- Det er lite som endrer seg mer enn markedet for bruktbiler, sier Atle Lassegård, daglig leder og eier av Norsk Autoformidling.

- Det som var nærmest uselgelig i går, skal alle ha i dag. Og det er ikke bare et norsk fenomen. Det store tyske bilmarkedet påvirker priser og tilbud i hele Europa, sier Lassegård til BilNytt.no.

Etter et 2023 med lite bruktimport, har ting endret seg i år, skal vi tro den erfarne bruktbilaktøren:

- Vi er tilbake der vi var for noen år siden. Det er igjen meget interessant å importere bruktbiler til Norge, sier han.

- Vi ser en forsiktig optimisme – og det er bra, smiler Lassegård.

20-30 % prisfall
Lassegård, som det siste året har hatt fokus på eksport av bruktbiler, er ikke i tvil om hva som er årsaken til at importen nå tar seg opp:

- Det tyske markedet for brukte elbiler har kollapset. Tyske bilforhandlerne vet ikke hva de skal gjøre med brukte elbiler.

- Det betyr prisreduksjon på 20 % til 30 % bare de siste ukene – og på enkelte modeller enda mer, sier Lassegård og fortsetter:

- Det er ikke lenge siden tyske bilforhandlere ikke var interessert i oppkjøpere fra Norge. Nå mottar vi henvendelser fra merkeforhandlere som har biler de gjerne vil eksportere.

Nylig siterte BilNytt.no også en Bloomberg-artikkel der det fremgikk at prisene på brukte elbiler stuper i Europa:

Store leasing- og leiebilselskaper krever at bilprodusentene bidrar til å dekke inn tapene selskapene har når etterspørselen etter brukte elbiler i Europa er vesentlig lavere enn beregnet. 

Tall Bloomberg har hentet inn viser at prisene på flere elektriske modeller falt med mellom 10 % og 30 % fra januar i fjor til januar i år.

Kan leve med eurokurs på 11,40
Den norske kronen var svak mot andre valutaer stort sett gjennom hele fjoråret. 

Inn i 2024 har forholdet mot euro bedret seg noe, og dagens valutakurs er ifølge Lassegård til å leve med:

- Det er viktig at eurokursen nå er på rundt 11,40. Det er en kurs vi kan leve med og som gjør at importbilene fra Tyskland blir prisgunstige, sier han.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at det hittil i år (pr. 26. februar) er bruktimportert drøyt 500 personbiler.

Det er 6,8 % flere enn i fjor. Omtrent 65 % av de bruktimporterte bilene er elektriske. 

- Men hittil i år er det ingen store importtall for bruktbiler?

- Nei. Men det er nå bilene kommer, svarer Lassegård. 

- Det har tatt litt tid med å få til omstillingen, å skaffe de rette objektene, samle nok biler for fulle lass og å finne de modellene norske bilforhandlere helst vil ha.

- Det handler om utstyr og spesifikasjoner. Vi har nå en god ordrebank og har satt på flere fagfolk som jakter det tyske markedet etter de rette objektene, sier Lassegård.

Merker trendskifte
Daglig leder og eier i Bruktbilgruppen, Martin Eriksson, bekrefter bildet som tegnes opp av Atle Lassegård:

- Den siste uken har vi sett tegn blant våre medlemmer på at bruktbilimport igjen er interessant, sier han til BilNytt.no. 

- Senest i dag snakket jeg med en norsk bruktbilforhandler som var i ferd med å hente inn noen biler fra Europa, sier Bruktbilgruppen-sjef Martin Eriksson. 

Ifølge Eriksson er valutasituasjonen fortsatt i grenseland for å drive lønnsom bruktbilimport:

- Som en tommelfingerregel sier mange av våre medlemmer at en eurokurs på 10,40 er grensen. Men det er klart – er innkjøpsprisen lav nok i Europa, kan man oppnå lønnsomhet selv med dårligere kurs.

- Det er postivt for våre medlemmer om bruktimporten tar seg opp igjen. Etter år med lav bruktbilimport og høy eksport har det blitt færre biler bruktbilforhandlere kan ta hånd om, legger Eriksson til.

Les også: Finn.no: Bruktbilprisene på full fart oppover - også på elbiler

Folkebiler
Atle Lassegård sier at norske bruktbilforhandlere er mest interessert i elektriske «folkebiler»:

- Biler fra anerkjente produsenter som Kia, Hyundai, Toyota og naturligvis Volkswagen er etterspurt, sier Lassegård.

Han peker på Volkswagen ID. Buzz og Toyota bZ4X.

- Men det er også «nei-biler». Størst er prisnedgangen på brukte elektriske Audi – og det gjelder ikke bare i Tyskland, men også i Norge. Det samme er tilfelle for Porsche og Jaguar, mener han.

- Er det «nye» biler, «litt brukte» eller normalt to-tre år gamle biler som hentes til Norge?

- Det er en blanding. Til Norge kommer det nå mest biler som er to til tre år gamle med lav kilometerstand, svarer Lassegård.

Han forteller at Norsk Autoformidling i helgen la ut en elektrisk Kia Niro som en test for sjekke markedet:

- I løpet av en halvtime hadde vi seks-sju veldig interesserte bruktbilforhandlere på tråden. Denne «prøvebilen» er nå på vei fra Tyskland til en bruktbilforhandler i Norge, forteller han.

Ifølge OFV-tallene er Tesla det bilmerket det er bruktimportert flest av så langt i 2024.

- Hva med brukte Tesla?

- Det virker som om mange bruktbilforhandlere er skeptiske etter at Tesla har satt nybilprisene ned og opp uten forvarsel.

- Vi har i dag brukte elbiler stående i Hamburg klar for hjemtransport med bilfrakterne fra Autosped og deretter ut til kundene, forteller Atle Lassegård.

- Også i Danmark er det stor interesse for brukte elbiler, men der skal ikke bilene ha høyere kilometerstand enn 2.000 kilometer for å slippe moms og avgifter. Så vi har formidlet mange slike biler til vårt danske selskap.

- Hva med import av brukte fossilbiler?

- Det er knapt noen interesse med dagens valutakurser og med prisene vi ser i Europa. Vi selger en del brukte biler fra vårt utsalg i Hamburg til det europeiske markedet, avslutter Atle Lassegård.

Nøkkeltall Norsk Autoformidling Group AS (konsern):


Eies 100 % av Atle Lassegård. Norsk Autoformidling har også flere selskaper i Tyskland og Belgia.

Les også: Sulland om bruktbilmarkedet: - Vi skulle hatt flere biler

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn