfeldig at jeg søkte her og fikk jobb som ekstrahjelp.

Etter at bachelor i salgsledelse var i boks, ble hun tilbudt selgerjobb. 

Kine Haukebøe (32) er nyansatt BMW-selger. Hun kommer fra Birger N. Haug, der hun jobbet som nybilselger i tre år.

Også hun havnet i bilbransjen ved en tilfeldighet.

- Jeg kjedet meg under pandemien og mamma foreslo bilselger. Det viste seg å bli en fin endring, sier Haukebøe, som har bachelor i markedsføringsledelse.

Julia Marthinsen Solstrand (26) er «BMW Product Genius», altså produktspesialist, som bistår kunder og selgere.

Heller ikke hun hadde bilbransjen i sikte etter utdannelsen, en bachelor i økonomi og administrasjon.

En av de første jobbene var bookingsjef på Theatercaféen. 

Hun søkte på en resepsjonstilling hos Bilia Skøyen  og fikk spørsmål om kanskje produktspesialist passet bedre.

- Jeg er ikke ekspert på motor, men veldig interessert i ny teknologi, sier Marthinsen Solstrand.

Selgerne Maria Mittet (fra venstre), Sofie Berg Nielsen og Kine Haukebøe har i gjennomsnitt et salgsmål på 150 biler i året, hver seg. 

- Alltid på
De fire forteller om hardt arbeid og at de sjelden går fra jobb klokken fem.

Som relativt ferske bilselgere kan de ikke flyte på en stor portefølje, som de mer erfarne kan, og må bygge seg opp fra grunnen. 

Derfor bruker de gjerne tiden det tar å hanke inn et ekstra salg eller to. Det innebærer å svare telefoner og SMS-er på kveldstid og i helger.

- Jeg har for eksempel solgt bil fra stranden på Sicilia, sier Kine Haukebøe.

Akkurat nå er det null problem: De er unge, har ikke familie og forpliktelser.

- Ikke et likestillingsprosjekt
- Dere gjør det bra?

Det nøles litt rundt møtebordet.
 
- Vi ligger ofte høyt på salgslistene og og det er ikke bare en gang at det har vært en kvinne på toppen, sier Sofie Berg Nielsen. 

Joachim Sommerseth legger til at det også er mannlige selgere som presterer svært godt hos forhandleren.

- Rundt 30 % av de som jobber med salg og administrasjon på Skøyen er kvinner. Det er også det langsiktige målet for alle våre virksomheter, men vi er ikke helt der ennå, sier han. 

- Bilbransjen har et stort potensial, som vi ønsker å gjøre noe med. Men dette er ikke noe likestillingsprosjekt, understreker Joachim Sommerseth. 

- Forskning viser at enhver gruppe som har en mindre representasjon enn 30 % føler seg som en minoritet, sier han.

Sofie Berg Nielsen (fra venstre) og Maria Mittet trives med å kunne påvirke lønnen sin. Julia Marthinsen Solstrand (foran), som er produktspesialist, har fastlønn og er fornøyd med det.  

- Forskningen viser også at en bedre kjønnsbalanse forbedrer arbeidsmiljøet og gir bedre resultater. Vi ser at kvinner ofte har veldig god kundeforståelse og vi vet at kjøpsbeslutninger ofte tas av både kvinner og menn. 

- Dessuten ønsker vi å bygge en moderne og fremtidsrettet arbeidsplass, sier Joachim Sommerseth. 

- Med de målene vi har satt oss, har vi som er ledere også måttet reflektere over lederstilen vår.

- Det er ledernes rolle å sørge for at de kvinnene vi ansetter trives, sier han.

- Strukturerte
- Hvorfor gjør kvinner det bra som bilselgere?

- Viktige egenskaper er at vi generelt er strukturerte og raskt bygger tillit. Vi er gode på å se folk og bygge relasjoner, er de fire kvinnene enige om.

- Vi plukker opp småting fra kundene, personlige ting, som hvor de har hytte eller hvor mange hunder de har, som vi kan bruke senere, sier Maria Mittet.

- Kvinner er tilpasningsdyktige og vi er flinke til å være spørrende og genuint interessert, legger hun til.

- Dette er ikke nødvendigvis en salgsteknikk heller, mer en væremåte, sier Kine Haukebøe.

- Mange av bilene i premiumsegmentet, som vi jobber med, er i utgangspunktet flotte. Det som ofte avgjør om et salg skjer, er den helhetlige opplevelsen kundene får, heller enn detaljene på selve bilen, sier Maria Mittet. 

- Det er veldig gøy når en kunde kommer inn og skal kjøpe bil nummer to av deg, legger hun til. 

- Og det er en tillitserklæring når en kunde senere sender venner og kjente, skyter Kine Haukebøe inn.

- En miks blant de ansatte endrer dynamikken på gulvet. Det blir mindre guttastemning og en finere balanse, mener fra venstre Julia Marthinsen Solstrand, Sofie Berg Nielsen, Maria Mittet og Kine Haukebøe. Foran er sjefen deres, Joachim Sommerseth.

- Men man må likevel ha litt tykk hud og tåle en spøk, er de enige om. 

Lite fordommer
- Blir dere møtt med fordommer eller er den tiden forbi?

Maria Mittet, som har lengst fartstid som bilselger, sier hun aldri har møtt på fordommer.

- Men mange kunder synes det nok er uvant. Når folk kommer inn i butikken og det sitter kvinnelige bilselgere på rekke og rad, så blir det lagt merke til, ofte med et oi!, sier Sofie Berg Nielsen. 

Alle har opplevd at når de svarer telefonen, så kan bilkunden be om få snakke med en bilselger.

- Jeg har opplevd fordommer, da mest fra den eldre garde, som kanskje ikke helt har troen på at jeg kan faget mitt, sier Kine Haukebøe og legger til: 

- Jeg har også vært på turer med andre selgere, der jeg har fått høre at jeg bare kan flørte meg til et salg. 

Maria Mittet (fra venstre), Kine Haukebøe og Julia Marthinsen Solstrand trives med alt jobben innebærer; menneskemøter, kaos, stress, press - og moro.   

- Må ha litt tykk hud
- Kvinnelige bilselgere er kanskje et hovedstadsfenomen hva kan forhandlere gjøre for å øke andelen kvinnelige bilselgere?

- Det viktigste handler om at det blir en balansert arbeidsplass. For å få til det, må man ikke bare oppfordre kvinner til å søke i stillingsannonsen, sier Kine Haukebøe.

- Det må være et ekte ønske fra bedriften, som må være villige til å gjøre endringene som det medfører.

- Det gleder meg å se at det er et så sunt fokus på å øke kvinneandelen her, fortsetter hun.

- Har brukt rekrutterer
Joachim Sommerseth forteller at viktige tiltak de har gjort er å modne samtlige ledere i bedriften til å se verdien av en bedre kjønnsbalanse.

- Språket i stillingsannonsene er endret og rekrutteringsarbeidet foregår bredere og samtidig mer målrettet. 

- I noen tilfeller benytter vi også ekstern rekrutterer, og vi er er blitt bedre på å rekruttere internt, sier Joachim Sommerseth.

Bedriften er er opptatt av å skape et arbeidsmiljø der kvinnene i Bilia føler seg sett, verdsatt og trygge, forteller han.

- Når de trives og blir hos oss over tid, håper vi de også vil bli gode ambassadører for fremtidige rekrutteringer.

- Kvinnene er hardtarbeidende og flinke. De har et sterkt ønske om å prestere, så da må våre ledere være mer bevisste på å tilrettelegge og coache enn å være innpiskere på salg.

- Det siste gjelder selvsagt uavhengig av kjønn, sier Joachim Sommerseth.

- Vi er samtidig veldig klare på at vi ikke ansetter en kvinne bare fordi hun er kvinne. Vi må få tak i de beste, sier Joachim Sommerseth som nå er viseadministrerende direktør i Bilia Norge.

- Vi har ambisjoner om å få flere kvinnelige ledere, gjerne igjennom intern rekruttering. Økt kjønnsbalanse er et ønske også for verkstedene, men det er nok en litt tøffere reise, avslutter Joachim Sommerseth.

Les også: Fra ekstrahjelp til direktør: Portrett av Joachim Sommerseth

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn