I november i fjor etablerte Finn.no-eier Schibsted Honk.no som en fornyet og oppgradert versjon av Finn.nos portal for bilabonnement, med ambisjoner om å oppskalere markedsplassen til hele Norden.

Underveis har Casi, som leverer teknologi og software for tilbydere av bilabonnement, jobbet tett sammen med Schibsted som deres partner på nettopp bilabonnement.

Nå går Schibsted og Casi sammen og etablerer et nytt fellesforetak; Honk Business Solutions AS. 

Schibsted eier 60 % av det nye selskapet, mens Casi får en eierandel på 40 %. 

Det er ikke første gang Casi inngår et joint venture denne våren:

Det er bare drøyt to måneder siden DNB og Casi gikk sammen om å etablere selskapet Nordic Mobility Services AS, som ble omtalt som et serviceselskap for bilabonnement.

Samtidig ble DNB medeier i Casi – som også har Frydenbø, Hedin og AutoScout24 på eiersiden – i tillegg til overta abonnementtjenesten Imove.

- Vil demokratisere bilabonnement
Schibsteds Henrik Littorin er ansatt som administrerende direktør i det nye selskapet Honk Business Solutions.

- Vi er fornøyde med å ta partnerskapet videre, og å etablere et joint venture som er komplementært i verdikjeden, sier Henrik Littorin til BilNytt.no.

Littorin har 16 års erfaring med å bygge online markedsplasser over hele verden, blant annet for Schibsted.

De siste tre årene har han jobbet som sjef mobilitet på Blocket.se, Schibsteds svar på Finn.no i Sverige.

Honk Business Solutions skal gi aktører som har biler de ønsker å tilby på bilabonnement tilgang på alle nødvendige verktøy og tjenester for å komme i gang som bilabonnement-tilbydere.

Det kan være aktuelt for eksempel for bilforhandlere med biler på lager.

- Vi tror at dette initiativet til syvende og sist vil demokratisere bilabonnement og gi bilbransjen muligheten til å akselerere i segmentet, sier Littorin til BilNytt.no, og fortsetter:

- Vi har full tillit til den fleksible eierskapsmodellen og er fast bestemt på å muliggjøre dens vekst.

Bilabonnement har vært dominert av de største aktørene, blant annet Fleks, Imove og Care by Volvo.

Endringer i markedet
CEO i Casi, Hans Kristian Aas, påpeker at vridningen i markedet som bilbransjen har vært gjennom det siste året, gjør at aktører tar i bruk Honk som en bruktbilgenerator, samtidig som det kan bidra til å få biler ut av varelagrene.

- Økte varelager skyldes ikke bare at bilprodusentene leverer mer biler, men også at konsumentmarkedet er preget av tøffere tider med økte renter, inflasjon og svekkelse av kronen, sier Aas til BilNytt.no.

Han opplever kundene bruker bilabonnement på to måter for å møte dagens marked:

- Korte abonnement som gjør det mulig for kunder å ha bil akkurat når de trenger det og enkelt komme seg ut av avtalen om økonomien ikke tillater det – og lengre abonnement med lavere pris som gir mer forutsigbarhet i egen økonomi.

- Honk Business Solutions er etablert for å støtte aktører som ønsker å tilby bilabonnement. Oppskriften for å selge bilabonnement i 2021 og 2022, er ikke nødvendigvis den man skal bruke i 2023, sier Casi-sjef Hans Kristian Aas til BilNytt.no.

Operasjonelle tjenester
Honk Business Solutions hevder de skal skape et operasjonelt selskap som skal bistå markedsplassen og gjøre det enklere for både mindre og større aktører å ta sjansen på bilabonnement.

Det nye selskapet skal tilby distribusjon, teknologi og andre nødvendige tjenester for å hjelpe aktører som ønsker å ta i bruk plattformen og markedsplassen for bilabonnement. 

Hans Kristian Aas sier at målet er å fasilitere for at flest mulig aktører, som bilforhandlere, skal kunne tilby bilabonnement:

- Flere bilforhandlere har allerede bygget et økosystem som de tar i bruk for det operasjonelle, som vedlikehold av flåten, men det er ikke alltid nok for å ta del i markedet for bilabonnement – noe vi føler alle skal kunne gjøre.

Aas peker på at det så langt har vært vanskelig for mindre aktører som må investere i blant annet teknologi, netthandelverktøy og digital markedsføring.

- Nå har vi skapt en løsning sammen med Schibsted som åpner opp denne markedsplassen for alle. De som bruker løsningen bestemmer verdien av sine tjenester og eier sin egen inntekt, kundebase og data, forklarer han og utdyper:

- Aktørene som bruker Honk har eierskap til sin egen tjeneste. Vi vil sørge for at de har autonomi til å skalere forretningsmodellen slik de ville gjort med alle andre modeller.

- En løsning på kundens vilkår
Schibsted har allerede bygget grunnlaget for å skalere Honk til de nordiske markedene og Honk Business Solutions er fortsettelsen i prosessen med å gjøre bilabonnement enklere for aktører i de respektive landene.

Det har vært mye fokus på eierskap av inntektsstrømmen og kundedata, noe Honk formidler at aktørene som tar i bruk løsningen vil sitte på.

Norges Bilbransjeforbund har sammen med norske merkeforhandlere etablert plattformen Drive som blant skal annet skal gå i konkurranse med Schibested-eide Carweb, Nettbil og som også skal lage en alternativ annonsekanal til Finn.no.

- Er dette et svar eller en slags kontring til det som skjer med Wayke i Sverige og Drive i Norge?

- Helt siden starten av Honk har vi planlagt å sette opp et slikt operasjonelt selskap som skal bistå markedsplassen i Norden, svarer Littorin.

- Samtidig har vi lagt vekt på at det skal være en plattform hvor alle aktører får mulighet til å delta. Leverandøren eier data, kunden og inntekten. Vi skal være med på å skape en ny verdikjede for bilforhandlere, som til nå har vært dominert av aktører som har investert mye i sine løsninger sier han.

- Vi ønsker alle som konkurrerer på bilabonnement velkommen, da de er med på å anerkjenne verdien av løsningen og skape kjennskap til en moderne og fleksibel form for mobilitet i Norden, sier Henrik Littorin.

Komplekst marked
I slutten av mars gikk Casi og DNB sammen om å etablere selskapet Nordic Mobility Services, som skal være et serviceselskap for bilabonnement.

Gjennom Honk Business Solutions vil Schibsted og Casi sammen skape en løsning som skal bistå aktører på Schibsteds markedsplass over hele Norden.

- Vil Honk Business Solutions ta i bruk Nordic Mobility Services som en samarbeidspartner?

- Det er naturlig at vi kobler på den armen i fremtiden som en ekstra hjelp til aktører som velger Honk-plattformen, sier Hans Kristian Aas til BilNytt.no.

- Men hva med vedlikehold og for eksempel hjulskift? Har dere knyttet til dere noen samarbeidspartnere?

- Vi ser på mulighetene til å etablere flere partnerskap som kan være en del av løsningen, svarer Henrik Littorin.

- Honk-plattformen er avhengig av at aktørene lykkes med bilabonnement og vil derfor se på alle muligheter for å tilby en komplett løsning for å ta del i markedet.

- Vi gir aktørene tilgang på kunder og hjelper dem med å forstå hvordan de kan lykkes med bilabonnement, sier Littorin.

Han understreker at markedet for bilabonnement er komplekst og at bransjen hele veien må tilpasse seg kundens behov.

- Honk Business Solutions vil operere med ressurser fra bilselskaper, teknologieksperter fra Casi og markedsplass-eksperter fra Schibsted, sier Littorin og avslutter:

- Begge parter vil kunne inkludere aktører som kan hjelpe oss med å nå vårt fulle potensial som leverandør av bilabonnement og sørge for at de vi jobber med oppnår best mulig suksess.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn