Forrige uke skrev BilNytt.no at bilbransjen merker en vesentlig økning i etterspørselen etter nye biler som følge av forslaget om økte avgifter fra nyttår.

Samtidig kom blant andre Xpeng med en prisgaranti på nye biler som bestilles nå.

Nå melder Volkswagen-, Audi-, Skoda- og Cupra-importør Harald A. Møller seg på kampen.

- Arbeiderparti-regjeringen har satt bilkjøpere i en ekstraordinært usikker situasjon, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.

- For å møte den store usikkerheten vi ser, er vi klare for dekke en eventuell momsøkning for kunder som nå bestiller ny bil fra våre merker før statsbudsjettet for neste år er vedtatt.

Han legger til: 

- Dette er et kostbart tiltak, og bryter med prinsippet om at avgiftene skal være et forhold mellom myndighetene og kundene. Men regjeringens forslag har skapt så mye usikkerhet at vi må bidra til å skape noe mer forutsigbarhet for kunder som kan bli skadelidende av overilte momsøkninger.

Harald A. Møller har fortsatt biler tilgjengelig for rask levering før nyttår, men ikke nok til å møte den store etterspørselen som kom etter 15. oktober, opplyser importøren.

- Momsgarantien dekker ikke eventuelle andre økninger av avgiftene, så vi oppfordrer uansett kunder til å undersøke med sin lokale forhandler om det finnes biler på lager nå som kan svare til ønske og behov, sier Ulf Tore Hekneby.

Ønsker trinnvis opptrapping
Harald A. Møller er innforstått med at moms skal fases inn videre for elbiler, men mener at man bør holde seg på dagens nivå frem til 1. januar 2027.

Deretter kan senke innslagspunktet senkes med 100.000 kroner år for år frem til full moms er innfaset, mener importøren:

- En forutsigbar og trinnvis opptrapping legger til rette for at man samtidig med momsinnfasingen også kan lykkes med å nå viktige klimamål. Går man for fort frem, så bremser man det grønne skiftet, sier Hekneby. 

Tidligere i oktober la finansminister Jens Stoltenberg frem et forslag til statsbudsjett hvor man ønsker å beregne elbil-moms på beløpet over 300.000 kroner, opp fra dagens momsfritak opp til 500.000.

Ifølge importøren kan det gi en avgiftsøkning på opptil 50.000 kroner for Volkswagen ID.4 fra nyttår. 

Store deler av bransjen reagerte da på den kraftige økningen, og ikke minst forslaget om at det skulle gjelde allerede fra nyttår.

Bilbransjen melder også om stor pågang fra usikre kunder som forsøker å skaffe seg bil før årsskiftet. 

- Pågangen er voldsom, men ikke alle kan få bil før nyttår, også fordi det ikke er nok biler til alle som ønsker å kjøpe nå, sier Hekneby.

- 50.000 kroner er mye penger, og vi ser at regjeringens forslag har ført til fortvilelse for mange. Derfor går vi nå til et skritt vi ikke har gjort tidligere, fortsetter han. 

Adresserer usikkerhet
Momsgarantien fra Harald A. Møller innebærer at privatkunder som via deres forhandlere bestiller ny elektrisk personbil fra et av deres merker i perioden garantien er gjeldende, får dekket en eventuell momsøkning om regjeringens forslag til statsbudsjett vedtas.

- Trolig vet vi ikke hvordan elbilavgiftene blir før godt uti desember, og med denne garantien behøver ikke kundene kjenne på usikkerheten fremover, eller bli skadelidende om bilen deres ankommer landet på feil side av 31. desember, sier Hekneby. 

Regjeringens forslag til statsbudsjett skal nå behandles i Stortinget, før det vedtas nærmere årsslutt.   

- Kunder og klima blir skadelidende om regjeringens forslag ikke blir endret. Brorparten av bilene på norske veier er fortsatt fossile, og utskiftningstakten kommer til å bremse kraftig opp.

- Derfor håper vi opposisjonen skyver på tidspunktet for opptrapping, og ikke minst retter opp i forslaget om full moms fra 2027, et forslag som vil lamme det grønne skiftet på norske veier, avslutter Hekneby.

Ikke alene
Den norske Xpeng-importøren meldte i forrige uke at det kommer et ekstra parti med biler som kan leveres til 2025-pris selv om levering først vil skje i 2026.

- Pågangen av kjøpere er stor og vi ønsker vi å trygge kundene med 2025-pris selv om levering vil skje først i 2026. Dette vil gjelde for et begrenset antall biler, sier Xpeng Norge-sjef Claes Persson.

Motor Gruppen har også lansert en kampanje med prissikring på Changan.

Alle som bestiller bil innen utløpet av november får garantert kjøpe bilen med dagens avgifter, uansett leveringstidspunkt:

- Tiltaket er ment å gi kundene trygghet mot foreslåtte avgiftsøkninger. Da slipper selgerne å få hjerteinfarkt og kundene slipper angstanfall, sier markedsdirektør Hans Petter Aalmo i Motor Gruppen Import.

Les også: Venter rush før 1. januar: - Settes i en vanskelig situasjon

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn