Om halvannet år kaster Lynk & Co seg inn i det tette feltet av kinesiske bilmerker i det norske markedet.

Det skal ifølge produsentens sjef, Alain Visser, skje mot slutten av neste år, samtidig med at den nye modellen 02 etter planen lanseres.

I motsetning til den Lynk & Co 02 som har vært i salg i Kina siden 2018, kommer nye 02 til å være helelektrisk. 

Bortsett fra dette presiseres det ingen detaljer om den kommende bilen, men det kan spekuleres i at den vil bli basert på Geelys SEA-plattform, som Zeekr-modellene og den kommende Volvo EX30.

I Sverige siden 2020
Lynk & Co lanserte sin ladbare hybrid 01 og et såkalt mobilitets-medlemskap i Sverige i september 2020, og i mars 2021 skrev BilNytt.no at Bilia ble merkets utleverings- og servicepartner i Sverige.

I tillegg til Sverige gikk Lynk & Co inn i Tyskland, Belgia, Italia, Spania, Frankrike og Nederland, som de første markedene utenfor Kina.

På det tidspunktet erfarte BilNytt.no at det ikke ville være aktuelt å ta inn Lynk & Co til Norge, i det minste ikke før en helelektrisk modell kom på markedet.

- Vi kommer til å lansere en fullelektrisk bil, 02, innen slutten av 2024, sier Lynk & Co-sjef Alain Visser til nyhetsbyrået Reuters nå. 

Enn så lenge har Lynk & Co kun produsert ladbare hybrider, men neste år kommer merkets første elbil. Dermed blir merket aktuelt i Norge, bekrefter Lynk & Co-sjefen.

Les også: Shanghai: - Ikke noe kan sammenlignes med det vi ser nå

Nesten 50 nye bilmerker
Med Lynk & Co vil bilmerkefloraen i Norge bli ytterligere fornyet. Fornyelsen har særlig skutt fart de siste tre årene og ligger an til å fortsette.

I tillegg til de kinesiske merkene som allerede er på plass i Norge, har flere annonsert at de vil starte opp her, og etter det BilNytt.no erfarer er det enda flere som sonderer – eller har sondert – terrenget.

Og flere til kan etter hvert ønske å ekspandere til Europa, med overkapasiteten som truer i hjemmemarkedet.

De tre listene nedenfor viser 48 nye – eller nokså nye – bilmerker. De er enten kinesiske eller sterkt Kina-relaterte, med noen få unntak.

Har representasjon eller er blitt registrert i Norge:
Sortert etter antall registrerte enheter totalt per 23. mai 2023:

  1. Polestar (Geely / Volvo) – 11.937
  2. MG (SAIC) – 11.790
  3. BYD – 3.912
  4. Hongqi (FAW) – 2.115
  5. Nio – 1.539
  6. Maxus (SAIC) – 1.446
  7. Xpeng – 1.282
  8. Voyah (Dongfeng) – 398
  9. DFSK (Seres Group) – 86
  10. JAC – 66
  11. Ora – 13
  12. LEVC (Geely) – 4
  13. Geely Auto (Geely) – 2
  14. Skywell (Skyworth) – 2 (ikke offisielt representert i Norge)
  15. Seres – 4
  16. Chery – 1
  17. "Nye" Lotus (Geely) – 0
     
  18. Lucid Motors (USA) – 0

Har annonsert at de kommer til Norge:

  1. HiPhi (Human Horizons)
  2. Zeekr (Geely)
  3. Lynk & Co (Geely / Volvo)
     
  4. Fisker (USA)
  5. "Nye" General Motors (USA)
  6. VinFast (Vietnam)

Merker som potensielt kan bli aktuelle i Norge:

  1. Aiways (sliter for tiden økonomisk)
  2. Arcfox – (BAIC)
  3. Avatr  (Changan / CATL / Huawei)
  4. BAIC
  5. BeyonCa
  6. Changan
  7. Deepal / Shenlan – (Changan)
  8. Denza – (BYD)
  9. Feifan / Rising Auto – (SAIC)
  10. Forthing – (Dongfeng)
  11. GAC Aion
  12. Galaxy / Yinhe – (Geely)
  13. Hycan – (GAC)
  14. IM Motors – (SAIC/Alibaba)
  15. Leapmotor
  16. Li Auto – (kommende elbil)
  17. Livan / Ruilan – (Geely)
  18. Neta – (Hozon New Energy)
  19. Radar – (Geely)
  20. Wuling – (SAIC)
  21. Xiaomi / Weltmeister / WM Motors
  22. Yudo   (Fujian)
     
  23. Izera (Polen)
  24. Togg (Tyrkia)

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo

 Følg BilJobb.no på LinkedIn