Nylig bekreftet den kinesiske teknologigiganten Xiaomi planene om en Europa-lansering av sine smarte elbiler allerede innen 2027.
Xiaomi – som av ofte omtales som «Kinas svar på Apple» – er et av de heteste bilmerkene blant unge tech-interesserte kinesere nå.
Det snakkes om to års ventetid på deres nye high-tech-biler i Kina, og selv Ferrari skal ha skaffet seg et eksemplar som benchmark.
Norge og Tyskland er landene som er ventet å stå øverst på listen når Xiaomi snart kommer med sine nye elbilmodeller til Europa.
Xiaomi-president Lu Weibing sier ifølge Bloomberg at forretningsmodellen de har utviklet i Kina også kan brukes i utenlandske markeder.
Han forteller at selskapet er i gang med innledende undersøkelser og forberedelser.
- Holder oss oppdatert
BilNytt.no har grunn til å tro at det inkluderer sonderinger med Bertel O. Steen i Norge.
En rekke kinesiske aktører har de siste årene vært interessert i et samarbeid med Norges eldste bilimportør, men Bertel O. Steen har tydeligvis holdt tilbake.
Harald A. Møller ser på sin side ut til å ha vedtatt at de ikke skal signere bilmerker utenfor Volkswagen-gruppen.
På denne bakgrunnen har BilNytt.no spurt om å få en ny oppdatering fra Bertel O. Steen om bilkonsernets holdning til eventuelt å signere et nytt kinesisk bilmerke.
Det er en forholdsvis ordknapp konsernsjef i Bertel O. Steen som svarer.
- Det virker som at Bertel O. Steen har vært svært opptatt av ikke å forhaste seg med å signere et kinesisk bilmerke. Men kan Bertel O. Steen nå holde tilbake når nye spennende muligheter dukker opp?
- Vi kommenterer naturlig nok ikke eventuelle samtaler vi måtte ha med andre aktører i bransjen, svarer Harald Frigstad.
Han legger imidlertid til følgende:
- Men på generelt grunnlag er det slik at Bertel O. Steen er en av de største aktørene i den norske bilbransjen, og det er derfor naturlig at vi holder oss orientert og oppdatert.
- Gjennom historien har Bertel O. Steens merkeportefølje vært dynamisk samtidig som den har vært langsiktig. Det er en linje vi tenker å fortsette med, sier Harald Frigstad.
Harald Frigstad har kommentert generelt på BilNytt.no sine mange spørsmål.
Dette er noen av spørsmålene BilNytt.no stilte Bertel O. Steens konsernsjef angående Xiaomis Europa-planer – og kinesiske bilmerker mer generelt:
- Hva tenker Bertel O. Steen i dag om å få agenturet på et kinesisk bilmerke i Norge?
- Hva er hovedgrunnen til at Bertel O. Steen foreløpig ikke har signert et kinesisk bilmerke?
- Har dere nok med de bilmerkene dere har?
- Har dere vært usikre på vilkår, deleforsyninger og billogistikk?
- Har dere vært usikre på folks holdninger til kinesiske bilmerker?
Tett dialog med Stellantis
Det er også ventet at flere bilmerker som baserer seg på Huaweis Harmony-plattform etter hvert vil komme til Europa.
Leapmotor er et annet kinesisk bilmerke som oppnår suksess internasjonalt – og som stadig bredder ut modellutvalget i Europa.
Sammen med partner og medeier Stellantis, satser Leapmotor i Europa.
Bertel O. Steen er i dag importør av syv Stellantis-merker i Norge, men har tidligere sagt at det ikke foreligger planer om å etablere Leapmotor i Norge.
På bakgrunn av Leapmotors satsing i Europa har BilNytt.no på nytt spurt Bertel O. Steen om ikke dette bilmerket nå er aktuelt for Norge:
- Er det fortsatt uaktuelt for Bertel O. Steen på å starte opp med Leapmotor i Norge? Hva skal i så fall til for å endre denne beslutningen?
- Vi har en tett og god dialog med Stellantis om mange tema, også om Leapmotor uten at det per nå er noe nytt å melde rundt det, svarer Harald Frigstad.
Stellantis presenterte de tre første modellene fra Leapmotor i fjor høst. Modellene B10, C10 og C16 er først ut i Europa.
Kineserne tar markedsandeler
I årets syv første måneder var kinesiske bilmerker like store i Norge som markedsleder Tesla.
Samtidig har flere av Bertel O. Steens bilmerker over en lengre periode slitt med lave volumer.
Konsernet er i dag importør av Mercedes-Benz, Kia og Stellantis-merkene Peugeot, Opel, Citroën, DS, Fiat, Alfa Romeo og Jeep.
Bertel O. Steen representer også Smart i Norge, et bilmerke der kinesiske Geely er inne på eiersiden med 50 % sammen med Mercedes-Benz.
Spekulasjoner om München-etablering
Xiaomi har på relativt kort tid lykkes med et prosjekt som for ikke så lenge siden viste seg å være uoverkommelig for den amerikanske konkurrenten Apple.
I motsetning til teknologikonkurrenten Huawei produserer Xiaomi sine egne biler.
Selskapet, som har opplevd eksplosiv vekst og stor etterspørsel i Kina siden de gikk inn i bilbransjen i 2024, sikter mot å konkurrere med etablerte merker som blant annet Porsche og Tesla.
Xiaomi meldte i juni i år, rett etter presentasjonen av deres modell nummer to, crossover-SUVen YU7 (bildet), om hele 240.000 undertegnede kjøpskontrakter på under ett døgn.
Xiaomi har så langt lansert to elbiler, sedanen SU7 og SUVen YU7.
Det spekuleres i at München kan bli et viktig utviklingssenter for Xiaomi i Europa, noe som underbygges av selskapets rekruttering av ledende ingeniører fra BMW.
I alt ble det levert over 150.000 biler fra Xiaomi i første halvår.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn