Budsjettlekkasjen fra TV2 om at innslagspunktet for moms på nye elbiler settes ned fra 500.000 kroner til 300.000 sendte sjokkbølger gjennom norsk bilbransje i går kveld.
Opplysningene til TV2 kommer ifølge mediehuset selv fra kilder med innsikt i forslaget til statsbudsjett.
Viktig med god tid
- Hva tenker NBF-sjefen om dette?
- Hvis det kommer nå, og det indikerer jo denne lekkasjen, mener vi det er litt for mye, litt for tidlig, svarer Stig Morten Nilsen til BilNytt.no.
- Men det viktigste, i så fall, er at det gis god tid før innføringen, for det er IT-systemer som skal oppdateres med alt relatert til pris, skatt og lignende, så det bør ikke tre i kraft før etter 1. april, fortsetter han.
I fjor gjorde regjeringen et grep som kom svært overraskende på bransjen: Nye bilavgifter ble gjeldene fra 1. april – fremfor 1. januar.
- Kan det at det ble gitt frist til 1. april i fjor ha skapt en slags presedens?
- Vi har i hvert fall fått signaler fra myndighetene om at de etter hvert har erkjent at «over natta» er i overkant voldsomt for bransjen, svarer NBF-sjefen.
- Sammenheng mellom nytt og brukt
- Hvordan ser du på den eventuelt positive effekten på bruktbilprisene prisøkningen som følge av økt moms kan få?
- Ser vi på det historisk, er det en direkte sammenheng mellom prisene på nytt og på brukt.
- Jeg vil anta – og det er en antakelse, men jeg tror det er hold i den, at det blir mulig å hente ut høyere priser på bruktbil, svarer Nilsen og fortsetter:
- Det vil naturlig nok særlig gjelde for nyere brukt, for effekten utvannes jo eldre bilen er.
- Men ser vi på en bil på leasing, der verdien etter endt periode typisk er 60 % av nybilpris, vil da bruktbilverdien øke med 30.000 kroner hvis nybilprisen går opp med 50.000, sier Nilsen.
- For våre medlemmer med bruktbillager og gjenkjøpsporteføljer, betyr det i så fall at verdien på bruktbillageret øker og samtidig reduseres risikoen når det gjelder gjenkjøpsforpliktelsene, understreker Stig Morten Nilsen.
Frykter økte avgifter på varebiler
Det er også knyttet spenning til vektavgiften.
Mer enn en økning i vektavgiften, frykter Stig Morten Nilsen at det kan komme en betydelig innstramming på CO2-avgiften som særlig vil gå ut over varebiler:
- Der er man ikke i mål med et godt nok tilbud på produktsiden for alle ennå, slik at hvis de skrur for hardt til der, vil det bety en ekstrabeskatning for varebileiere som fortsatt trenger å kjøre diesel, sier Stig Morten Nilsen.
Finansdepartementet: - Vent til imorgen
På spørsmål fra BilNytt.no om innføring av bilavgifter fra 1. april i stedet for 1. januar er den nye normalen svarer Finansdepartemenets kommunikasjonsenhet følgende:
"Inntil videre må vi vise til budsjettfremleggelsen i morgen. Hva et mulig budsjettforlik vil kunne inneholde kan vi heller ikke forskuttere."
Én ting er hva finansminister Jens Stoltenberg (Ap) legger frem i forslag til statsbudsjett onsdag, en annen ting er hva resultatet av forhandlingene med Rødt, SV, MDG og Senterpartiet blir et stykke ut i desember.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn