Se filmen nederst i saken!

Christian Lagaard ble i mai ansatt i Norges Bilbransjeforbund (NBF), der en av hans hovedoppgaver er å sørge for å snakke opp bilens plass i samfunnet.

Les også: - Jeg er lei av at alle går til angrep på bilen

- Det er nok folk som snakker bilen ned. Hvis vi bilfolk ikke snakker bilen opp – hvem skal gjøre det da? spør Christian Lagaard, før han selv gir svaret:

- Vi som driver med bil. Vi må gjøre det. Det er dere ute i bilbutikken som er bilens viktigste forsvarer. Dere er førstelinja.

- BilNytt.no-leserne må også dele denne videoen, understreker han. 

Drar i gang dugnad
- Vi oppfordrer alle i bilbransjen til å bli med på en dugnad fremover. En dugnad der vi snakker bilen opp igjen. I bilbutikken, i kundemottaket, i middagsselskapet og på sosiale medier.

- Vær stolt over bransjen du er en del av, oppfordrer Lagaard.

Derfor drar NBF nå i gang en dugnad for bilen, og har brukt et betydelig beløp på å lage en reklamefilm som «takker bilen».

- Vi ser etter nye måter og nye arenaer å snakke bilen opp på. Filmen skal brukes i sosiale medier og den er ment som en påminnelse til folk om hva bilen faktisk betyr i livene våre. Hva hadde Norge egentlig vært uten bilen, spør Lagaard.

Filmen viser blant annet transport til fritidsaktiviteter og et par som er på vei til fødestuen. Se hele filmen nederst i saken.

- Stortingsvalget blir et bil-valg
Grunnen til at NBF drar i gang dugnaden, er at de mener bilens plass i samfunnet er truet:

- Hvis vi synes det er ille nå – så bare vent til stortingsvalget neste år. Det blir et bil-valg som vil påvirke bilbransjens hverdag, tror Lagaard.

- Det handler ikke lenger bare om moms og avgifter. Det handler om retten og muligheten vår til å kjøre bil i fremtiden, fortsetter han.

- Vi merker det kanskje mest i byene, men det skjer i hele landet. Du merker det både på salgsgulvet og i kundemottaket. Folk stiller flere spørsmål enn før. Om det å bruke bil, eie bil eller å kjøre bil.

- «Snart blir det vel ikke lov å kjøre bil» er et sitat mange har hørt i lokalene sine. Det er nesten så enkelte føler de må forsvare at de trenger bil i hverdagen, mener Lagaard.

- Det som skjer i Oslo kan skje andre steder
Han er tydelig på at NBF mener det ikke burde være slik. 

- Det er dette vi må forandre. Vi som bransje må løfte bilen frem og fortelle sannheten om bilen. Vi må ikke la andre tegne et bilde som ikke stemmer.

- Det er kanskje litt tidlig å dra frem ordet «bilskam», selv om en del politikere og miljøer nok skulle ønske vi alle følte litt på det, sier Lagaard til BilNytt.no.

Han viser til at flertallet at nye biler som selges i Norge er nullutslippsbiler.

- Når vi nå leverer rekordmange nullutslippsbiler så er plutselig ikke det godt nok heller. Da er det at bilen tar for mye plass politikerne begynner å trekke frem. Det som skjer i Oslo kan på sikt også skje andre steder.

Derfor oppfordrer NBF nå hele bransjen til å ta til motmæle, samt å dele filmen. 

Norges Bilbransjeforbund har ikke lagd filmen som en reklamefilm for egen organisasjon, men som en film som også andre organisasjoner kan dele, i tillegg til så mange bedrifter og privatpersoner som mulig. Målet er at filmen skal leve sitt eget liv i sosiale medier.

- Vi i bilbransjen har all grunn til å være stolte av bransjen vår. Vi løser hverdagen til folk, og bilen er en del av den norske transportløsningen i uoverskuelig fremtid, avslutter Christian Lagaard.

Mens NBF nå har sluppet videoen, inviterer de også bransjen til et digitalt høstmøte i morgen ettermiddag.

 Følg BilNytt.no på LinkedIn