Norske Ford-forhandlere hadde helt åpenbare problemer med marginbildet i fjor.

Mens Ford-kjempen Kverneland Bils resultater i stor grad ble reddet inn av Volvo-virksomheten, har RøhneSelmer AS ingen andre bein å stå på. 

Det ble tøft i 2024.

Norges største Ford-forhandler har dessuten økt satsingen på Ford:

BilNytt.no er kjent med at den store investeringen i Bilfabrikken i Drammen har blitt krevende for RøhneSelmer i en tøff tid. 

Det har bidratt til svært dårlige resultater, og man kan trygt snakke om resultatskrell hos RøhneSelmer i 2024:

RøhneSelmer-konsernet omsatte for 2,182 milliarder kroner i 2024, mot 1,839 milliarder i 2023.

Det tilsvarer en økning på nesten 19 %.

Allerede i 2023 gikk selskapet i minus og i 2024 stupte resultatet ytterligere:

Resultat før skatt endte med et underskudd på 120 millioner kroner i fjor, mot minus 23,5 millioner kroner i 2023. 

Resultatmarginen gikk dermed ned fra -1,3 % til -5,5 % i fjor.

I tillegg til ordinær leverandørgjeld, foreligger det ved årsskiftet gjeld mot morsselskap på 11 millioner kroner og 660 millioner kroner mot kredittinstitusjoner.

Selskapet er i brudd med lånevilkåret om at egenkapitalen per 31. desember 2024 skulle være på minimum 15 %.

Nøkkeltall RøhneSelmer AS:

Omstillingsprosess
Ikke hensyntatt elimineringer kan omsetningen deles inn i følgende virksomhetsområder: 

  • 1,2 milliarder kroner i salg av nye biler
  • 742 millioner kroner i salg av brukte biler
  • 409 millioner kroner fra servicemarkedet

- Årsresultatet i RøhneSelmer preges av en omfattende omstillingsprosess, hvor vi nå begynner å se positive effekter.

Det sier administrerende direktør Hans Petter Semmelmann til BilNytt.no i dag.

- I tillegg påvirkes resultatet av vår store satsing med forhandler og Bilfabrikken i Lier, som naturlig nok vil ta tid før den gir lønnsomhet, sier Semmelmann.

Ifølge årsrapporten har ledelsen tett dialog med med banken (Santander) rundt tiltakene som er igangsatt for å komme tilbake til 15 % egenkapitalandel.

Hans Petter Semmelmann understreker overfor BilNytt.no at situasjonen er under kontroll. Kapital skal ikke være en utfordring i konsernet.

- RøhneSelmer fikk tilført ytterligere 80 millioner kroner så sent som i juni. Akkurat nå har vi en egenkapitalandel på 14 %, og vi har god kontroll på situasjonen, sier Hans Petter Semmelmann.

Morselskapet Selmer Mobility Group AS tilførte i 2024 RøhneSelmer kapital på totalt 125 millioner kroner og tilgjengeliggjorde en kassakredittramme på 50 millioner.

Tøffe grep
Styret melder om kraftfulle tiltak for å bedre lønnsomheten:

Høsten 2024 ble det gjennomført en reorganisering og nedbemanningsprosess.

Det innebar ny ledelsesstruktur, avvikling av virksomheten på Gardermoen, investering i økt verkstedkapasitet på Røa samt iverksettelse av ulike tiltak for å redusere kostnadsnivået og bedre effektiviteten i selskapet.

I tillegg til et utvidet salgsdistrikt i Drammen fra 2025 forventer styret med dette en klar forbedring av resultatet for 2025 og lønnsom drift de påfølgende årene.

Hans Petter Semmelmann opplyser at selskapet så langt i 2025 viser en omsetningsvekst på 15,7 % sammenlignet med fjoråret.

- Selskapet leverte et positivt driftsresultat for juni måned, og vi forventer løpende forbedringer fremover, sier Semmelmann.

Bilfabrikken i Lier har vært en stor investering og satsing for RøhneSelmer. I fjor tapte selskapet 45 millioner kroner på satsingen.

Satser fortsatt på Ford
RøhneSelmer står for omkring 25 % av Ford-volumet i Norge.

RøhenSelmer påpeker at Ford styrket sin posisjon på varebil fra kun 11 % markedsandel i 2023 til 20 % markedsandel i 2024.

Men på personbil gikk markedsandelen fra 3,5 til kun 2,8 %.

Det er tydelig at Semmelmann er fornøyd med endringer i marginer fra Ford Motor Norge:

- Vi har veldig god dialog med importøren, og vi er svært fornøyd med samarbeidet, sier Semmelmann når BilNytt.no spør om bedring i marginene i 2025.

Selskapet påpeker selv at de betjener hele området i Lier og Drammen alene fra 1. januar 2025:

RøhneSelmer overtok som Ford-forhandler i Drammen etter Bilbutikken Grøndal ved nyttår.

Grøndal leverte en positiv resultatmargin på 3,2 % i fjor, der også MG og Subaru var en del av porteføljen.

Hans Petter Semmelmann bekreftet i fjor høst at det fortsatt er Ford som gjelder for RøhneSelmer:

- Eiere og styre har stor tro på RøhneSelmer og med et omfattende, relevant og spennende modellprogram fra Ford til både privat og næringsmarkedet, ligger alt til rette for vekst, lønnsomhet og utvikling, sa Semmelmann til BilNytt.no i fjor høst.  

BilNytt.no er kjent med at Ford-forhandlerne har fått bedre vilkår og marginer i 2025.

Det bekreftet også Kverneland Bil-sjef Helge Ellingsen til BilNytt.no nylig.

Ford er en av vinnerne i varebilmarkedet i år som en klar nummer to bak Volkswagen, dog i et tøft marked som har tilbakegang.

Ford har også fremgang i personbil, men for forhandlerne er nok marginbildet viktigere enn volumet.

RøhneSelmers Ford-forhandlere:

  • Lillestrøm
  • Alnabru, Oslo - kun verksted
  • Røa, Oslo
  • Asker og Bærum, Billingstad
  • Drammen/Lier
  • Hønefoss

Hønefoss og Røa leverte underskudd på henholdsvis minus 11,8 og minus 5,9 millioner kroner i 2024. 

Styret forventer en klar resultatforbedring både på Hønefoss og Røa i 2025 med bakgrunn i tiltak gjennomført høsten 2024. 

Avdelingen for brukte biler på Gardermoen ble avviklet i desember 2024.

I denne avdelingen tapte RøhneSelmer 5,8 millioner kroner i 2024. 

Christian August Selmer (t.v.) og Fredrik Selmer har overtatt eierskapet til RøhneSelmer fra faren Jens Petter Selmer.

Tapte 45 millioner i Lier
Gigantsatsingen til RøhneSelmer, Bilfabrikken på Lierstranda, startet driften fredag 1. desember 2023.

Det vil si at RøhneSelmer ferske 2024-tall inkluderer det første året til gigantsatsingen. 

Årets minusresultat på 120 millioner kroner er belastet med totalt 45 millione kroner tilknyttet ukuransavsetning på varelager og gjenkjøpsporteføljen, samt kostnader forbundet med reorganisering- og nedbemanningsprosessen. 

Underliggende drift viser dermed et underskudd på 75 millioner kroner, hvorav virksomheten i Lier står for et tap på 45 millioner kroner.

Ved åpningen var det er rundt 70 ansatte, av dem 50 nyansatte, i det 12.500 kvadratmeter store nyoppussede anlegget som tidligere var lokalene til ASKO.

Det jobbes kontinuerlig med å effektivisere driften og utnytte bygget på best mulig måte, ifølge den ferske årsrapporten.

Etableringen i Lier ble besluttet gjennomført under forutsetning av at det ville ta tre år før lønnsom drift ville være realistisk.

I den ene enden ligger Norges største og mest moderne Ford-forhandler.

I den andre delen av bygget tilbyr Bilfabrikken et spekter av tjenester til importører, forhandlere og andre aktører – uavhengig av bilmerke.

Ambisjonen var at selskapet skal ta på seg oppdrag for andre og satse på å holde produksjonen gående med tre skift når driften var oppe og gikk for fullt.

- Når vi er oppe og går vil kapasiteten ligge på mellom 15.000 og 18.000 biler i året med tre skift i døgnet, sa Christian August Selmer i desember 2023, som da var styreleder i RøhneSelmer.

- Får vi fraktet åtte biler inn for klargjøring i den ene enden og får åtte andre ferdige biler ut samtidig, har vi lykkes, sa Christian August Selmer til BilNytt.no i 2023.

Marius Jagland Berntzen, som var daglig leder i Bilfabrikken, har nå fått tilsvarende rolle i Baudas nye klargjøringsfabrikk.

Mer kapital og lederbytte
Tidligere konsernsjef i Møller Mobility Group, Terje Male, gikk ut av styret i fjor da Semmelmann kom inn.

I oktober i fjor kunne BilNytt.no melde om lederbytte i RøhneSelmer: Kjetil Hagestande gikk av og Hans Petter Semmelmann overtok.

- Jeg kan bekrefte at jeg nå leder RøhneSelmer sammen med Per Kristian Sørlie for en periode, sa Hans Petter Semmelmann til BilNytt.no.

Semmelmann er fra før styreleder i RøhneSelmer AS og CEO i Selmer Capital AS.

Kollegaen Per Kristian Sørlie er fra før styremedlem i RøhneSelmer og CFO i Selmer Capital.

Ifølge årsrapporten fikk Kjetil Hagestande et sluttvederlag på 2.374.000 kroner da han gikk av 1. november. Det tilsvarte 12 måneders fastlønn.

Arbeidende styreleder Hans Petter Semmelmann har ikke mottatt godtgjørelse fra RøhneSelmer for sin periode som daglig leder.

Semmelmann fortalte i fjor høst at Selmer Capital måtte gå inn med penger i RøhneSelmer for å sørge for videre drift:

- Det er utfordrende tider i bilbransjen. Nå handler det om å sikre videre drift, sikre arbeidsplasser og sikre videre utvikling av RøhneSelmer, sa Semmelmann til BilNytt.no i fjor høst.

På spørsmål om hvorfor han hadde gått inn som daglig leder av RøhneSelmer, svarte han følgende:

- Vi skal bruke litt tid på å sette oss inn i virksomheten. Det er en stor virksomhet og vi ønsker bedre forståelse av den, etter å ha gått inn med mye kapital.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn