Om noen uker presenterer Støre-regjeringen sitt forslag til statsbudsjett for 2026.
Etter valget er det klart at Arbeiderpartiet vil regjere alene, men må søke støtte hos Senterpartiet, SV, Rødt og MDG for å få flertall for budsjettet i Stortinget.
For første gang i historien er fem partier med på å sikre flertall: Ap, Sp, SV, Rødt og MDG.
De fem partiene, med store forskjeller, har fått kallenavnet «tutti frutti».
Et av spørsmålene det er knyttet spenning til, er om forhandlingene vil resultere i endringer i elbilmomsen og engangsavgiften (vektavgiften).
Bilpolitikk og bilavgifter var omtrent fraværende på dagsorden under valgkampen.
Dermed blir det vanskelig å spå hvilke endringer som eventuelt vil foreslås, men samtidig gir det politikerne mer spillerom:
Partiene har ikke «lovt seg bort» overfor velgerne.
Med krig i Ukraina og i Gaza, økt forsvarsbudsjett og lovnader om gratis tannleger og barnehager er det usikkert om nybilkjøpere fredes i en budsjettenighet Rødt, MDG og SV skal ha sitt navn på.
Etter valget påpekte Idag Krag i NBF at det kan ta tid å få klarhet i bilavgiftene. Det er ikke uvanlig at forhandlingene først er i havn i desember.
Ikke fredet
Dagens ESA-godkjennelse for et norsk momsfritak på elbiler gjelder ut 2026, men Stortinget står fritt til å gjøre endringer i utformingen før den tid.
Fra og med 2023 innførte regjeringen moms på kjøpsbeløpet over 500.000 kroner, en såkalt toppmoms, på elbiler.
I februar i fjor gikk Norges Bilbransjeforbund (NBF), Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Elbilforeningen sammen ut med en felles anbefaling og sa man tidligst i 2026 kan gjøre endringer i toppmomsen gjennom å senke taket for momsfritak ned til 400.000 kroner.
Nå er 2026 rett rundt hjørnet.
Men NBF, BIL og Elbilforeningen har også i flere omganger uttalt at endringer i momsgrensen må kommuniseres i god tid.
I år trådte ikke endringene i engangsavgiften i kraft før 1. april for å gi bransjen noe forutsigbarhet.
- Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 2026, sa Egil Steinsland (NBF), Andreas Handeland (daværende BIL) og Christina Bu (Elbilforeningen) om elbilmomsen i februar 2024.
I forbindelse med at regjeringen i desember 2024 ba om tillatelse til å videreføre dagens bunnfradrag på 500.000 kroner ut 2026, minnet Ida Krag om at NBF har vært opptatt av at momsfritaket ikke skal ha evig liv:
- Dersom prisutvikling og markedssituasjon tilsier det, kan det godt være at det er helt innafor å senke bunnfradraget til 400.000 kroner fra 2026, sa hun.
Elbilforeningen-leder Christina Bu sa i fjor vinter at 2025-målet om utslippsfritt nybilsalg måtte nås før momsgrensen kunne senkes.
I februar i år arrangerte Elbilforeningen en storstilt feiring på puben Scotsman i Oslo for å markere at 2025-målet var oppnådd, etter at el-andelen i personbilsalget endte på 95,8 % i januar 2025.
Savner milliardinntekter
Da revidert budsjett ble lagt frem i mai i år, sendte regjeringen et tydelig signal om at staten savner milliardinntektene fra bilavgiftene.
84 milliarder kroner var «borte».
Regjeringen skrev at reduserte avgifter på kjøp, bruk og eie av bil står for halvparten av nedgangen i avgiftsinntekter.
«Da fritak for elbiler i engangsavgift og merverdiavgift ble innført, var endringen tilnærmet kostnadsfri for staten ettersom det ble solgt få slike biler. I dag er nesten alle førstegangsregistrerte personbiler nullutslippsbiler», het det blant annet.
Avgiftsinntekter fra kjøp av bil i milliarder «2025-kroner» (venstre akse) og andelen nullutslippsbiler i prosent (høyre akse) fra 2001 til 2024.
BilNytt.no har stilt Arbeiderpartiet, Senterpartiet, SV, MDG og Rødt følgende spørsmål om bilavgiftene i kommende budsjettforahndlinger:
- Vil dere gå inn for at nåværende elbilavgifter blir fredet i forhandlingene om 2026-budsjettet?
- Er det aktuelt for dere å senke dagens momsgrense for elbiler på 500.000 kroner til for eksempel 400.000 kroner – eller å fjerne momsgrensen helt, slik at det blir full moms også på elbiler?
- I personbilmarkedet er 96 % av nybilsalget i dag elbiler. I dag er det en vektavgift på nye elbiler. Er det aktuelt for dere å gå inn for å øke vektavgiften eller eventuelt fjerne den helt for å sikre høy elbilandel?
- Vil det være aktuelt for dere å gå inn for å innføre andre engangsavgifter på nye elbiler for å øke provenyet fra bilavgiftene?
- Er bilavgifter en så viktig sak for dere at det kan bli aktuelt å stille et ultimatum?
Sp: - Lavere avgifter
I Senterpartiet har BilNytt.no fått svar fra stortingsrepresentant Geir Pollestad.
- Senterpartiet mener avgiftene for folk skal reduseres – ikke økes, sier Pollestad.
- I forrige periode fikk vi gjennomslag for å redusere eie- og bruksavgiftene på en gjennomsnittlig bensin- og dieselbil med henholdsvis 1.400 og 1.000 kr i året, sier han.
- Vårt endelige alternative budsjett skal diskuteres og vedtas av vår nye stortingsgruppe, og jeg vil derfor ikke si noe om enkeltsaker nå, sier Geir Pollestad.
Han sier videre at det aldri vil være aktuelt å gå inn i forhandlinger med noe ultimatum.
- Det viktigste er at folk samlet sett får en bedre hverdagsøkonomi og lavere avgifter.
Hektisk hos Rødt og MDG
Partiorganisasjonene i både MDG og Rødt opplyser at de i dag har vært i samtaler med Statsministerens kontor, og at de av den grunn foreløpig ikke har hatt anledning til å svare på BilNytt.no sine spørsmål.
SV: - Veiprising bør innføres for alle biler
På spørsmål fra BilNytt.no om SV går inn for å frede nåværende elbilavgifter for 2026, svarer stortingsrepresentant Lars Haltbrekken at SV kommer til å jobbe for å øke avgiftene på fossile kjøretøy.
- Det skal være like lønnsomt å velge elbil sammenlignet med fossilbil. Det betyr også at elbilfordelene må bevares om vi ikke får til nok avgiftsøkninger på forurensende biler, sier Lars Haltbrekken.
Haltbrekken er også medlem av energi- og miljøkomiteen på Stortinget.
- Er det aktuelt for dere å gå inn for å øke vektavgiften eller eventuelt fjerne den helt, for å sikre høy elbilandel?
- Det er nok mest aktuelt å jobbe for økte avgifter på forurensende biler enn økte fordeler på å kjøpe elbiler framover.
Haltbrekken sier det i utgangspunktet ikke er aktuelt for SV å gå inn for å innføre andre engangsavgifter på nye elbiler for å øke provenyet fra bilavgiftene.
SV kommer ikke til å stille ultimatum over elbilavgiftene.
- Nei, men vi kommer til å prioritere å kutte utslipp fra transportsektoren, fordi det er viktig for å løse klimakrisa, sier han.
- Vil det komme flere incentiver for å øke salget av elektriske varebiler og tunge kjøretøy?
- Ja, det kommer SV til å jobbe for. Vi mener det er mer sannsynlig å få til en god omstilling ved å både gjøre det billigere med elektriske varebiler og tunge kjøretøy, og gjøre det dyrere med fossile.
- Vi mener også at veiprising bør innføres for alle biler, legger han til.
Ap: - Naturlig at man vurderer momsfritaket
Arbeiderpartiets Tuva Moflag, som leder finanskomiteen på Stortinget, signaliserer ifølge Dagens Næringsliv i dag at det kan komme endringer i momsfritaket på elbiler den kommende stortingsperioden:
- Det er naturlig at man vurderer momsfritaket på elbiler på nytt når ESAs godkjennelse av momsfritaket går ut i 2026, selv om det fortsatt er mange fossilbiler som kjører på norske veier, sier Moflag til avisen.
Det kan tyde på at Arbeiderpartiet mener at endringen skal komme fra 1. januar 2027.
- Vi har brukt flerfoldige milliarder kroner for å stimulere nybilkjøpere til å velge elbiler, noe som har kommet privatpersoner og bransjer til gode, sier Tuva Moflag til DN.
Ap-politikeren har ikke hatt anledning til å svare på oppfølgingsspørsmålene fra BilNytt.no i dag.
Les også: BIL: - Vektavgiften på elbil må bort!
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn