Om halvannet år kaster Lynk & Co seg inn i det tette feltet av kinesiske bilmerker i det norske markedet.
Det skal ifølge produsentens sjef, Alain Visser, skje mot slutten av neste år, samtidig med at den nye modellen 02 etter planen lanseres.
I motsetning til den Lynk & Co 02 som har vært i salg i Kina siden 2018, kommer nye 02 til å være helelektrisk.
Bortsett fra dette presiseres det ingen detaljer om den kommende bilen, men det kan spekuleres i at den vil bli basert på Geelys SEA-plattform, som Zeekr-modellene og den kommende Volvo EX30.
I Sverige siden 2020
Lynk & Co lanserte sin ladbare hybrid 01 og et såkalt mobilitets-medlemskap i Sverige i september 2020, og i mars 2021 skrev BilNytt.no at Bilia ble merkets utleverings- og servicepartner i Sverige.
I tillegg til Sverige gikk Lynk & Co inn i Tyskland, Belgia, Italia, Spania, Frankrike og Nederland, som de første markedene utenfor Kina.
På det tidspunktet erfarte BilNytt.no at det ikke ville være aktuelt å ta inn Lynk & Co til Norge, i det minste ikke før en helelektrisk modell kom på markedet.
- Vi kommer til å lansere en fullelektrisk bil, 02, innen slutten av 2024, sier Lynk & Co-sjef Alain Visser til nyhetsbyrået Reuters nå.
Enn så lenge har Lynk & Co kun produsert ladbare hybrider, men neste år kommer merkets første elbil. Dermed blir merket aktuelt i Norge, bekrefter Lynk & Co-sjefen.
Les også: Shanghai: - Ikke noe kan sammenlignes med det vi ser nå
Nesten 50 nye bilmerker
Med Lynk & Co vil bilmerkefloraen i Norge bli ytterligere fornyet. Fornyelsen har særlig skutt fart de siste tre årene og ligger an til å fortsette.
I tillegg til de kinesiske merkene som allerede er på plass i Norge, har flere annonsert at de vil starte opp her, og etter det BilNytt.no erfarer er det enda flere som sonderer – eller har sondert – terrenget.
Og flere til kan etter hvert ønske å ekspandere til Europa, med overkapasiteten som truer i hjemmemarkedet.
De tre listene nedenfor viser 48 nye – eller nokså nye – bilmerker. De er enten kinesiske eller sterkt Kina-relaterte, med noen få unntak.
Har representasjon eller er blitt registrert i Norge:
Sortert etter antall registrerte enheter totalt per 23. mai 2023:
- Polestar (Geely / Volvo) – 11.937
- MG (SAIC) – 11.790
- BYD – 3.912
- Hongqi (FAW) – 2.115
- Nio – 1.539
- Maxus (SAIC) – 1.446
- Xpeng – 1.282
- Voyah (Dongfeng) – 398
- DFSK (Seres Group) – 86
- JAC – 66
- Ora – 13
- LEVC (Geely) – 4
- Geely Auto (Geely) – 2
- Skywell (Skyworth) – 2 (ikke offisielt representert i Norge)
- Seres – 4
- Chery – 1
- "Nye" Lotus (Geely) – 0
- Lucid Motors (USA) – 0
Har annonsert at de kommer til Norge:
- HiPhi (Human Horizons)
- Zeekr (Geely)
- Lynk & Co (Geely / Volvo)
- Fisker (USA)
- "Nye" General Motors (USA)
- VinFast (Vietnam)
Merker som potensielt kan bli aktuelle i Norge:
- Aiways – (sliter for tiden økonomisk)
- Arcfox – (BAIC)
- Avatr – (Changan / CATL / Huawei)
- BAIC
- BeyonCa
- Changan
- Deepal / Shenlan – (Changan)
- Denza – (BYD)
- Feifan / Rising Auto – (SAIC)
- Forthing – (Dongfeng)
- GAC Aion
- Galaxy / Yinhe – (Geely)
- Hycan – (GAC)
- IM Motors – (SAIC/Alibaba)
- Leapmotor
- Li Auto – (kommende elbil)
- Livan / Ruilan – (Geely)
- Neta – (Hozon New Energy)
- Radar – (Geely)
- Wuling – (SAIC)
- Xiaomi / Weltmeister / WM Motors
- Yudo – (Fujian)
- Izera (Polen)
- Togg (Tyrkia)
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: