I begynnelsen av februar reduserte Ford prisene med oppil 45.000 kroner Mustang Mach-E, mens MG kom med ny rimelig innstegsmodell i kjøvannet av Teslas priskutt 13. januar.

Den kinesiske bilprodusenten Nio hadde sitt første fulle driftsår i Norge i fjor og det ble i alt registrert 1.135 nye Nio. 

Modellen som var Nios bestselger i fjor, den store SUV-en ES8, ble en god del dyrere etter avgiftsendringene som ble innført fra nyttår.

Hittil i år er det registrert 23 Nio, hvorav bare to ES8.

50.000 kroner avslag og kampanjerente
Importøren sitter på et lager av Nio ES8, som nå tilbys med finansielle fordeler som skal veie opp for økningen i pris grunnet innføringen av moms og vektavgift:

Nio kutter prisen på ES8 med 50.000 kroner, og omtaler det som en «moms-kompensasjon» selv om beløpet et flatt på alle varianter. 

I tillegg tilbys bilen med lånefinansiering med en rentesats på 0,99 % i samarbeid med Nordea.

Nio presiserer at kompensasjonen og rentekampanjen gjelder alle lagerbiler av modellen ES8 solgt i en begrenset periode.

Det forutsetter dessuten at bilen utleveres innen åtte uker etter bestillingstidspunkt.

«Vi i Nio har jobbet iherdig med å holde Nio ES8 på et prisnivå nært der det lå før avgiftsendringene», skriver selskapet i sin bruker-app.

Nio lanserte nylig den nye SUVen EL7. Nå tilbyr Nio både rentekampanje og prisreduksjon for å få solgt forgjengeren, ES8. (Klikk på bildet for å se avdukingen).

For to uker siden skrev BilNytt.no at Nio nå har en bredere modellpalett, som inkluderer en elbil som plasserer seg under momsgrensen.

Begrensende betingelser
Som vanlig kommer finansieringstilbudet med liten skrift:

Kampanjerenten på 0,99 % gjelder for annuitetslån med salgspant med en løpetid på 84 måneder, altså syv år. 

En viktig presisering er at både kampanje- og produktrenten er flytende og «følger normal renteutvikling i hele låneperioden».

Etter 36 måneder justeres dessuten renten til «gjeldende produktrente», som for tiden er på 6,85 % årlig. 

Les også: Nå er «priskrigen» i gang i Norge: - Vi konkurrerer i et knalltøft marked

KOMMENTAR: Derfor gjorde Tesla det. Er det mer dramatikk i vente?

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn