Tuttifrutti-partiene ble ikke enige om 2026-budsjettet innen fristen i helgen.

I helgen kom Arbeiderpartiet til enighet med Senterpartiet og Rødt om statsbudsjettet, mens MDG og SV brøt forhandlingene.

Dermed var det ikke flertall for budsjettet som det skal stemmes for i Stortinget på fredag.

Klokken to i natt ble imidlertid alle fem partier enige i et såkalt budsjettforlik:

Og nedtrapping av toppmomsgrensen på elbiler er en del av den nye enigheten: 

"Stortinget ber regjeringen senke toppmomsgrensen for elbil med 150.000 kroner i statsbudsjettet for 2027 og 150.000 kroner i statsbudsjettet for 2028, forutsatt ESA-godkjenning."

Budsjettinnstillingen som Arbeiderpartiet la frem sammen med Senterpartiet og Rødt lørdag kveld ligger fast.

I tillegg har de blitt enige med SV og MDG om forslag som også vil fremmes til finansdebatten på fredag, og som alle de fem rødgrønne partiene vil stille sitt flertall bak. 

Nedtrapping av elbilmoms: 

  • 300.000 i 2026
  • 150.000 i 2027
  • Full elbilmoms i 2028

- Vi har slåss for at de nye bilene som selges fortsatt skal være utslippsfrie. I de siste timene av forhandlingene fikk vi på plass at momsfritaket på elbil skal fases gradvis ut. Ikke over natta slik regjeringen foreslo, sier SVs Lars Haltbrekken til BilNytt.no.

Flere aktører i bilbransjen har hatt tro på at SV og MDG skulle få gjennomslag for en trinnvis økning av elbilmomsen etter 2027.

Siden verken SV og MDG var med på den såkalte enigheten i helgen – var heller ikke elbilmoms nevnt med et ord.


- Kudos fra bilbransjen til SV og MDG, sier Ida Krag til BilNytt.no onsdag morgen.

Budsjettpartnernes krav
I Arbeiderpartiets forslag til statsbudsjett ble momsgrensen på elbiler flyttet fra 500.000 kroner til 300.000 allerede 1. januar 2026.

Dessuten varslet finansminster Jens Stoltenberg full elbilmoms fra 1. januar 2027.

Verken Senterpartiet eller Rødt prirorterte justeringer i elbilmomsen i sine alternative budsjett i forkant av budsjettforhandlingene.

Derimot krevde SV at innføring av den nye momsgrensen på 300.000 kroner skulle utsettes fra 1. januar til 1. mars 2026.

Samtidig varslet SV omkamp om regeringens forslag om full moms på elbiler fra 2027:

- SV kommer til å kreve endringer i regjeringens forslag til elbilpolitikk for årene som kommer, sa SV-politiker Lars Haltbrekken til BilNytt.no.

SV krevde også at elbiler skulle få samme trafikkforsikringsavgift som fossile biler og å gi 50 % rabatt på omregistreringsavgiften for elbiler.

MDG gikk hardere til verks på elbilmomsen i sitt alternative budsjett:

Partiet ville redusere momsgrensen til 400.000 kroner – med innføring fra 1. april 2026.

Fra 2027 og fremover krever MDG at momsgrensen senkes med 100.000 kroner i året, og at dette ESA-søkes i 2026. 

KOMMENTAR: Det «ingen» i bilbransjen tør si høyt: - Mer elbilmoms burde kommet før...

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn