Såkalte outlets – som selger eldre bruktbiler – har over tid vært et diskusjonstema i bilbransjen, og blant annet hos Forbrukerrådet og NAF.

En rekke norske merkeforhandlere satser på bruktbil-outlets med litt ulike tilnærminger.

Nå går forbrukerorganisasjonen NAF ut og advarer forbrukere mot å kjøpe outlet-biler fra den store merkeforhandleren Birger N. Haug:

- Jeg vil fraråde forbrukerne å kjøpe bil på de vilkårene Birger N. Haug her gir, sier senioradvokat Vigdis Svennungsen i NAF Advokat til NAFs Motor.no.

Det er svært sjelden at forbrukerorganisasjonen advarer mot å kjøpe bil fra en navngitt merkeforhandler.

NRK refererer i dag til Motor.no-saken og melder at «NAF fraråder sine medlemmer fra å kjøpe bruktbiler gjennom bilhuset Birger N. Haug».

Oppfordrer til justeringer
Den nye forbrukerkjøpsloven trådte i kraft i 1. januar 2024. For et år siden fortalte Thomas Iversen i Forbrukerrådet om mulige fallgruver knyttet til outlet-konsepter.

Ifølge NAF bryter Birger N. Haug med forbrukerkjøpsloven blant annet ved å oppgi to års reklamasjonsrett, i stedet for fem.

- En bil er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Det vil si at den endelige reklamasjonsfristen på kjøp av bil er fem år. Birger N. Haug har ingen rett til å avtale kortere reklamasjonsfrist, sier Svennungsen.

I tillegg reagerer NAF på at bruktbiler selges uten tilstandsrapport, og at annonsene inneholder generelle ansvarsfraskrivelser.

Svennungsen oppfordrer videre Birger N. Haug til å tilpasse salgsinformasjonen til gjeldende lovverk.

- Tilstreber ærlige salg
Overfor Motor.no avviser advokat Rune Gaustad, som representerer Birger N. Haug, kritikken fra NAF. Han hevder at bilforhandleren følger loven: 

- Motivet er å sørge for å følge disse reglene til punkt og prikke. Birger N. Haug tilstreber alltid ærlige salg, sier han til Motor.

Gaustad påstår videre at NAFs uttalelser er både feilaktige og skadelige:

- Frarådningen om å være kunde hos Birger N. Haug er potensielt skadelig, sier han, og mener NAF er mer interessert i å «mele sin egen kake» enn å hjelpe forbrukere.

NAF avviser anklagene og står fast ved sin vurdering:

- Når vi advarer forbrukere om vilkårene til Birger N. Haug, er det jo nettopp for å forhindre at forbrukerne havner i fremtidige rettsprosesser, sier Hogne Skogesal, leder i NAF Advokat.

Birger N. Haug-eieren: - Negativt
Carl-Einar Haug er konsernsjef og majoritetseier i Birger N. Haug Holding, og styreleder i bilforhandleren Birger N. Haug.

- Jeg har ikke sett dagens skyts fra NAF, sier han når BilNytt.no ringer.

- Jeg er vel for å lage en tilstandsrapport på hver bil. Mitt ønske er at vi, som vi alltid har gjort historisk, legger kvalitet og omtanke inn i alle bilsalg vi gjør, sier Carl-Einar Haug til BilNytt.no.

- Vi ønsker nok å tilpasse oss dette. Vi har fått råd fra en advokat, som vi har fulgt. Hvis de rådene viser seg å være utenfor, vil vi justere oss innenfor, sier Haug.

Han er tydelig på at når forbrukerkjempen NAF advarer mot bruktbilkjøp fra outletene, er det skadelig for Birger N. Haugs virksomhet:

- Dette er negativt for oss, sier Haug.

- Faktum er at vi har utrolig mange fornøyde kunder på outlet, faktisk er langt flere fornøyde med outlet–kjøp enn med kjøp fra vår premium pluss, sier Carl-Einar Haug.

Når BilNytt.no får kontakt med Christian Stenbo, administrerende direktør Birger N. Haug, har han samme budskap:

- Hovedprinsippet er at vi ønsker at alle våre bilsalg skal være ærlige og ryddig og i henhold til lovgivning, sier Stenbo.

- Er det forhold i dagens praksis som må justeres, skal vi selvsagt gjøre det. Vi jobber med saken nå, sier Birger N. Haug-sjef Christian Stenbo til BilNytt.no.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn