- Med et høyt varelager inn i 2025, høy styringsrente og mange kampanjer fra de ulike bilmerkene blir det spennende å se hvordan 2025 ender, sier partner og bransjeleder for bil i BDO, Kjell-Fredrik Kristiansen.

Sammen med senior associate Andreas Farstad Moe, har han gjennomført «Bilbransjeanalysen 2025».

I dag har Kristiansen og Moe presentert analysen for en rekke aktører i bilbransjen i en samling i BDOs nye lokaler.

Rådgivnings- og revisjonsselskapet BDO har hvert år siden 2016 analysert data knyttet til resultater og trender for bilbransjen i Norge.

Analysen omfatter 1.392 selskaper, der selskaper med en omsetning under 25 millioner kroner er ekskludert.

Topptungt
Det var et topptungt publikum som hadde møtt opp da BDO presenterte den ferske analysen i dag – for første gang fysisk på denne siden av pandemien.

NBF-sjef Stig Morten Nilsen, OFV-sjef Geir Inge Stokke, Dahles Auto-eier Kristian Walstad, konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen, Birger N. Haug-eier Carl-Einar Haug, Motor Gruppen-eier Jan Gustav Thrane-Steen og Bauda-eier Henrik Baumann var blant noen av gjestene.

Konsernsjef Harald Frigstad i Bertel O. Steen og Birger N. Haug-eier Carl-Einar Haug. Før Frigstad gikk til Bertel O. Steen ledet han Birger N. Haug Holding.

Motor Gruppen-eier og styreleder Jan Gustav Thrane-Steen og Bauda-eier og styreleder Henrik Baumann fikk med seg BDO-presentasjonen.

Styringsrenten viktigere enn lønnskostnader
I august publiserte BilNytt.no 2024-tallene for så å si alle merkeforhandlere i Norge.

Nesten halvparten av merkeforhandlerne fikk enda dårligere resultater enn i bunnåret 2023.

Også BDO-rapporten påpeker at norske merkeforhandlere opplever en betydelig forverring i lønnsomheten, til tross for at kostnadsøkningen nå ser ut til å flate ut.

Ferske tall viser at driftsmarginene har falt dramatisk, og ligger nå langt under det historiske snittet for bransjen, påpeker rapporten. 

Etter flere år med kraftig kostnadsvekst, ser man tegn til stabilisering. Utgiftene til andre driftskostnader økte moderat fra 7,4 % til 7,8 % av driftsinntektene i 2024.

- Dette er en langt mindre oppgang enn tidligere år, og tolkes som et signal om at kostnadsnivået er i ferd med å konsolidere seg, sier Kjell-Fredrik Kristiansen.

Lønnskostnadene økte marginalt fra 11,1 til 11,3 % av inntektene. Dette er en vesentlig lavere vekst enn året før.

Selv om kostnadene er stabilisert, ligger de samlet sett betydelig høyere enn under toppårene som 2020 og 2021.

- Det store bekymringsmomentet er imidlertid ikke kostnadene i seg selv, men at lønnsomheten kollapser, sier Kjell-Fredrik Kristiansen.

Ifølge Kristiansen påvirkes lønnsomheten i større grad av eksterne faktorer som rentenivå og markedsvolum, enn av svingninger i de relativt stabile lønnskostnadene.

Lønnskostnadene er en stabil grunnkostnad som spiser av marginen, mens rentenivået er en ekstern svingningsfaktor som:

  • Demper salgsvolumet (markedsvolum)
  • Øker forhandlernes egne finansieringskostnader

Marginen har stupt over tid
Driftsmarginen for 2024 endte på magre 1,7 %. Til sammenlignig er tiårsgjennomsnittet på 2,5 %.

Analysene viser at denne marginnedgangen ikke skyldes ukontrollert kostnadsvekst.

- Historisk sett har forhandlerne hatt en stabil og forutsigbar kostnadsstruktur. Lønnsomheten er derimot svært følsom for eksterne faktorer, sier Kjell-Fredrik Kristiansen.

Han peker på at kollapsen i marginene primært skyldes en kombinasjon av ytre påvirkninger:

  • Lavere bruttofortjenester: Økt prispress i markedet spiser av marginene på solgte biler.
  • Økte finansieringskostnader: Et høyt rentenivå slår direkte inn på forhandlernes egne kostnader for å finansiere bilparken og varelageret.
  • Redusert lageromløp: Bilene blir stående lenger på lager, noe som binder kapital og øker rentekostnadene ytterligere.

Selv om kostnadene ikke avviker dramatisk fra det historiske gjennomsnittet, har fallet i marginene vært markant.

Kjell-Fredrik Kristiansen anbefaler at bilforhandlerne prioriterer å gjenreise lønnsomheten gjennom skjerpet kapitaldisiplin, økt operasjonell effektivitet og en bedre evne til å tilpasse seg raskt skiftende markedssvingninger.

Litt lys i enden av tunnelen
Selv om marginene hos merkeforhandlerne er svake, har de styrket seg etter bunnåret 2023.

- Det er store variasjoner innad i bransjen, men vi ser en etterlengtet økning i driftsmarginene for både små, mellomstore og store merkeforhandlere i 2024, sier Kjell-Fredrik Kristiansen.

Han legger til:

- Men marginene for bransjen ligger langt under snittet i en tiårsperiode.

Driftsmarginen for alle merkeforhandlere økte fra 1,5 % i 2023 til 1,7 % i 2024. En ytterligere økning av nybilregistreringer i 2025 kan sikre en økning også i omsetning igjen.

- Tallet på nybilregistreringer har hatt en kraftig økning i år. Per september er det en 23,5 % økning i antall registrerte biler, sammenlignet med fjoråret, forteller bransjelederen i BDO.

Driftsmargin (medianverdi) merkeforhandlere:
BMW-, Skoda-, Toyota-, Volkswagen- og Volvo-forhandlere
Kilde: BDO

På forhandlersiden skiller Toyota og Lexus seg ut positivt med en driftsmargin på 3,6 % for 2024. Toyota har historisk sett en jevnere graf enn andre bilmerker. Klikk for å forstørre

Det har muligens en sammenheng med sterk kundetilfredshet:

Toyota og søstermerket Lexus har tronet på toppen av lister for kundetilfredshet i flere tiår, og inntok både 1. og 2. plass i kundetilfredshetsundersøkelsen AutoIndex for 2025, ifølge rapporten.

Markedsdirektør Thomas Evjenn i Bauda vil ha landets mest fornøyde bilkunder og la frem noen av sine suksessfaktorer.

- Vi har et forhandlerprogram, vi skal være den beste forhandleren i byen, sier Thomas Evjenn.

Han forteller at Toyota-forhandlerkonsernet benytter fire grunnpilarer:

- Det er at medarbeiderne er myndiggjort, har kundefokus, gjør ting på Toyota-måten og lønnsomhet, sier Evjenn.

- Så man kan ikke bare kjøpe en Toyota-forhandler og tenke at da blir man god på kundeservice, smiler han.

- Det er et kjempestort vekstpotensial i eksisterende kundebase, som størsteparten av bransjen ikke utnytter i nevneverdig grad, sier direktør og seniorrådgiver Mikkel Korntved i Loyalty Group.

Et «ræva» signal
Ida Krag, leder for næringspolitikk i Norges Bilbransjeforbund (NBF), forklarte hva en «gammel» regjering med et nytt stortingsflertall kan bety for statsbudsjettet 2026 og kommende stortingsperiode.

Hun har fått med seg at flere bilimportører nå på ulike måter tilbyr å dekke kundenes ekstra momsregning neste år.

- Bilbransjen er i god konkurranse mot mange som synes de har fått for lite i forslag til statsbudsjett, sier Ida Krag.

- Så er det åpenbart at når bilimportør etter bilimportør begynner å ta momsregningen selv, så er det vanskeligere å nå gjennom.

- Jeg har stor forståelse for at importørene gjør det, men det er et «ræva» signal til stortingspolitikerne, sier Krag.

- Bytt gjerne det ordet ut med «uheldig», men jeg sa det, sa Ida Krag da hun hadde gått av scenen og fikk en rask sitatsjekk.

Hun minner også om at Rødt og MDG er helt ferske og uten forhandlingserfaring, og at Senterpartiet og Arbeiderpartiet har hatt en veldig dårlig start.

- Det kan også oppstå andre konstellasjoner. Det kommer til å bli kniving. Og hva gjør Støre ved neste korsvei? spør Ida Krag fra scenen.

Et helt nytt, spennende og uerfarent Storting blir spennende for hvordan bilavgiftene blir, mener Ida Krag: - Vi må ikke finne på å tro at de neste årene blir en videreføring av de foregående.

Bruktbiloppsving
I 2023 opplevde bruktbilmarkedet en betydelig nedgang i omsetningen, særlig blant mellomstore og store bruktbilforhandlere.

- Fra 2023 til 2024 har utviklingen derimot vært positiv. Bruktbilforhandlerne hadde samlet en omsetningsvekst på 9,4 %, og de store forhandlerne økte omsetningen med 27,5 %.

Driftsmarginen for bruktbilsalg steg til 2,5 % samlet sett i 2024, noe som er høyere enn for merkeforhandlerne (1,7 %).

Kinesiske merker: Etablert seg sterkt
Kinesiske bilmerker har etablert seg sterkt i Norge og utgjorde 19 % av nybilregistreringene per juli 2025 (ekskl. Volvo/Polestar).

Mottakelsen de får, minner om den de japanske produsentene fikk for 50 år siden, peker rapporten på.

Andre tunge trender i bilbransjen er at inntoget av elbiler endrer ettermarkedet ved at typiske vedlikeholdsoppgaver forsvinner, mens det er økt behov for kompetanse knyttet til avansert elektronikk.

Servicebehovet for en elbil utgjør anslagsvis 60-70 % av behovet til en fossilbil, ifølge rapporten.

Antallet konkurser i bilbransjen ble redusert med 15 % første halvår 2025, sammenlignet med samme periode i fjor.

Imidlertid er det fortsatt tøffe tider på grunn av svekket kjøpekraft, høye renter og redusert etterspørsel.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn