Atle Lassegård, eier av Norsk Autoformidling, er en av veteranene når det gjelder import og eksport av brukte biler.
Ifølge Lassegård kjøper europeere flest ikke ny elbil, og brukte elbiler er de i alle fall ikke interessert i.
Resultatet er at prisene på nyere brukte elbiler faller «som stein i vann» i mange store markeder.
- Nå handler nesten alt om nyere brukte elektriske biler med fabrikkgaranti. Der er det penger å tjene, sier Lassegård til BilNytt.no.
- Årsaken er at bilforhandlere og leasingselskaper i Tyskland ikke makter å selge nyere brukte elbiler i de fleste store billand i Europa.
- I Tyskland er det kjøpers marked. De som sitter med bilene tyskerne ikke vil ha, må dumpe prisen for i det hele tatt å bli kvitt bilene.
- Det er nesten slik at kjøperen kan bestemme prisen på brukte nyere elbiler. Markedet for slike biler finnes kun i Norge og delvis i Danmark, sier Lassegård.
Nesten daglig kommer bilfraktere til Norge med brukte elbiler, de fleste fra Tyskland.
Mener det er store beløp å spare
Norsk Autoformidling formidler brukte importbiler til en stor del av norske bruktbilforhandlere.
- De som driver med omsetning av bruktbiler i Norge kan alt om det å finne nisjer der de kan tjene penger. De beste kremmerne driver med bruktbil, sier Atle Lassegård.
Han sier at drømmebilen er en null til tre år gammel Kia, Toyota, Hyundai og noen tyske merker.
- Særlig elbiler som blir solgt med syv års fabrikkgaranti er attraktive. På en tre år gammel bil er det fortsatt fire års garanti igjen. Vi støvsuger det europeiske markedet etter slike biler.
- Hva snakker vi om i prisforskjell på brukte elbiler mellom Tyskland og Norge?
- Vi snakker faktisk om 100.000 kroner - mer eller mindre, svarer Lassegård.
- Vi blir stadig kontaktet av bilforhandlere og leasingselskaper nedover i Europa som har fått inn brukte, nyere elbiler og bare vil kvitte seg med dem så fort som mulig, sier Atle Lassegård.
- I alle årene vi har drevet med bruktimport har jeg aldri opplevd et marked der bilforhandlere og leasingselskaper i utlandet er villige til å ta store tap for å bli kvitt innbyttebiler. Og konkurransen om bilene er ikke veldig stor
- Vi plukker biler overalt og laster opp trailere med kurs for norske bruktforhandlere, legger han til.
- Hva med kinesiske bilmerker?
- Bruktbilforhandlerne foretrekker biler produsert i Korea, Japan og Tyskland. Vi opplever ingen pågang etter BYD, MG, Xpeng eller andre kinesiske elbiler, svarer Lassegård.
- Jeg kan nesten ikke huske at vi har fått noen slik forespørsel. Forresten vi har tatt hjem noen brukte Maxus SUVer som vi fikk veldig billig, legger han til.
- Det samme gjelder for Tesla som har enorme verditap og prisene er pill råtne. Mange selges på auksjoner og der er kjøpere fra østlige Europa aktive, de tar alt bare det er billig nok, sier Lassegård.
Buktimport foran fjoråret
Bruktimport til Norge har vært på et lavt nivå lenge, mye på grunn av en svak norsk krone. Fortsatt ligger euroen på godt over 11 kroner.
I fjor ble det ifølge OFV bruktimportert 6.675 person- og varebiler til Norge, opp fra rekordlave 4.680 biler i 2023.
Hittil i år det registrert 5.397 bruktimporterte person- og varebiler, 9 % foran fjoråret. Kia ligger på topp.
Elbilandelen blant de bruktimporterte personbilene er på 61,5 %, som er på samme nivå som i fjor.
I både 2021 og 2022 ble det bruktimportert over 19.000 biler til Norge.
Henter fra Sverige
Atle Lassegård forteller at situasjonen er nesten den samme i Sverige som i Tyskland.
Der er det liten interesse for brukte elbiler. Det er kjøpers marked - og det er fristende å få bilen over til Norge:
- Vi hører at noen større nybilaktører med selskaper i Norge og Sverige finner det mer lønnsomt å selge brukte elbiler i Norge enn i Sverige, sier Lassegård.
I april skrev BilNytt.no at Hedin-konsernet har etablert en ny Carstore-avdeling på Gardermoen som selger brukte elbiler fra Hedin-konsernets forhandlere i Sverige.
Atle Lassegård hevder at enkelte modeller faktisk kan kjøpes nye i Sverige, importeres til Norge og at prisen vil ligge et sekssifret beløp under prisen en norsk merkeforhandler skal ha for tilsvarende bil.
Bilfraktere kommer til Norge lastet med nyere elektriske biler. De omlastes i Oslo før de leveres til bruktbilforhandlere.
Eksport er bare varebiler
I 2023 skjøt eksporten av bruktbiler ut fra Norge i taket. Mange aktører tjente gode penger på den rause refusjonsordningen før myndighetene strammet inn fra nyttår 2024.
Eksporten fortsatte likevel i fjor til tross for innstramminger som gjorde aktiviteten mindre lukrativ.
Nå er det liten aktivitet når det gjelder eksport av biler fra Norge til Europa:
- Vi eksporterer noen få varebiler – da det er mangel på billige kassevogner i enkelte land. Men det skal utelukkende være biler med bensin- eller dieselmotor, sier Lassegård.
- Vi eksporter under 50 brukte biler fra Norge i en normal måned. Det er brukbar business så lenge vi kan utnytte bilfraktere som skal fra Norge og sydover uten lass.
Han forteller at bilene omsettes fra Norsk Autoformdlings anlegg utenfor Hamburg og at kundene kommer fra mange land.
- Men vi har strenge regler slik at skal sikre oss at bilene ikke havner i Russland, understreker Lassegård.
Les også: Spår økt bruktimport: - Bransjen mangler kurante bruktbiler
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn