Rettelse: Ved en inkurie stod det «Full elbilmoms» og ikke «Økt elbilmoms» i overskriften på denne artikkelen ved tidspunktet for publisering.
I helgen kom Arbeiderpartiet til enighet med Senterpartiet og Rødt om statsbudsjettet, mens MDG og SV har brutt forhandlingene.
Flere aktører i bilbransjen hadde tro på at SV og MDG skulle få gjennomslag for en trinnvis økning av elbilmomsen etter 2027.
Men verken SV og MDG var med på den såkalte enigheten – og elbilmoms var ikke nevnt med et ord.
At Senterpartiet fikk gjennomslag for ikke å øke drivstoffavgiftene kraftig, var medvirkende til at MDG og SV trakk seg fra forhandlingene.
Slik det ser ut nå, er det ikke flertall for budsjettet Ap, Sp og Rødt er enige om. Budsjettet skal stemmes over i Stortinget fredag denne uken.
Dersom budsjettet vedtas i Stortinget vil grensen for moms på elbiler senkes fra dagens 500.000 kroner til 300.000 kroner allerede fra 1. januar 2026.
Samtidig signaliseres ingen flere momstrinn etter 2027. Det vil si at det ligger an til full elbilmoms fra 2027.
- Krise for elbilpolitikken
- Dette er foreløpig et budsjettforlik uten flertall, så det gjenstår å se, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen til BilNytt.no.
- Men vi registrerer at SV og MDG ennå ikke har fått gjennomslag for en mer forutsigbar og gradvis innfasing av elbilmoms. Dette viser at det kan bli krise for elbilpolitikken og det er sterkt beklagelig, sier Christina Bu.
Mens elbil ligger an til å få økte avgifter kutter Ap, Sp og Rødt drivstoffavgiftene for fossile biler:
- Nå kan det altså bli billigere å kjøre fossilbil samtidig som det blir vanskeligere å velge elbil. Det forsinker helt nødvendige utslippskutt fra personbilparken, sier Bu.
Ida Krag i NBF omtaler helgens enighet som et «miniforlik»: - Null og niks på elbil eller nyttekjøretøy. Triste greier, sier hun til BilNytt.no.
Budsjettpartnernes krav
I Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett ble momsgrensen på elbiler flyttet fra 500.000 kroner til 300.000 allerede 1. januar 2026.
Dessuten varslet finansminster Jens Stoltenberg full elbilmoms fra 1. januar 2027.
Verken Senterpartiet eller Rødt prirorterte justeringer i elbilmomsen i sine alternative budsjett i forkant av budsjettforhandlingene.
Derimot krevde SV at innføring av den nye momsgrensen på 300.000 kroner skulle utsettes fra 1. januar til 1. mars 2026.
Samtidig varslet SV omkamp om regeringens forslag om full moms på elbiler fra 2027:
- SV kommer til å kreve endringer i regjeringens forslag til elbilpolitikk for årene som kommer, sa SV-politiker Lars Haltbrekken til BilNytt.no.
SV krevde også at elbiler skulle få samme trafikkforsikringsavgift som fossile biler og å gi 50 % rabatt på omregistreringsavgiften for elbiler.
MDG gikk hardere til verks på elbilmomsen i sitt alternative budsjett:
Partiet ville redusere momsgrensen til 400.000 kroner – med innføring fra 1. april 2026.
Fra 2027 og fremover krever MDG at momsgrensen senkes med 100.000 kroner i året, og at dette ESA-søkes i 2026.
KOMMENTAR: Det «ingen» i bilbransjen tør si høyt: - Mer elbilmoms burde kommet før...
NBF: - 2027 er viktigst
Norges Bilbransjeforbund (NBF) har bedt Stortinget om to ting, som et minimum:
For det første at senkningen av innslagspunktet til 300.000 kroner utsettes fra 1. januar 2026 til 1. april 2026.
For det andre at Stortinget blir enige om en gradvis plan til full elbilmoms, hvor man fra 2027 og fremover maksimalt senker innslagspunktet med 100 000 kroner årlig – og at Stortinget pålegger regjeringen i 2026 å sende en søknad til ESA som sikrer handlingsrom til dette.
Ifølge Ida Krag har NBF vært tydelig på at det er det andre punktet som er aller viktigst.
BIL har bedt om forutsigbarhet
Også Bilimportørenes Landsforening (BIL) har bedt om at den gjenstående momsgrensen trappes ned gradvis over årene 2027, 2028 og 2029:
- Dette er noe som kan vedtas allerede i forbindelse med neste års statsbudsjett i form av et verbalvedtak der man forplikter regjeringen til å søke ESA om en videreføring av delvis momsunntak for elbiler, sa BIL-direktør Harald J. Andersen nylig.
BIL mener SVs alternative budsjett er et godt utgangspunkt for de kommende budsjettforhandlingene mellom de rødgrønne partiene.
Harald A. Møller har i flere år hatt utestemme når det gjelder bilavgifter:
- Vi håper opposisjonen skyver på tidspunktet for opptrapping, og ikke minst retter opp i forslaget om full moms fra 2027, sa Harald A. Møller-sjef Ulf Tore Hekneby i oktober.
Les også: RSA: - Dette har vi fryktet, men nå er fulle skip på vei
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn