I dag ble det åpnet for bestillinger av Volkswagens ventede storselger ID.3 1st gjennom en digital løsning.
Når bestillingen er godkjent i løsningen, kontaktes kunden av sin valgte forhandler for å kontraktsfeste kjøpet.
- Disse gode tilbudene nå varer kun frem til 16. juli, så det gjelder å smi mens jernet er varmt, sier Hekneby kledelig beskjedent.
Ikke på plass før til høsten
De første kundebilene sendes fra fabrikken i Tyskland fra september, og de første kundeleveringene starter i Norge fra månedsskiftet september/oktober 2020.
- Vi har tidligere sagt at bilen skulle lanseres til sommeren. Nå strekker vi sommeren etter korrigert informasjon fra fabrikken. sier Hekneby.
- Vi regner med å levere de første bilene til norske kunder i månedsskiftet september og oktober, sier han.
Sier ikke noe om volumer
ID.3 ble i fjor omtalt som Norges mest solgte bilmodell i 2020. Nå vil importøren ikke si noe om salgsvolum.
- Vi tror ID.3 vil ta opp arven av Golf, men vil ikke gå inn på volumer, sier Hekneby til BilNytt.no.
På spørsmål om Volkswagen kan slå Teslas utleveringsrekord på Model 3, svarer Hekneby at det kan skje, men at mye i så fall skal klaffe i forhold til produksjon og logistikk.
- Vi er ikke opptatt av enkeltmåneder, sier han.
Volkswagen har solgt store volum av e-Golf mens de har ventet på ID.3. Nå synger den ifølge Hekneby "på siste verset".
- e-Golf synger på siste verset. Det har vært en fantastisk etterspørsel, og i dag får vi ikke tak i nok bil i forhold til etterspørsel, sier Hekneby.
Volkswagen ID.3 vil bli avgjørende bilmerkets fremtid, og blir viktigere enn Boble/Golf-overgangen.
September-leveranser uten full funksjonalitet
Kundene som bestiller ID.3 har to valg: Som i Tyskland får kundene valget om å få bilen levert fra september, sammen med et medlemskap i klubben «ID.3 1st Mover Club».
Da vil funksjonen AppConnect ikke være tilgjengelig, samtidig som AR Head-up display, som kun den best utstyrte modellen har, vil ha begrenset funksjonalitet.
Funksjonene vil bli gjort tilgjengelig gjennom en programvareoppdatering som må gjennomføres hos forhandler, og som er planlagt i første kvartal 2021.
For å sukre avtalen med en bil som ikke er fullt oppdatert, lokker importøren med fri serviceavtale. I Tyskland består imidlertid «lokketilbudet» blant annet av en leasingavtale med avdragsfrihet de første tre månedene.
- Vi gir 3 år eller 45.000 kilometers kostnadsfri service/vedlikeholdsavtale. Fordelen med det er at dette er noe alle kunder har behov for, sier Hekneby om avtalen som har en verdi på i underkant av 10.000 kroner.
Kundene som ikke blir medlem i klubben, vil få bilen utlevert fra slutten av fjerde kvartal 2020, og da med full funksjonalitet.
Slik beskriver Harald A. Møller «ID.3 1st Mover Club»:


Følg BilNytt.no på LinkedIn