Nå skjer det omsider.

Med lovnader om prisgunstige modeller tilpasset markedet og et budskap om lønnsomhet for forhandlerne, gjør Forthing seg klare for lansering i Norge.

Tilbake i 2023 tok Motor Gruppen inn noen eksemplarer av Forthing T5 Evo til Norge og gjorde sonderinger rundt mulig distribusjon av merket.

Det var et håp for sulteforede forhandlere i en tøff tid.

I mars i fjor sa Motor Gruppen-eier Jan Gustav Thrane-Steen til BilNytt.no at dette var i rute

- Forthing-prosjektet går etter planen. Vi nærmer oss veldig, men er ikke helt i mål ennå, sa han da.

Men tidligere i høst slo konsernsjef Vidar Eriksen i Motor Gruppen fast at Forthing-satsingen er historie:

- Forthing har vi slått fra oss, etter en lengre dialog. Vi satser på Changan og Hongqi nå, sa Eriksen til BilNytt.no i september.

Tar saken i egne hender
Men i andre land i Europa er historien en annen:

Forthing etablerte seg i Europa i 2023 og opplyser å ha solgt rundt 20.000 biler i Tyskland, Spania, Italia, Ungarn, Romania, Tsjekkia, Polen, Kroatia, Belgia og Østerrike.

Nå bekrefter representanter fra den kinesiske produsenten på besøk hos BilNytt.no at de er klare for å innta Norge om kort tid:

- Nå er vi her for å undersøke markedsforholdene, og for å utvikle passende produkter for det norske markedet, sier Patrick Wang til BilNytt.no.

Han er General Manager, European Operation Center og talsperson for gruppen, som er en del av det store Dongfeng-konsernet.

Wang er ikke i Norge alene: Med seg har han produktsjefen og en sjefingeniøren for Europa.

Fra venstre: Hui Pan (Senior Overseas Product Manager), Patrick Wang og Zhimou Cheng (Chief Overseas Engineer) på besøk hos BilNytt.no. 

Patrick Wang understreker at det ikke er noe alternativ til å lansere Forthing i Norge.

Han er helt klar på at bilmerket skal komme i salg i Norge i 2026, og at de gjør alt de kan for å være klare:

- Vi har jo sett at det er elbiler vi må fokusere på i Norge, sier Wang, men legger samtidig til at ladbare hybrider ikke er fullstendig utelukket.

Modellene Forthing hittil har lansert i Europa, har primært vært ladbare hybrider og biler med rekkeviddeforlengerteknologi (REEV).

- Erfaringene fra de andre europeiske markedene – oppbygging av forhandlernettverk, ettermarked og europeisk logistikk – danner et solid grunnlag for Forthings videre satsing på rene elbiler utviklet for det nordiske markedet, sier Wang.

Kommer til mettet marked
Forthing er nå i prosess med å søke etter importør og forhandlere i Norge.

Lansering i Norge er planlagt allerede i annet kvartal 2026.

Produsenten opplever imidlertid utfordringen med et mettet marked og sterk konkurranse fra allerede etablerte kinesiske merker.

- Hvor vanskelig opplever dere at det er å komme inn på et marked der det allerede er mange nye bilmerker som har etablert seg de siste årene?

- Vi anerkjenner at det er svært vanskelig å få tak i forhandlere og private importører i Norge, svarer Wang.

- Mange forhandlere er tilbakeholdne med å ta inn nye merker på grunn av det store antallet eksisterende merker og mye å gjøre fra før, sier han.

Frister med marginer - og eierandeler
- Hva hvis dere rett og slett ikke finner en privat norsk importør for Forthing i Norge?

- Da vil vi sette opp vårt eget importkontor i Norge, svarer Wang raskt.

- Vi vil da tilby våre forhandlerpartnere som måtte ønske det å ta andeler i selskapet og bli medeiere for å ta del i fremtidig vekst, sier han.

- Hva slags marginer forespeiler dere potensielle forhandlere for å få dem med på laget?

- Vi vil tilby gode marginer. Det blir ikke snakk om 6 % eller 8 %, men mer enn det, forsikrer Wang, som antyder at det vil bli snakk om mer enn 10 %.

- Vi opplever at mange norske forhandlere etterlyser et nytt merke som faktisk gir rom for lønnsomhet. Derfor legger vi oss på betingelser som er betydelig mer attraktive enn det som har vært vanlig blant etablerte kinesiske merker, sier Patrick Wang.

Han mener at som statlig eid industrikonsern skiller Forthing seg tydelig fra de privateide kinesiske produsentene:

- Særlig når det gjelder langsiktighet, finansiell stabilitet og forutsigbarhet i internasjonale markeder.

- Vi ønsker at forhandlerne skal føle trygghet, og ikke usikkerhet, når de tar inn et nytt merke, sier Wang.

- I tillegg blir det muligheter for bonus. Forhandlerne skal kunne leve av Forthing-salget fra start. Det vil trengs for at vi kan nå målet vårt om å være godt etablert i markedet i løpet av to års tid, sier han.

500 biler første år
Dessuten skal Forthing ifølge Wang tilby prisgunstige modeller tilpasset markedet.

- Vi kommer til å lansere modeller med firehjulsdrift og sørger for at tilhengerfeste og varmepumpe også er tilgjengelig, som mange norske kunder ønsker, sier han.

Forthings lansering i Norge starter med fire elbilmodeller i 2026 og 2027:

Friday EV som et prisgunstig innstegsprodukt, Taikon som en ny og mer avansert SUV og S7 som en ny sedan.

Litt senere, i 2027 eller 2028, kommer en stor, full-size SUV som blir merkets fremtidige flaggskip.

De nye modellene vil ha 800-volts «superladeteknologi», som blant annet skal bidra til lavere varmetap i batteriet og mer stabil ytelse ved lave temperaturer. 

De skal likevel ikke konkurrere med for eksempelvis konsernsøsken fra Voyah, som er plassert i premium-sjiktet og i en annen gren av Dongfeng-konsernet: 

- Vi posisjonerer bilene i mainstream-prissegmentet, og tar sikte på priser fra mellom 300.000 og 400.000 kroner, forteller Wang.

I motsetning til hva tilfellet er med en annen kinesisk produsent, Chery, velger man en forsiktig tilnærming hva gjelder ambisjonsnivå for å bygge seg gradvis opp:

Hui Pan og Patrick Wang er forholdsvis moderate i ambisjonene på kort sikt, og anslår at de vil selge rundt 500 biler det første året.

BilNytt.no er kjent med at Wang og kollegene fra den statseide produsenten ikke har gått den vante «melkeruta» til importører som allerede har et kinesisk merke i stallen.

I denne runden har de gått rett på norske forhandlere.

BilNytt.no har vært i kontakt med forhandlere som har hatt besøk av den kinesiske delegasjonen.

Europeisk delelager
Et argument utenom attraktiv prising og gode marginer, er et budskap om at Forthing satser på servcemarkedet og god tilgang på deler gjennom europeiske delelager.

I Norge har flere kinesiske bilmerker slitt med tilgang på deler og lang ventetid på reparasjoner.

Patrick Wang forteller at de har fått med seg at mange norske kunder av kinesiske bilmerker har hatt negative erfaringer med rundt ventetid og delemangel.

- Det kan gå ut over merkevarenes omdømme, mener han.

- Vi åpner om kort tid det første komplette delelageret i Ungarn, utenfor Budapest og deretter planlegger vi ett til, i Tyskland, sier Wang.

Et tilleggs-ess i ermet for Forthing kan være at det også skal lanseres elektriske varebiler.

Norske forhandlere Wang har besøkt skal være positive til varebillansering.

- Vi satser på å kunne levere elektriske varebiler fra 2027, når vi er fullt etablert, avslører Patrick Wang.

Klok av andres skade hevder Forthing at tilstrekkelig deletilgang og reparasjon innen rimelig tid, er integrert i strategien. (Klikk for å forstørre)

Har startet markedsføring i Norge
Markedsføring i Norge er i gang via sosiale medier og annen nettbasert markedsføring, kan han fortelle.

- Vi har opprettet en norskspråklig lenke på Forthings offisielle nettside og der mottas henvendelser og spørsmål fra norske kunder. Det viser oss at det er interesse i markedet, sier Wang.

Han opplyser at Forthing også satser på de store bilutstillingene i Europa, blant annet på IAA i München i høst.

Forthing planlegger også deltakelse på bilmessen i Paris i oktober 2026, både å vise frem sine nyeste produkter og for å prospektere interesserte forhandlere.

En del av Dongfeng
I likhet med blant annet Voyah og Nammi, som importeres av Sulland-eide Electric Way, står det statseide Dongfeng-konsernet bak Forthing.

Mens det er Voyah Automotive Technology som produserer Voyah, heter Forthing-produsenten Dongfeng Liuzhou Motor.

Begge selskapene er uavhengige enheter under Dongfeng-konsernet. 

Dongfeng Liuzhou Motor er majoritetseid av Dongfeng-konsernet (rundt 75 %), mens resten eies av Liuzhou kommunale eierskapsforvaltning.

Patrick Wang er tydelig på at Forthing ikke har noe med Voyah og Nammi å gjøre, og at det ikke vil være naturlig å samle importen av disse merkene.

BilNytt.no møtte Patrick Wang første gang under den internasjonale bilutstillingen i München tilbake i 2023. Da var også Motor Gruppen-eier Jan Gustav Thrane-Steen til stede.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn