Foto: Michael Gonzalez/Getty Images.

Ifølge de ferske registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ble det registrert 19.366 nye personbiler i mars.

Det er hele 3.128 flere biler enn i mars i fjor, da det ble registrert 16.238 biler.

Hittil i år, i første kvartal, er det ifølge OFV registrert 28.665, mot 36.309 biler i samme periode i fjor.

Det er en nedgang på 7.644 biler, tilsvarende 11,4 %.

Høydepunkter fra registreringsstatistikken mars 2023:

  • Det settes dermed ny mars-rekord, mot forrige mars-rekord på 18.375 biler i 2019.
  • Dermed er det registrert dobbelt så mange nye biler i mars alene, som i januar og februar til sammen.
  • Det er i hovedsak Teslas fortjeneste: Bilmerket setter ny absolutt rekord for antall registreringer i én måned, både på merke- og modellnivå.
  • Tesla på første plass har like mange registreringer så langt i år, nær 9.600 biler, som de tre neste på listen – Volkswagen, Toyota og Volvo – til sammen.
  • Eierskifter i mars: Opp 5,6 % takket være svært høye tall de siste dagene. Aktører rapporterer til BilNytt.no at bruktbil går overraskende godt, men at marginene er noe lavere.
  • Peugeot er inne på topp 10. Etter å ha halvert volumet i 2022 er det nå kommet leveringer av blant annet Peugeot 208.
  • Hyundai er bare en blek skygge av seg selv så langt i år. Så langt er merket ute av topp 10 på modeller.
  • Hittil i år er Toyota foran Volkswagen. Omtrent halvparten av Toyota-volumet er utleveringer av elbilen bZ4X. 
  • Nissan Leaf var ikke død! Det er registrert dobbelt så mange Leaf som Ariya, og modellen er en av Norges mest registrerte bilmodeller i mars.
  • De kinesiske merkene er henvist til statistrolle så langt i år.
  • Elbilandelen er rekordhøy i mars (86,8 %) – også her gjør selvsagt Tesla-effekten seg gjeldende. Hittil i år er elbilandelen 84,5 %.

Nøkkeltall personbilsalget - mars 2023:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Få nye ordre
Med ny rekord i nybilregistreringer i mars kunne man nesten tro at nybilmarkedet er tilbake til gamle høyder. 

Men månedens registreringstall forteller lite om det reelle bilmarkedet.

17. mars skrev BilNytt.no at flere aktører har mange usolgte biler på lager og en rekke ulike kampanjer.

Hvis man ser bort fra Tesla, som etter 13. januar har funnet stadig nye kunder, melder andre aktører at det er dramatisk stille i nybilhallene og at det nesten ikke skrives nye ordre.

En stor andel av bilene som ble registrert i mars er ordrereserve fra 2022 og tidligere.

Fortsatt vil det de neste månedene – heldigvis – leveres og utfaktureres nye biler.

Samtidig er det fortsatt logistikkproblemer i Drammen havn, noe som fører til en måneds forsinkelse for mange.

Topp 10 bilmerker mars 2023:

  1. Tesla:  7.902
  2. Toyota:  2.498 
  3. Volkswagen:  1.700 
  4. Volvo:  1.263 
  5. Nissan:  693 
  6. Hyundai:  612 
  7. BMW:  580
  8. Mercedes-Benz:  560
  9. Peugeot:  545 
  10. Skoda:  522 

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Ser vi på modellstatistikken, er Teslas posisjon enda mer slående. I mars i fjor delte Model 3 litt av glansen med Model Y på topp, men i år troner Model Y alene på topp og slår alle tidlige rekorder.

Topp 10 personbilmodeller mars 2023:

  1. Tesla Model Y:  7.445  biler
  2. Toyota bZ4X:  1.076
  3. Volvo XC40:  933
  4. Volkswagen ID.4:  675
  5. Volkswagen ID.3:  603
  6. Tesla Model 3:  454
  7. Nissan Leaf:  434
  8. Ford Mustang-Mach E:  413
  9. Skoda Enyaq:  360
  10. Peugeot 208:  335

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

De største tar det meste
Ser vi bort fra Tesla (både i fjor og i år), faller registreringene fra år til år med hele 29,5 % i første kvartal.

Det betyr også at i hovedsak Toyota, Volkswagen og Volvo greide å løfte mars selv uten å regne med Tesla.

For en uke skrev BilNytt.no at Tesla hadde nesten halve markedet alene.

Dét er oppsiktsvekkende – til tross for at man er blitt vant til at Tesla har mars som fetisj-måned – og vi står overfor en historisk situasjon i bilmarkedet, som i stadig større grad går inn på norske bilbransjeledere.

BilNytt.no har grunn til å tro at Tesla er i stand til å passere både 25.000 og 30.000 nye biler i år.

Spesielt i år er det også en ekstraordinær konsentrasjon øverst på registreringsstatistikken, der merket på topp representerer én av tre registrerte biler og de fire øverste merkene – Tesla, Volkswagen, Toyota og Volvo – alene står for hele to tredjedeler av markedet.

Teslas fem beste registreringsmåneder:

  1. Mars 2023:  7.902 biler
  2. Mars 2019:  5.822 biler
  3. September 2021:  5.782 biler 
  4. Desember 2022: 5.405 biler
  5. Mars 2022:  5.002 biler

Vinnerne og taperne i første kvartal
De fire merkene som hittil i år har gått mest frem i markedsandel fra i fjor – igjen Tesla, Toyota, Volkswagen og Volvo – har til sammen økt sin andel med en tredjedel fra i fjor, like mye som de 15 merkene som har mistet mest markedsandel, har gått ned.

Merkene som har mistet mest markedsandel – mer enn 2 prosentpoeng – er Audi, Kia, Hyundai, BMW, Polestar, Mercedes-Benz og Ford.

Bak de «fire store» øverst på statistikken, merker vi oss et aldri så lite «comeback» for Nissan, som kommer inn på en relativt sterk femte plass i mars, med 693 biler.

Hittil i år er det registrert langt under havparten så mange biler fra kinesiske bilmerker som i fjor: 

  • 2023: 646 biler, 2,2 % markedsandel. 
  • 2022: 1.761 biler, 5,7 % markedsandel.

Markedsandel Harald A. Møller vs. Bertel O. Steen - PERSONBIL:

Markedsandel Harald A. Møller vs. Bertel O. Steen - VAREBIL:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Varebilene
Volkswagen er tilbake på topp i mars og hittil i år, til tross for at Toyota går frem.

Bak Mercedes-Benz på tredje plass, som har markant nedgang, nærmer Ford seg raskt.

Antall elektriske varebiler er også på full fart opp i første kvartal, ifølge OFV.

Av 5.504 nye varebiler klasse 2, er 2.063 elektriske. Det er en andel på 37,5 %, og målt i antall er det en økning på 87,0 % sammenlignet med første kvartal i fjor.

- Det skjer også noe på det det elektriske varebilmarkedet nå. Et bedre modellutvalg som svarer mer til behovet, både i forhold til rekkevidde, plass og pris er med på å påvirke dette, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thoresen.

Topp 10 varebilmerker - mars 2023:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Stabilt bruktmarked – lav bruktimport
Det er god tilgang på bruktbiler, og pr. 30 mars i første kvartal har over 120 000 biler skiftet eier, opplyser OFV. 

Det er en liten økning i forhold til samme periode i 2022:

Eierskifter er frem 2,7 % hittil i år takket være en økning på 5,65 % i mars.

- Økonomisk usikkerhet og pris- og renteøkninger gjør økonomien utfordrende for mange. Kanskje venter mange med å kjøpe eller bestille ny bil, og velger i stedet en brukt, sier Solberg Thorsen.  

I første kvartal har bruktimporten av personbiler gått ned med nesten 80 % sammenlignet med samme periode i fjor, og totalt er det kun importert 791 bruktbiler så langt i år.

- Den kraftige nedgangen er ikke så overraskende. Kronekursen og inflasjon i Tyskland og andre land er nok hovedforklaringen. Nå er det dyrt å hente bruktbiler til Norge, sier Solberg Thorsen.

Antall eierskifter (bruktbilsalg) pr. måned 2019-2023:

Topp 20 bilmerker (personbil) - mars 2023:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Topp 20 modeller (personbil) - mars 2023:

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn