Klokken 15 i dag, lille julaften, lanseres annonse-plattformen Lisi.

Bak satsingen står Jørgen A. Romestrand fra Ålesund, sammen med et team på fire personer.

- Lisi blir Norges første dedikerte annonse-plattform for leasingdealer av bil, sier Romestrand til BilNytt.no.

- Plattformen samler leasingtilbud fra bilforhandlere på ett sted, sier han.

Bilbransjebakgrunn
Romestrand har jobbet med å utvikle annonseplattformen de siste to årene, etter over 20 år i bilbransjen. 

Blant annet har han vært daglig leder i Porsche Center Ålesund.

Tidligere har han også jobbet i bruktbilforhandleren Jaro Bil AS og nybilforhandleren Nextcar AS i Ålesund.

Selskapet Lisilease AS står bak den nye Lisi-plattformen.

Romestrand eier omtrent 59 % av selskapet, mens resten er fordelt på nøkkelpersoner som er med på å utvikle selskapet.

I styret sitter Marius Finsæther Øksenvåg, Christopher Guldberg Gulliksen, Kristoffer Lande og Romestrand selv. 

- Noe annet enn det som finnes
Jørgen A. Romestrand forteller at målet med Lisi er å gjøre det enklere for forbrukere å orientere seg i jungelen av bil-leasing på nett.

Samtidig skal plattformen være en effektiv kanal for bilforhandlere som vil nå ut med sine leasingtilbud.

- Hvordan skal dere få inn annonser fra bilforhandlere – er det for eksempel kobling til Drive eller Carweb?

- Vi har en egen admin-side som skal være brukervennlig der kjøetøydata raskt kan hentes opp, svarer Romestrand.

- Hvordan skal dere tjene penger på denne tjenesten?

- Inntektene kommer hovedsakelig fra lisenser og annonsering, svarer Romestrand.

- Hva vil det koste for en bilforhandler å bruke Lisi.no?

- En årlig lisens pluss en fastpris ut 2026 på annonsering og svar på anbud, svarer Romestrand og forklarer:

- En forhandler med omsetning på under 200 millioner kroner betaler 5.000 kroner i årslisens og så er det 50 kroner for hver annonse som legges ut eller anbud som svares på. Ingen u-pris, sier han.

Mens Finn.no i dag er den største markedsplassen for bil, har bilbransjen selv lansert Drive.no. I tillegg ble AutoDB.no relansert i fjor.

- Hvordan skal forbrukerne finne dere? Er det etterspørsel etter en ny markedsplass for bil?

- Vi mener at vi tilbyr noe annet enn det som er i markedet fra før. I dag er det ikke lett å orientere seg i leasingmarkedet.

Starter regionalt
Selskapet bak den nye plattformen har også inngått et samarbeid med innkjøpsselskapet Autogruppen Norge.

Lisi har i første fase fokus på Møre og Romsdal og Trøndelag. Etter nyttår utvides tjenesten til det tidligere Viken fylke, før resten av landet fases inn.

- Vi bygger stein for stein. Målet er å skape en plattform som gir reell verdi både for brukere og forhandlere, og da er en kontrollert utrulling helt avgjørende, sier Romestrand.

- Samtidig ønsker vi å være synlige i juleperioden, som tradisjonelt er en tid med høy interesse for å informere seg digitalt rundt både bil og leasing.

Han sier at annonsevolumet vil øke gjennom vinteren etter hvert som flere forhandlere knytter seg til tjenesten.

- Ved den offisielle lanseringen vil plattformen inneholde et fint antall leasingtilbud, avslutter Lisi-sjefen.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn