- Vi gjør nå endringer i organisasjonen og måten vi arbeider på for å styrke vår sterke posisjon ytterligere, sier sjefredaktør Atle Falch Tuverud og fortsetter:

- Bilforlaget har i snart 50 år vært det mediehuset i Norge som har gitt den beste dekningen av det som skjer i bilbransjen. Lesertallene våre og responsen vi mottar nå viser at vi aldri har truffet bedre.

Nå styrker Bilforlaget redaksjonen med følgende journalister:

Karoline Sandvik Hernar har allerede begynt som journalist i BilNytt.no og MotorBransjen. Hun har tidligere jobbet som journalist, blant annet i Politiforum og Akers Avis.

Nå kommer hun fra stillingen som content manager i Future Media Group, der hun blant annet har produsert innhold til Dagens Næringsliv, Teknisk Ukeblad, Kapital og Finansavisen.

I tillegg til Sandvik Hernar er Martin Huseby Jensen nå på plass i redaksjonen i et engasjement. Han har flere journalist- og redaktørstillinger bak seg, blant annet fra Journalisten og ABC Nyheter.

Det siste halve året har han skrevet om sirkulærøkonomi, avfalls- og biogassbransjen. Han vil jobbe med både BilNytt.no, MotorBransjen, YrkesBil og Bilfag.

- Både Karoline Sandvik Hernar og Martin Huseby Jensen har en god bakgrunn for å gå inn å jobbe i Bilforlagets bransjepublikasjoner, sier Atle Falch Tuverud.

2 x Knut Moberg
I tillegg er Knut Moberg, som i dag er journalist i Motor.no og bladet Motor, nå ansatt som journalist i BilNytt.no og Bilforlagets øvrige bransje-publikasjoner.

Dermed har Bilforlaget fått to Knut Moberg på laget: Fra før har Bilforlaget BilNytt.no-grunnleggeren Knut Moberg som seniorreporter i redaksjonen. 

Moberg og Moberg er ikke i slekt med hverandre, og grunnleggeren av BilNytt.no har for lengst etablert seg som «Knut Moberg d.e.» for å unngå misforståelser.

Jobbet på oppdrag for bilprodusenter
Den nyansatte Knut Moberg har tidligere jobbet 15 år som biljournalist i Aller-konsernets publikasjoner DinSide.no, Dagbladet og Autofil (sistnevnte tilhører nå Bilforlaget).

Moberg er utdannet siviløkonom, og før journalistkarrieren jobbet han som seniorkonsulent og prosjektleder på oppdrag for store internasjonale konsern som Volvo, Nissan Europe, Toyota Europe, Michelin, Statoil og Hydro. 

- Jeg har lenge hatt en stor interesse for og fokus på bilindustrien, sier Knut Moberg og fortsetter:

- Nå blir det ekstra spennende å følge både bilindustrien og den norske bilbransjen enda tettere fremover gjennom de store endringene vi er inne i.

Knut Moberg starter i Bilforlagets redaksjon i oktober.

- Vår virksomhet er tuftet på kunnskap og innsikt om den bransjen vi dekker. Vi ser frem til å få enda en av biljournalistikkens mest kunnskapsrike personer med på laget, sier Atle Falch Tuverud (til høyre) om sin nye kollega.

Fra Bilforlaget til Møller Mobility Group
Samtidig med ansettelsene av de tre nye medarbeiderne, slutter Stian Blindheim som journalist og går over i en stilling som kommunikasjonsrådgiver i Møller Mobility Group.

- At Møller-konsernet ansetter en medarbeider fra vår redaksjon får vi ta som et kompliment, sier Falch Tuverud og fortsetter: 

- Men jeg legger ikke skjul på at jeg gjerne skulle hatt ham med videre og jeg vil takke ham for meget god innsats.

- Tiden i BilNytt.no og MotorBransjen har vært en eneste stor positiv opplevelse hvor jeg har lært masse: Jeg ante på forhånd ikke at det å dekke norsk bilbransje kunne være så interessant, hektisk, omfattende og morsomt, sier Stian Blindheim.

- Samtidig har jeg over tid, også før jeg begynte i Bilforlaget, hatt et ønske om å utforske kommunikasjonsbransjen. Det blir spennende å følge bilbransjen fra «den andre siden», sier han.

Blindheim vil jobbe med intern- og eksterninformasjon under konserndirektør Paul Hegna sammen med Møller-konsernets nyansatte kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud.

Blindheim vil jobbe i Bilforlaget til midten av september med endrede ansvarsoppgaver, og først og fremst bidra i arbeidet med å få de nye medarbeiderne på plass i sine roller i redaksjonen.

Omstrukturering og nytt styremedlem
Samtidig med at Bilforlaget styrker redaksjonen, har det også skjedd store endringer innen andre deler av medieselskapet:

Tidligere administrerende direktør og sjefredaktør i Dagbladet, John Arne Markussen, er engasjert for å bygge opp den nye strukturen i Bilforlaget.

- Organisasjonsstruktur, arbeidsflyt og teknologiske løsninger tilpasses en moderne redaksjon med høyt tempo i nyhetsproduksjonen, sier Atle Falch Tuverud som også er medieselskapets daglige leder.

I tillegg har en nestor i mediebransjen, Rolf Hanche-Olsen, gått inn i styret i Bilforlaget AS. Han var tidligere konserndirektør for strategi og nye virksomheter i Aller Media, med ansvar for mange av konsernets datterselskaper.

- Både John Arne Markussen og Rolf Hanche-Olsen representerer enda en styrking av Bilforlaget, sier Atle Falch Tuverud og fortsetter:

- Jeg er glad for å kunne dra veksler på deres lange erfaring med strategisk utvikling, omstilling og vekst i ledende norske medie- og marketing-selskaper.

- Vi satser enda sterkere redaksjonelt med oppbemanning for å gi et enda bedre tilbud til både bilbransjen og bilinteresserte. Samtidig har regnskap og andre tjenester som ikke er kjernevirksomhet blitt outsourcet, forteller han.

Bilforlaget eies av familien Tuverud via selskapet Fagbladforlaget AS og er helt i sluttspurten med 2020-regnskapet:

- Omsetningen landet på godt over 30 millioner kroner og med en resultatmargin på omkring 10 %. Bilforlaget kom i sum styrket gjennom et utfordrende 2020, og er godt rustet for den videre reisen vi nå har startet på, avslutter Atle Falch Tuverud. 

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Karoline Sandvik Hernar | 
Knut Moberg | 
Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn