I går skrev BilNytt.no at det er knyttet usikkerhet til hva som vil skje med elbilmoms og vektavgift under budsjettforhandlingene mellom Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Rødt, SV og MDG.
Temaet var også på agendaen under NRKs Dagsnytt 18-sending mandag.
- Det er naturlig at man vurderer momsfritaket på elbiler på nytt når ESAs godkjennelse av momsfritaket går ut i 2026, selv om det fortsatt er mange fossilbiler som kjører på norske veier, sa Tuva Moflag til Dagens Næringsliv.
Moflag er stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, og partiets finanspolitiske talsperson.
Hun understreker overfor BilNytt.no at hun sier det kan komme endringer i neste stortingsperiode, men at detaljer i så fall vil komme i de årlige statsbudsjettene.
- At jeg antyder endringer er begrunnet både med bakgrunn i resultatene som er oppnådd og ESA-ordningen som er godkjent ut 2026, sier Tuva Moflag til BilNytt.no.
NBF: - Vent til 2027
Norges Bilbransjeforbund (NBF), Bilimportørenes Landsforening (BIL) og Elbilforeningen gikk i februar 2024 ut og «godkjente» nedjustering av momsgrensen til 400.000 kroner fra 2026.
Ida Krag, leder næringspolitikk i NBF, sier bildet er noe annerledes nå enn i 2024.
Hun viser blant annet til to dårlige år for bilbransjen forut for året vi er inne i, som ser «brukbart ut» med tanke på registreringer.
- Det er et voldsomt marginpress og mange utsettelser på forventet antall rentekutt, så det er krevende tider, sier Krag til BilNytt.no.
- Når det er sagt står vi fortsatt inne for at en modell der man fortsetter å bruke bunnfradragmodellen, senker momsgrensen med 100.000 kroner om gangen og varsler tidlig, er veien å gå, sier Ida Krag.
- Vi regner med at elbilmomsen er «up for grabs» kommende stortingsperiode. Det er helt rimelig, sier Krag.
Hun understreker at NBF er fullt klar over at det er mange andre formål som trenger penger og at det finnes mer utsatte grupper i samfunnet enn nybilkjøperne.
- Men, vi håper at regjeringen vil bruke ESA-fritaket som er gitt ut 2026. Det er det vi har gitt innspill til Arbeiderpartiet om, altså å holde an.
- Det tror vi er realistisk ut fra det Tuva Moflag har sagt. Samtidig, hun er ikke Jens Stoltenberg, og han har ikke sagt noe, påpeker Krag.
- Vår anbefaling er å vente med endringer til budsjettet for 2027 legges frem om et års tid og da med innføring noen måneder ut i 2027.
I 2025-budsjettet trådte endringene i bilavgiftene ikke i kraft før 1. april, i stedet for fra 1. januar.
- Tilfredsstiller 1. april 2026 kravet om god nok forutsigbarhet?
- Det ideelle er et par måneder lenger, 1. juni eller 1. juli, som vil gi kunder og bransje bedre tid til å områ seg.
- Men det vi i hvert fall ikke kan ha, er et vedtak sent i desember med ikrafttredelse fra 1. januar. Det er hverken gradvis eller forutsigbart.
En annen løsning for regjeringen, peker Krag på, er å varsle eventuelle endringer i revidert nasjonalbudsjett på forsommeren 2026, med innføring fra januar 2027.
- Hvordan skal dere hindre budsjett-partnerne fra å øke vektavgiften for å hente inntekter i tøffe forhandlinger?
- Vår veldig klare melding er at det vi skal gjøre de neste fire årene er på momsen. Ikke noe annet, svarer Krag og legger til:
- Vi skal hele veien til full moms på elbiler – det må vi bruke tid på – men ingen andre skjerpelser.
- Tiden er ikke moden
Harald Jachwitz Andersen, direktør i BIL, er tydelig på at tiden ikke er moden for å starte innfasingen av moms under 500.000 kroner.
- Vi må gjøre mer av det som fungerer, ikke mindre, sier han til BilNytt.no.
Andersen mener det ikke er mulig å nå Stortingets klimamål uten betydelige utslippskutt i veisektoren.
Han viser til at veitrafikken er den tredje største utslippskilden i Norge, og den største innenfor ikke-kvotepliktig sektor.
- Utslippene fra veisektoren reduseres nå dobbelt så raskt som for Norge som helhet. Den viktigste årsaken er at flere velger elbil, sier Andersen.
- Selv om utviklingen er positiv, er vi ikke kommet lengre enn at vi er tilbake til start. Utslippene fra veitrafikken har nå kommet ned på 1990-nivå, sier Harald Jachwitz Andersen.
- NBF, BIL og Elbilforeningen har tidligere «godkjent» nedjustering av momsgrensen fra 2026. Er det realistisk at dere kan klare å stoppe dette?
- Det korte svaret er ja, svarer Andersen.
- Vi må nødvendigvis ha 2025 bak oss før vi kan vurdere videre innfasing av moms. Ergo er tidligste tidspunkt for å vurdere innfasing 2026, fortsetter han.
- Gitt vårt krav om forutsigbarhet, må en eventuell innfasing i så fall varsles i revidert nasjonalbudsjett i mai 2026 og konkretiseres i statsbudsjettetforslaget for 2027.
Dermed kan eventuelle endringer tidligst tre i kraft 1. januar 2027, ifølge Andersen.
Han minner om at ESAs godkjenning av momsfritaket gjelder ut 2026.
- Tuva Moflag viste også til at det vil være naturlig å vurdere ytterligere innfasing av moms først etter at ESAs godkjenning har løpt ut, sier Andersen.
Imidlertid er BIL ikke enig med Tuva Moflag når hun i DN viser til at 2025-målet er «mer eller mindre» oppnådd:
- Dette målet er jo bare et delmål på veien mot det overordnede og viktigste målet som er betydelige kutt i klimagassutslippene fra veitrafikken, sier Andersen.
BIL-direktøren påpeker at Norge i henhold til Paris-avtalen skal redusere utslippene med 55 % innen 2030, og ytterligere 20 % frem mot 2035 i henhold til Stortingets klimamål.
BIL, NBF og Elbilforeningen er tydelige på forventningen om forutsigbarhet når det gjelder endringer i bilavgiftene.
I 2025-budsjettet trådte endringene i bilavgiftene ikke i kraft før 1. april, i stedet for fra 1. januar.
- Tilfredsstiller 1. april 2026 kravet om god nok forutsigbarhet?
- Vi har vært tydelige på at en bedre modell ville ha vært å varsle i revidert nasjonalbudsjett og så følge opp i statsbudsjettet for påfølgende år, svarer Andersen.
Økte bilavgifter: Som å spare seg til fant
Regjeringen trenger etter alt å dømme penger for å kunne dekke inn valgløfter på andre områder enn bil.
Når det gjelder bil, har ingen av partiene kommet med store valgløfter.
- Hvordan skal dere hindre budsjett-partnerne fra å øke vektavgiften for å hente inntekter i tøffe forhandlinger?
- Tiden da bilen var en melkeku for statskassen er forbi, svarer Harald Jachwitz Andersen.
Han mener at bilen og veitrafikken er en viktig del av løsningen for at Norge skal lykkes med nødvendige klimaomstillinger framover.
- Likeså er bilen og veitrafikken avgjørende for din, min og næringslivets mobilitet, som i sin tur er av stor betydning for produktivitetsveksten i norsk økonomi, sier Andersen og forklarer:
- Produktivitetsveksten som er avgjørende for vår alles felles velferd framover. Så det å øke bilavgiftene nå, vil være å spare oss til fant på bekostning av både klima og vår felles velferd. Ergo bør vektavgiften fjernes.
Elbilforeningen:
Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen, er klar i sin tale:
- Momsfritaket for elbiler er godkjent av ESA ut 2026, og så lenge det ikke ble varslet en endring i revidert nasjonalbudsjett, legger vi til grunn at regjeringen ikke vil endre momstaket 1. januar 2026.
- Hvordan skal dere hindre budsjett-partnerne fra å øke vektavgiften for å hente inntekter i tøffe forhandlinger?
- Selv om 2025-målet om 100 % utslippsfritt nybilsalg er nådd, er det ikke gitt at dette vil fortsette.
- Nå må Stortinget sørge for at elbilene konkurrerer godt videre, slik at vi ikke risikerer å få et tilbakeslag, understreker Bu.
- Tilfredsstiller innføring 1. april, slik det ble gjort i år, kravet om god nok forutsigbarhet?
- Vi ber om at endringer varsles i god tid, og da vil 1. juli være en bedre dato for eventuelle endringer, svarer Bu.
- Vår jobb er å møte det nye Stortinget og forklare hva som står på spill dersom det legges avgifter på elbil uten at man også skjerper engangsavgiften på fossilbiler, sier Christina Bu.
Nyttekjøretøyene neste
Elbilandelen i personbilbestanden er ifølge OFV i dag på drøyt 30 %, mens elandelen i varebilbestanden er på 8,5 %.
- Det blir en stor ny oppgave å elektrifisere varebiler og lastebiler. Norge har vært et foregangsland. Nå må regjeringen sørge for at vi ikke mister ledelsen i det grønne skiftet, sier Christina Bu.
Ifølge statistikk fra Opplysningsrådet for veitrfikken (OFV) består den norske personbilparken i dag av rundt to millioner biler med bensin- eller dieselmotor, inkludert hybridbiler.
- Det bør være et mål å skifte ut de fleste av disse med elbiler innen 2035. Da må vi ikke tukle med politikken som virker, men gi bånn gass, sier BIL-direktør Harald Jachwitz Andersen.
- Vi må overføre læringen fra personbilsiden til arbeidet med å dekarbonisere nyttekjøretøyene. Norge har vist vei for resten av verden når det gjelder elektrifisering av personbilene, sier BIL-direktøren.
- Ny regjering og nytt storting bør ha ambisjoner om å beholde ledertrøya hele veien til mål, avslutter Harald Jachwitz Andersen.
Viser til inflasjonen
Avslutningsvis trekker Harald Jachwitz Andersen frem et helt annet poeng:
- Norge sliter fortsatt med høy inflasjon, som medfører en særnorsk høy rente. I en slik situasjon vil det være lite hensiktsmessig å innføre prisdrivende avgiftsøkninger. Husk at bilkjøp utgjør mer enn 5 % av KPI, sier Andesen.
Bilprisene gjorde et kraftig byks da det ble innført elbilmoms på beløpet over 500.000 kroner i 2023. Kilde: Bilimportørenes Landsforening
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn