Under NBFs årskonferanse i april uttalte Arvid Sulland, konsernsjef og eier i et av Norges største bilkonsern, Sulland Gruppen, at han var veldig glad for at han driver bilforhandlere i det han kalte for «diesel-land langs E6».

- Jeg tror vi kommer til å oppleve mangel på brukte bensin- og dieselbiler. Det vil fortsatt være de mest vanlige bilene på norske veier i mange år fremover, sa Sulland i april.

Les også: - Det blir mangel på brukte dieselbiler

- Overrasket
Leaseplan selger over 8.000 bruktbiler hvert år. Trond Nordal, lederen for Leaseplans bruktbilkonsept CarNext, sier til BilNytt.no at det ser ut til å være manko på bruktbiler med dieselmotor.

- På auksjonene våre merker vi at mange er på hugget for å sikre seg disse bilene, sier Nordal til BilNytt.no

Han sier at SUVer og store stasjonsvogner med dieselmotor fortsatt er lettsolgte.

- Jeg er overrasket over at salget av bensin- og dieselbiler har tatt seg så markant opp igjen, sier han.

Nordal sier at mange som før kjøpte eller vurderte to elbiler, nå velger å ha en elbil for korte turer og jobbkjøring og i tillegg velger en diesel- eller bensinbil for ferie- og helgeturer.

- Dieselbiler går rett ut
Frode Sande, konsernsjef og eier i Sandegruppen AS, som forhandler Nissan, Mazda og Subaru, bekrefter inntrykket.

- Vi merker at de få dieselbilene vi får inn går rett ut igjen, sier Frode Sande (bildet).

Han trekker frem Mazda 6 og CX-5, både med bensin- og dieselmotor, som svært populære bruktbiler.

Les også: Gullår for Sandegruppen med Nissan Leaf

Bilia forsøker å kjøpe biler
Regiondirektør Bjørnar Hasle i Bilia sier at det er manko på bruktbiler nå.

- Spesielt dieselbiler er en utfordring. Vi prøver å få kjøpt biler, sier Hasle til BilNytt.no.

Hasle forteller at Bilia i hovedsak kjøper bilene i Norge, men også fra fabrikken i Sverige.

- Vi kjøper biler av kunder eller forsøker å gi dem en så hyggelig innbyttepris som mulig, sier Hasle.

Han understreker at det er forskjell mellom by og land.

- Volvoene som fremover kommer tilbake fra leasing er i hovedsak plug-in-varianter. Det er etterspørsel etter disse også, men ikke så stor som etter dieselbiler, forteller Hasle.

Ifølge regiondirektør Bjørnar Hasle opplever Bilia at det ikke er lett å selge nye dieselbiler når plug-in-variantene er kraftig subsidiert. Brukte dieselbiler går derimot unna.

- Gjennomsnittlig salgstid hos merkeforhandler på to-tre år gamle XC60 med dieselmotor gått ned med 35 dager viser vår database Norske Bruktbilpriser, sier Wiggo Ryhjell.

Ryhjell er markedsdirektør i Sentinel Software AS som står bak Carweb og Norske Bruktbilpriser.

BilNytt.no er kjent med at også andre Volvo-forhandlere går proaktivt ut og kjøper forrige generasjon XC60 og XC70 med dieselmotor.

- Vanskelig å bli klok på markedet
Daglig leder Ola Flo i Bilsenteret Stryn AS på Rud i Bærum selger bruktbiler i alle prisklasser.

- Det er vanskelig å bli klok på markedet for tiden, sier Flo til BilNytt.no.

- I det siste har vi solgt en del spesielle, dyre biler, som flere Mercedes-AMG G-klasse og Mercedes V-klasse

- Dessuten ser diesel ut til å være på vei tilbake, sier Flo.

Les også: Elbilene «ingen» vil ha

Færre dieselbiler på Finn.no
Trenden er også klar når vi ser på statistikk fra Finn.no.

Ifølge Eirik Håstein, produktdirektør Motor i Finn.no, økte antallet søk på dieselbiler med rundt fem prosent i årets fem første måneder, mens antallet dieselbiler til salgs i samme periode falt med nærmere åtte prosent.

Flere svar på BruktBil19
Anders Hovde, seniorrådgiver i Kantar TNS AS, vil under Bruktbilkonferansen presentere de viktigste funnene fra bruktbilundersøkelsen. 

Undersøkelsen kartlegger blant annet bruktbilkjøperens foretrukne drivlinje.

Hovde vil også presentere svar på hvilke biler kundene vil kjøpe, hvor og hvordan – og hvordan kundene vurderer og tenker.

Konferansen BruktBil19 arrangeres 28. og 29. oktober av Carweb og Norges Bilbransjeforbund. Se programmet her


 Følg BilNytt.no på Facebook