Norgespremierer og ferske bilnyheter er en viktig del av årets Oslo Motor Show:

- I år ser det ut til at det blir rekord i antall Norges-premierer, med god margin, sier messegeneral Tommy Larssen til BilNytt.no. 

Fra 24. til 26. oktober arrangeres Oslo Motor Show for 15. gang i NOVA Spektrum på Lillestrøm.

I fjor fant nesten 57.000 besøkende veien til arrangementet.

- Vi er stolte av å samle entusiaster, familier og nysgjerrige under samme tak, sier messesjef Tommy Larssen.

Ikke med i år
Norges desidert største bilmerke, Tesla, glimrer med sitt fravær på Oslo Motor Show, i motsetning til i fjor.

Da stilte Tesla ut hele sin modellrekke, inkludert Cybertruck.

I fjor var også Voyah- og Dongfeng-importør Electric Way på plass med flere modeller, mens Seres-importør Autoisme presenterte tre av sine modeller. Disse er ikke med i år.

Andre store bilmerker der importøren ikke har stand på Oslo Motor Show i år, er blant andre Harald A. Møller, Volvo Car Norway, Toyota Norge og BMW Norge.

Likevel har det altså aldri vært vist flere nybiler på Oslo Motor Show, ifølge arrangøren.

Her er flere nybilene som vises på Oslo Motor Show:

Disse modellene skal Nissan Benelux & Skandinavia vise: 

  • Nissan Micra
  • Nissan Leaf

Disse modellene skal Ford Motor Norge vise:

  • Ford Explorer
  • Ford Capri
  • Ford Puma 
  • Ford Ranger MS-RT
  • Ford Transit Supervan 4.2 

Opel Norge i Bertel O. Steen skal vise følgende nye modeller:

  • Opel Grandland 4x4
  • Opel Frontera

Disse modellene skal Norwegian Mobility Group vise:

  • MG IM5
  • MG IM6
  • MGS5
  • MG Cyberster

Disse modellene skal Polestar Automotive Norway vise:

  • Polestar 3
  • Polestar 4
  • Polestar 5

Disse modellene skal Motor Gruppen vise:

  • Changan Deepal S07
  • Changan Deepal S05

Disse modellene skal Xpeng Motors Norway vise:

  • Xpeng P7+
  • Xpeng G6
  • Xpeng G9
  • Xpeng X9

Disse modellene skal RN Nordic vise:

  • Renault 5 Turbo E3 
  • Renault 5 Turbo 2
  • Renault 5 E-Tech electric
  • Renault 5
  • Renault 4
  • Renault 4 E-Tech electric
  • Renault Megane E-Tech electric
  • Renault Scenic E-Tech electric

Subaru Norge:

  • Opptil tre ubekreftede nyheter. Les mer om Subaru nederst i artikkelen.

Elbiler og raske varebiler
Ford har med seg mange av sine elektriske personbilmodeller til Oslo Motor Show. 

- Vil dere tilby prøvekjøring på messa?

- Vi har gjort det tidligere uten at det ga veldig store resultater. Folk er på messa for å se på det som er der, sier informasjonsdirektør Anne Sønsteby.

Ford er opptatt av å vise energi, muskler og kjøreglede på standen, ifølge Ford-importøren.

- Det er viktig for Ford å skille seg ut og fremstå med en tydelig identitet og kjøreegenskaper i særklasse, i en jungel full av nye bilmerker, sier Anne Sønsteby til BilNytt.no.

Disse modellene skal Ford Motor Norge vise:

  • Ford Explorer
  • Ford Capri
  • Ford Puma 
  • Ford Ranger MS-RT
  • Ford Transit Supervan 4.2 

Rosinen i pølsa på Ford-standen vil for mange være Transit Supervan 4.2 – en firehjulsdreven elektrisk varebil med 2.000 hestekrefter og en 0-100 km/t-aks på 2 sekunder!

Heller ikke den racinginspirerte pickupen Ranger MS RT er vist i Norge tidligere. Denne fikk nylig sin globale debut på IAA i München.

MG med «premium»
MG stiller med to splitter nye bilmodeller:

Sedanen MG IM5 og SUV-en MG IM6 bør passe som hånd i hanske for et norsk publikum, mener Petter Søndergaard, fersk MG-sjef hos importøren Norwegian Mobility Group.

- Dette er premiumprodukter, med gode priser, som vi gleder oss til å vise frem. Sedanen er en Tesla Model 3-konkurrent mens SUV-en er i Tesla Model Y-segmentet, sier Søndergaard.

MG IM5 (bildet) og IM6 koster fra henholdsvis 399.000 og 489.000 kroner med bakhjulsdrift.

De nye IM-modellene har mye mer punch enn vanlig fra MG-kanten:

«Hurricane»-motoren leverer 751 hestekrefter og 0-100 km/t-akselerasjon på 3,5 sekunder, 55,5 mil rekkevidde og 17 minutters ladetid fra 10-80%. Firehjulstrekk, firehjulsstyring og luftfjæring er tilgjengelig.

MG-sjefen erkjenner at det er veldig mange SUV-konkurrenter. 

- Samtidig er markedet for biltypen veldig stort. Derfor er det viktig for oss å vise frem nye og eksisterende modeller for 50-60.000 besøkende på Oslo Motor Show, sier Petter Søndergaard.

- Så mange mennesker er jo er flere enn man sluser gjennom en bilforhandler i løpet av et år, legger han til.

Søndergaard sier de er veldig oppmerksomme på at det er noe helt annet for folk å se bilene live enn på en nettside.  

Selgere fra Birger N. Haug og Hedin Automotive Oslo (tidl. Bavaria Oslo) skal jobbe på standen:

- De vil booke prøvekjøringer for de som er interesserte i det. Disse foregår hos forhandlerne i Oslo og omegn.

Disse modellene skal Norwegian Mobility Group vise:

  • MG IM5
  • MG IM6
  • MGS5
  • MG Cyberster

Nissan Norges-debuterer ny Leaf
Den norske Nissan-importøren viser ny Leaf og ny Micra.

Mens en ikke-kjørbar Micra i august var på en mikroturné hos seks norske Nissan-forhandlere, vises Leaf for første gang på norsk jord for det norske bilpublikummet.

- Planen for Oslo Motor Show er at vi skal vise frem Micra og Leaf til flest mulig, sier Stian Thrane, kommunikasjonssjef hos Nissan-importøren. 

Norske Nissan-forhandlere har ikke vært bortskjemt med et bredt modellutvalg av elbiler det siste året. 

Nissan vil ikke tilby prøvekjøring under messedagene.  

Disse modellene skal Nissan Nordic vise: 

  • Nissan Micra
  • Nissan Leaf

Polestar med Porsche-konkurrent
Hos Polestar er det også duket for en Norges-premiere på deres hvite stand, som de har tradisjon for å rigge opp på Oslo Motor Show. 

For første gang kan det norske bilpublikumet se Polestar 5, et råskinn som leverer opptil 884 hestekrefter og som har 800 volt-arkitektur.

Polestar utpekt Porsche Panamera og Mercedes-Benz EQS som konkurrenter.

Prisen er fra 1,259 millioner til godt over halvannen million kroner.

Polestar 5 ble nylig avduket for et europeisk publikum under IAA-messen i München.

- Oslo Motorshow er en perfekt arena for oss å vise frem vår firedørs Grand Tourer Polestar 5 for aller første gang i Norge, sier kommunikasjonssjef Kristin Fjeld.

- For oss handler bil om kjøreglede og messen er en super mulighet til å møte enda flere bilentusiaster fra hele landet.

Disse modellene skal Polestar Automotive Norway vise:

  • Polestar 3
  • Polestar 4
  • Polestar 5

Changan - nykommeren
Også et av de sist ankomne kinesiske bilmerket i Norge, Changan, viser hva de har å by på.

Changan har produsert biler for hjemmemarkedet i over 40 år, med en årlig produksjon på over 2,5 millioner biler. 

I Norge er det Motor Gruppen som er Changan-importør.

Under Oslo Motor Show vises de to SUV-er Changan Deepal S07 og Deepal S05.

Begge er i den rimelige enden, førstnevnte foreløpig kun med forhjulstrekk.

Deepal S05 skal bli merkets bestselger – her får kunden en godt utstyrt variant med firehjulsdrift for rundt 400.000 kroner, inkludert hengerfeste.

- Vi håper på oppmerksomhet for et nytt og spennende bilmerke i Norge, spesielt den nye «Norgesbilen» Deepal S05 4WD, sier Hans Petter Aalmo, markedsdirektør hos Motor Gruppen.

Changan vil ikke tilby prøvekjøring under messedagene.

Disse modellene skal Motor Gruppen vise:

  • Changan Deepal S07
  • Changan Deepal S05

I fjor viste Motor Gruppen frem de to Hongqi-modellene EHS7 og EH7 under messen.

Xpeng med variert meny
Xpeng har sin Oslo Motor Show-debut i år:

- Paljettens stjerneskudd er den digre familiebilen, minivanen X9 AWD med syv sitteplasser og masse luksus-stasj som massasjeseter, 21,4-tommers TV-skjerm og kjøle- og varmeskap, sier Xpengs PR-sjef Knut Arne Marcussen.

Xpeng X9 er en stor familie-van, med startpris 699.900 kroner. Her er Xpeng Norge-sjef Claes Persson under eCarExpo i Nova Spektrum tidligere i år. 

På Xpeng-standen står også SUV-ene G6 og G9, som begge nå kan lade fra 10 til 80 % på 12 minutter, ifølge importøren.

Også den høyteknologiske spydspissen P7+ skal vises for det norske bilpublikummet.

- P7+ er verdens første bil med kunstig intelligens integrert. Det inkluderer det egenutviklede systemet AI Hawkeye Vision, et kamerabasert oppsett som er støttet av radar og ultralyd, sier Knut Arne Marcussen, her foran P7+ på IAA-messen i september. 

Disse modellene skal Xpeng Motors Norway vise:

  • Xpeng P7+
  • Xpeng G6
  • Xpeng G9
  • Xpeng X9

Nytt og gammelt hos Renault
Den norske importøren Renault-importøren RN Nordic stiller med en lineup av eldre franske perler på Oslo Motor Show.

På Renault-standen står nemlig historiske bestselgere fra 60-, 70- og 80-tallet side om side med nye elektriske versjoner av disse.

- Vi ønsker å bygge merkevare med å vise Renaults historie og nye elektriske range, sier Roger Andersen.

Han er head of PR & Marketing hos importøren RN Nordic AB.

- Vi har kanskje det bredeste modellutvalget av medium- og småbiler i Norge i dag, sier Roger Andersen.

Ett av trekkplastrene er nye Renault 5 Turbo E3 – et uvær av en hatchback med 555 hestekrefter på bakhjulene.

Bilen skal i produksjon slik den vises på Oslo Motor Show.  

- Flere nordmenn har allerede bestilt, opplyser Roger Andersen. 

Prislappen er 162.000 euro, altså nesten 1,9 millioner kroner. 

Bilen som kommer til Norge er det eneste eksemplaret som per dags dato er tilgjengelig for denne typen eventer, opplyser Renault-importøren.

- Vi forventer å få mye igjen for å stille ut på messen. Det skal også bookes prøvekjøringer, som forhandlerne kan følge opp, sier Andersen. Her er han med Renault 5 under prøvekjøring for journalister.

På Renault-standen står også 1980-tallet store sportsbil, Renault 5 Turbo 2, i originalversjon og den originale Renault 5 (produsert fra 1972 til 1996). 

Disse modellene skal RN Nordic AB vise:

  • Renault 5 Turbo E3 
  • Renault 5 Turbo 2
  • Renault 5 E-Tech electric
  • Renault 5
  • Renault 4
  • Renault 4 E-Tech electric
  • Renault Megane E-Tech electric
  • Renault Scenic E-Tech electric

Subaru-spenning
Et bilmerke som omtrent dirrer i startblokken er Subaru.

Etter flere år med kun én elektrisk modell i «modellrekken» og svært labert salg, venter Subaru-importøren på flere nykommere:

  • Subaru Solterra
  • Subaru Uncharted
  • Subaru e-Outback

Det er foreløpig ikke bekreftet om Unchartered eller flere av nyhetene vil vises på Oslo Motor Show. 

Mens Solterra kommer i en kraftig fornyet versjon, er Uncharted (bildet) en helt ny kompakt-SUV. Den skal også tilbys med forhjulstrekk, noe ulikt Subaru. Årsaken er at den er Subarus versjon av den kommende elektriske Toyota CH-R+.

Subaru har i år vært 50 år på det norske markedet – og begivenheten skal feires ettertrykkelig i dagene før Oslo Motor Show åpner. 

Subaru-sjef Torbjørn Lie samler da en stor Subaru-flokk til jubileumsfest over to dager på Oslofjord Convention Center i Stokke ved Tønsberg.  

Blant de inviterte er forhandlere, inkludert flere nye forhandlere, samarbeidspartnere og toppledere fra Subaru Europa.

- Vi har en lang historie og mange av våre forhandlere har vært med i mange år, sier Lie til BilNytt.no. 

- Det blir et innholdsrikt program med festmiddag på kvelden. Vi skal feire fortiden og oppdage fremtiden. Dagen etter setter mange nesen mot Oslo Motor Show, sier Subaru-sjef Torbjørn Lie.

- Hva håper dere å få ut av å være utstiller på Oslo Motor Show?

- For oss er dette starten med å bygge opp Subaru som merkevare i Norge igjen ved å få oppmerksomhet fra alle besøkende. Nå kan vi begynne å jobbe med det vi har ventet så tålmodig på, sier Lie. 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn