For snart tre år siden vant Renault kampen om å få levere 250 elbiler til Vy Bybil AS. Siden høsten 2018 har 250 Renault Zoe vært i drift i Oslo-trafiken. Bilene skal ikke byttes ut før de er 4 til 5 år gamle.

Nå utivdes tjenesten med 30 nye Tesla Model 3. Fra og med denne uken skal bilene supplere bybilene Zoe, som såkalte "turbiler".

Bilene skal leies ut på døgnpris og må hentes og leveres i Oslo.

- Med de nye Teslaene får vi større biler med god bagasjeplass og firehjulstrekk, som også egner seg til hytteturer eller norgesferie, sier konserndirektør for kundeopplevelse og innovasjon i Vy, Synne Homble.

Samtidig skifter tjenesten navn fra Din Bybil til Vybil.

- Med det nye tilbudet vårt har vi både turbiler og bybiler, som hver for seg dekker ulike behov hos brukerne. Sammen utgjør Vybilene en mer helhetlig tjeneste, som gir brukerne av bilene et enda bedre alternativ til å eie bil selv, mener Synne Homble i Vy.

Les også: Full fart hos Tesla - mens de venter på Model Y

Underskudd også i 2020
Vy Bybil, som eies av Samferdselsdepartementet, gikk på et blodrødt underskudd i 2019. Selskapet hadde en omsetning på 14,2 millioner kroner, og et underskudd på 23,8 millioner kroner.

I oppstartsåret 2018 var underskuddet på 5,3 millioner kroner. 

Selskapet tapte dermed nesten 30 millioner kroner i 2018 og i 2019. Det ser ut til å bli nye tap i 2020-tallene.

- Hvordan var bruken av Vy Bybil i 2020 – fikk dere noen vekst i omsetningen?

- Omsetningen i 2020 landet på omtrent samme nivå som i 2019. Pandemi og mindre mobilitet i Oslo påvirket oss. Vi fikk dermed ikke noen økning i bruken. 

Det sier daglig leder i Vy Bybil, Espen Dyb Løvold, til BilNytt.no. 

- Det vil si at minusresultatet ble like stort i 2020 som i 2019?

- Jeg ønsker ikke å kommentere resultatet før det er offisielt, sier Dyb Løvold.

Les også: 60 millioner i tap for mobilitetsselskaper - nå kjøpes det inn flere biler

- Konkurrerrer ikke med bildelingsselskaper
I dag er Vy Bybil kun tilgjengelig i Oslo og omegn. 

- Kan det være aktuelt å flytte noen av de 250 bilene til andre byer for å oppnå bedre lønnsomhet og bedre utleiegrad pr bil?

- Nei, vi trenger 250 bybiler i en så stor region som Oslo for å kunne ha et godt nok tilbud til brukerne, sier Dyb Løvold.

Han forteller at parkeringstilbudet er økt i løpet av vinteren og at bilene nå er tilgjengelig i 35 parkeringshus, mot tidligere 17. I tillegg er bilene tilgjengelig i beboerparkerings-sonene. 

- Har dere merket økt konkurranse fra andre bildelingsfirmaer?

- Nei, vi konkurrerer ikke med de andre bildelingsselskapene. Vi konkurrerer mer med taxi siden en typisk bybil-tur går fra A til B og varer i 20 minutter. 

- Men dere begynner vel nå å konkurrere med bildelingsselskapene når dere tilbyr Tesla Model 3 til døgnpris?

- Det er for så vidt sant, medgir Vy Bybil-sjefen.

Les også: - Overrasket over hvor lenge kundene beholder bilene

Fra minuttleie til døgnleie
Tidligere har Vy Bybiler kun vært leid ut til minuttpris, mens selskapets nye Tesla tilbys på døgnpris. 

- Vil også Renault Zoe leies ut til døgnpris nå?

Ja, vi startet opp med å tilby dette for en måneds tid siden. Men det vil nok passe bedre for Tesla som en såkalt turbil, da Zoe har lavere rekkevidde, forklarer Dyb Løvlie.

- Merker dere konkurranse fra elektriske sparkesykler?

- Egentlig ikke. Hvis det er pent vær, folk skal av gårde på en kort distanse uten bagasje eller passasjerer, så er ikke det ikke noe vits å benytte en Vy Bybil. Da kan en elektrisk sparkesykkel være et bedre alternativ, svarer Dyb Løvold.

Les også: - Vi lovet blodbad - og det ble det, men det er ikke vi som blør

I mai skrev BilNytt.no at også bildelingsselskapet Move About kjøpte inn Tesla Model 3 til sin portefølje

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Stian Blindheim Øystein Byberg | Knut Moberg | Jon Winding-Sørensen Petter Knutsen Bjørkelo 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn