Budsjettlekkasjen fra TV 2 om at innslagspunktet for moms på nye elbiler settes ned fra 500.000 kroner til 300.000 sendte sjokkbølger gjennom norsk bilbransje i mandag kveld.

Tirsdag kveld sa attpåtil kilder til DN at det vil bli full moms på alle elbiler i 2027.

Nå er opplysningene bekreftet.

Dette er finansminister Jens Stoltenbergs forslag til endringer i bilavgifter i statsbudsjett for 2026:

Elbilmoms:

  • I budsjettforslaget går regjeringen inn for å flytte momsgrensen fra 500.000 til 300.000 kroner, og det fra 1. januar 2026.
     
  • Det varsles samtidig at det planlegges full innføring av moms allerede fra 1. januar 2027.

"I 2026 foreslås det å redusere innslagspunktet for merverdiavgift ved kjøp av elbil til 300 000 kroner, og det varsles at  merverdiavgiftsfordelene ved kjøp av ny elbil fjernes helt fra 2027"

Dermed øker momsregningen med opptil 125.000 kroner for biler som koster 500.000 eller mer, på forholdvis kort tid - hvis regjeringen får vedtatt forslaget.

Den økte momsinntekten anslås å gi en provenyøkning på om lag 5 milliarder kroner når ordningen er fullt innfaset.

Påløpt virkning for 2026 anslås til 4 milliarder kroner.

Engangsavgift
Det blir endringer i engangsavgiften:

  • Forslaget innebærer at de fleste personbiler med forbrenningsmotor får en avgiftsøkning på 20.000 til 30.000 kroner.

Regjeringen skriver:

"Samtidig foreslås det å justere engangsavgiften på bil slik at systemet forenkles og insentivene til å velge elbil ivaretas."

"Det er engangsavgiften som er det viktigste virkemiddelet for å få bilkjøpere til å velge elbiler. I regjeringens budsjettforslag for 2026 styrkes insentivene i engangsavgiften ytterligere og drivstoffavgiftene økes. I tillegg blir elbilene bedre år for år slik at støttebehovet for å opprettholde en høy elbilandel avtar." 

Varebil: økte avgifter på fossilbiler
Fossildrevne varebilbiler får økt engangsavgift:

  • Forslaget vil innebære at de fleste varebiler med forbrenningsmotor får en avgiftsøkning på 8.000 til 16.000 kroner. Forslaget anslås på usikkert grunnlag å gi et merproveny på 100 mill. kroner påløpt.
     
  • Det blir fritak fra trafikkforsikringsavgift for lette elektriske varebiler.

"l forslaget om å øke engangsavgiften på varebiler med forbrenningsmotor også styrke insentivene til å velge elektriske varebiler"

Vrakpantavgift

  • Det foreslås ingen endringer i vrakpantavgiften for 2026.

Varsler firmabil-gjennomgang neste år

  • Det er ingen endringer i firmabilskatten.
  • Regjeringen vil i 2027 komme tilbake med en full gjennomgang av firmabilbeskatningen

Skal forhandle med hele fire partier
Én ting er hva finansminister Jens Stoltenberg (Ap) legger frem i forslag til statsbudsjett i dag, en annen ting er hva resultatet av forhandlingene med Rødt, SV, MDG og Senterpartiet blir, et stykke ut i desember.

Les også: BIL-sjefen: - Avgiftsøkning setter rentekutt i fare

Les også: NBF-sjefen: - Litt for mye, litt for tidlig

Les også: Elbilforeningen: - Vi tåler ikke momsendring fra januar

Les også: Håp og frykt: - Å tolke politiske signaler er krevende 

Les også: Budsjettlekkasje: Moms på elbiler fra 300.000 kroner

Da revidert budsjett ble lagt frem i mai i år, sendte regjeringen et tydelig signal om at staten savner milliardinntektene fra bilavgiftene.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn