Tidligere i år kunne BilNytt.no fortelle at Trond Sandven hadde blitt importør for nok et bilmerke:
Sammen med med daglig leder Frode Skaar-Ottesen og konsulent Jan Kåre Holmedal i Autoisme hadde han inngått en avtale med kinesiske Chery om å bli importør av deres premium-merke Exlantix.
Selv om Chery så langt ikke har gått inn i Norge, er produsenten blant de mest sukessfulle i Kina når det gjelder økonomiske resultater og blant de største når det gjelder eksport.
Nylig kom den første skipslasten med 110 biler fra Exlantix til Drammen havn.
Modellene som skal selges i første omgang er sedanen Exlantix ES og SUVen Exlantix ET.
Begge modellene er blant produsentens mest mest tech-tunge elbiler.
Det er varslet at den store SUVen Exlantix ET får en innstegspris på «under 550.000 kroner».
Holder seg til forhandlere
Bilene skal selges på tradisjonell forhandlermodell:
- Modellene treffer på alt norske kunder er på jakt etter, ikke minst med tanke på kombinasjonen av teknologi, størrelse, rekkevidde og pris, sa Frode Skaar-Ottesen til BilNytt.no da nyheten ble kjent tidlig i mai.
Chery er allerede til stede i Europa med merkene Omoda og Jaecoo, og produserer dessuten biler i Spania.
Chery presenterer merkene som beregnet på distinkte målgrupper:
Mens Exlantix er premium-merket, er Omoda posisjonert som et «tech-livsstil»-merke og Jaecoo mer rettet mot «familier og eventyrere».
Flere modeller til Norge
I samtale med BilNytt.no avslører Europa-ansvarlig i Chery International, David Shen, store planer for fremtiden, med Norge som et nøkkelmarked.
- Hvor viktig anser du posisjonen til det volummessig lille norske markedet for å være for Exlantix, i et europeisk perspektiv?
- For vår del ser vi ikke på det som så veldig lite – som elbilmarked har det i hvert fall et visst volum. Men fremfor alt ser vi på det som et nøkkelmarked for oss, svarer David Shen.
- Er det planer om lansering av flere modeller etter ES- og ET-versjonene? I så fall, hva er tidslinjen?
- Ja, det er det absolutt planer om. Dessverre kan jeg ikke avsløre nå konkret hvilke produktplaner vi har fremover, men det vil definitivt bli introdusert flere Exlantix-modeller i Norge etter hvert.
David Shen avslører overfor BilNytt.no at Chery planlegger å lansere både flere Exlantix-modeller og flere bilmerker. Det søkes fortsatt etter samarbeidspartnere for sistnevnte.
Produksjon i Europa
- Hvilket volum eller markedsandel er målet ditt for det første året for Exlantix i Norge? Og målet innen tre år?
- Vi har som mål å nå en markedsandel på 3 % i vårt første fulle driftsår, og etter tre år vil vi sannsynligvis se på 6-7 %, svarer Shen.
Chery overtok i 2024, sammen med spanske EV Motors, bilfabrikken i Barcelona for lokal produksjon til det europeiske markedet.
Nissan eide tidligere fabrikken, men la ned produksjonen der i 2021.
- Vil Exlantix bli produsert ved fabrikken i Barcelona, i likhet med Omoda og Jaecoo?
- Det er planen, ja, svarer David Shen og fortsetter:
- Men vi vil ikke starte opp produksjon der med det samme og i denne omgang vil bilene bli produsert i Kina og fraktet til Europa. Men på lengre sikt, vil de bli produsert også i Europa.
Sedanen ES skal få en startpris på «under 500.000 kroner».
- Store solide forhandlere
Trond Sandven eier den norske Exlantix- og Seres-importøren Autoisme AS.
- Vi har et høyt ambisjonsnivå for Exlantix, nøyer Sandven seg først med å si når BilNytt.no tar kontakt for en kommentar til uttalelsene fra produsenten.
- Vi er i sluttforhandlinger med flere store og solide forhandlere rundt om i landet og opplever stor positivitet rundt merket, legger Trond Sandven til.
Tidligere MG-sjef Jan Kåre Holmedal, som sluttet i Norwegian Mobility Group i vinter, kom i mai i år ombord hos Sandven og kommer til å ha mer enn én finger med i spillet.
Selv om Autoisme er privat importør, har produsenten, på samme måte som BYD og MG, egne representanter med ansvar for det norske markedet.
De to som har Norge som ansvar er imidlertid fortsatt per i dag basert i Kina.
Bruno Su er produsentens merkesjef for Exlantix for Norge.
Nathan Xue er Chery Groups country manager for Norge.
Andre merker på gang
BilNytt.no har tidligere skrevet at det ikke er lett for Chery å få introdusert sine andre merker her i landet.
Da sa Nathan Xue at fokuset i første omgang er på Exlantix.
- Har dere fortsatt planer om å introdusere Omoda-merket i Norge? Eller et annet Chery-merke?
- Vi planlegger å lansere både Omoda- og Jaecoo-merkene etter hvert, svarer David Shen.
- Når det gjelder eventuelle andre merker, er vi fremdeles på stadiet der vi har diskusjoner om det internt.
- Hva med iCar – det er et merke som legges merke til?
- Ja, den nye modellen deres har jo sin spesielle design, ser kul ut og kommer i elektrisk utgave, så hvem vet? Det er absolutt en mulighet etter hvert, sier Shen.
- Hvilken distribusjonsstrategi vil dere følge for de andre merkene? Privat importør og tradisjonelt forhandlernettverk, som Exlantix? Direkte-salg? Eller agentmodell?
- Vi er helt tydelige på at det er en tradisjonell distribusjonsstrategi med en nasjonal samarbeidspartner og et forhandlernettverk med lokale aktører som vil ligge til grunn.
- For Exlantix, men også for Omoda og Jaecoo, sier Shen.
- Vi vil jobbe med folk som er ute der kundene er, som kjenner dem og vet hvilken salgsstrategi som virker lokalt, sier han.
Cherys merke Icar – her deres første modell, V23 – posisjonerer seg ganske annerledes enn de øvrige merkene fra konsernet.
Selge der folk er
For nesten seks år siden skrev BilNytt.no at RSA var i ferd med å starte opp Chery-import i Norge.
Den planlagte importaktiviteten ble det den gangen ikke noe av, men RSA og Frank Dunvold har hatt en sovende avtale med produsenten siden.
- Chery har i flere år hatt en avtale med RSA; hvordan ser dere på det partnerskapet fremover – snakker dere med andre aktører?
- Jeg kan ikke kommentere en enkelt aktør spesifikt. Vi snakker med ulike potensielle partnere og det er samtaler som pågår nå, så jeg kan ikke nevne konkrete aktører per i dag, svarer Shen.
- Det er naturlig å tenke at prisnivået dere ender med å legge dere på vil tilpasses ambisjonsnivået når det gjelder markedsandel. Når blir de eksakte prisene kjent?
- Det er riktig at vi satser på å være konkurransedyktige. Prisene vil bli offentliggjort ... snart.
- Hva er «snart»? Fortsatt i tredje kvartal?
- Jeg kan ikke gi noen dato, men vi vil ha et lanseringsarrangement over sommeren, og der vil prisene kunngjøres. Antakelig mot slutten av tredje kvartal, ja, svarer David Shen.
Han opplyser avslutningsvis at det planlegges med en forsendelse av biler fra Kina hver måned fremover.
I høst lanserer Exlantix nok en modell i Europa: Exlantix E05. Det er en såkalt EREV (Electric Range Extended Vehicle), som blir kategorisert som ladbar hybrid hos oss, og dermed mindre aktuell.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn