Bilutleieselskapet Hertz Norge, formelt First Rent A Car Norway AS, omsatte for nær 730 millioner kroner i fjor og leverte et resultat før skatt på 50 millioner kroner. 

Det vil si en resultatmargin på 6,9 % i 2022, i kontrast til 1,8 % i  det første pandemi-året 2020. 

Resultatet er mer enn doblet sammenlignet med siste normal-år før pandemien i 2019, mens omsetningen er den høyeste for selskapet noen gang.

Opptatt av godt forhold til bilbransjen
Administrerende direktør Trygve Simonsen forteller at bilbransjen har hjulpet bilutleieselskapet gjennom en tøff periode med pandemi da samfunnet stengte ned:

- Vi satt med veldig mange biler som vi både hadde i drift og hadde bestilt, sier Simonsen til BilNytt.no.

- Med hjelp fra bilbransjen fant vi en løsning for flåten vi satt på i oppstarten av pandemien og gjennom de påfølgende årene. Vi vil gjerne takke bilbransjen, som har vært veldig løsningsorientert overfor oss.

Hertz-sjefen viser til god utvikling i flere segmenter og forteller at selskapet opplevde en positiv «ketchup-effekt» da samfunnet åpnet opp igjen etter pandemien.

- Det er fort gjort å glemme at vi startet 2022 med pandemi, men etterpå har vi hatt god fart, sier Simonsen og fortsetter:

- Som mange i bilbransjen hadde vi høy aktivitet og mange kunder, både norske og utenlandske kunder som ønsket å farte rundt i Norge i fjor.

Nøkkeltall First Rent A Car Norway AS:

Selskapet eies 100 % av svenske First Rent Holding AB, som eies av Volvo Car AB.

Driver ikke med bruktbilsalg
De siste årene har flere norske merkeforhandlere, blant annet Kverneland, Gumpen, Sulland og Autoria, satset mer på bilutleie.

Blant Hertz' norske partnere er Auto 8-8-konsernet en av de største franchisetakerne.

Trygve Simonsen forteller at Hertz Norge drifter halvparten av den norske bilflåten selv, mens den andre halvparten driftes av partnere.

- Hvor stor er flåten i Norge?

- Vi har en relativt stor bilflåte. Legger vi sammen alle bilene, er det mellom 8.000 og 9.000 biler i lavsesong, og rundt 12.000 biler i høysesong, svarer Simonsen.

- For å ha et så stort antall biler i drift er vi avhengige av å ha et godt samarbeid med bilbransjen, både importører og forhandlere, legger han til.

- Hvor ofte bytter dere ut flåten?

- Vi har en normal leiebil i 16 til 18 måneder. Vi kjøper i stor grad biler med gjenkjøpsavtaler, i partnerskap med aktørene i norsk bilbransje. Vi driver ikke med bruktbilsalg på egenhånd.

- Vi tenker at vi produserer nyere bruktbiler i et svært godt samarbeid med bilimportører og tilknyttede forhandlere. Vi ønsker ikke selv å være en bruktbilaktør i markedet, sier Hertz Norge-sjef Trygve Simonsen til BilNytt.no.

Så langt i 2023 har ordreinngangen hos norske merkeforhandlere vært svært lav og flere bilimportører og forhandlere har nye biler på lager – i sterk kontrast til de første pandemiårene. 

- Nå er det vel lettere for dere å gjøre gode avtaler på nye biler – da mange aktører har mange nye lagerbiler tilgjengelig? Benytter dere denne muligheten?

- Av og til kunne det nok være fristende å selge en bruktbil med god fortjeneste og å kjøpe noen biler på tilbud, men vi har en langsiktig strategi og et partnerskap med bilbransjen, svarer Simonsen.

- Samtidig ser vi at nye biler blir litt rimeligere nå. Men det viktigste for oss er den månedlige kostnaden gjennom 16 til 18 måneder, som er et produkt av kjøp og gjenkjøpsavtaler.

Forventer tøffere tider
Hertz forventer ikke å kunne levere like store overskudd de kommende årene som i 2022, selv om svak kronekurs kan bidra til at flere utenlandske turister legger ferien til Norge. 

Til tross for at tilbudet nå er større enn etterspørselen i nybilmarkedet, er Trygve Simonsen klar på at kostnadene øker:

- Kostnadene øker betydelig og rammeavtalene blir sakte, men sikkert dyrere. Det er noe vi jobber med, men vi forventer at 2023 blir et tøffere år enn 2022, og det tror vi også at 2024 vil bli.

Samtidig forteller Simonsen at Hertz har store ambisjoner for fremtiden i Norge:

- Vi sikter langt frem i tid og tenker langsiktig på fremtidsrettet mobilitet og bærekraft, sier Simonsen.

- Hvilken elbilandel har dere i flåten nå? 

- Elbilandelen er på over 23 % og stigende. I løpet av året runder andelen sannsynligvis 30 %, svarer Simonsen.

- Er ikke utenlandske turister modne for å leie en elbil på sitt opphold i Norge?

- Vi ser en svak økende tendens og modenhet fra utenlandske turister for å leie elbiler når de kommer til Norge, men de aller fleste foretrekker hybrid- eller ladbare biler i kombinasjon med fossilt drivstoff, svarer Hertz-sjefen.

- Det er dessverre ikke like stor interesse og utbredelse på elbiler i det internasjonale markedet sammenlignet med elbilandelen i Norge, men det går sakte, men sikkert fremover. I så måte er Norge et foregangsland når vi snakker om denne type kjøretøy, fortsetter han.

I Sogndal og Førde kan Hertz-kundene hente og levere bil til alle dønets tider ved bruk av den heldigitale «Smart Safe»-løsningen. Ani Utleige AS, søsterselskap til Toyota- og Mercedes-Benz-, Peugeot- og Kia-forhandlerne i distriktet, er Hertz' franchisetaker i området.

Avventende på bilabonnement
Trygve Simonsen viser også til at Hertz vil tilby mer digitale kundereiser, flere selvbetjente løsninger, økt servicegrad og en optimalisert og miljøvennlig bilflåte.

- Vi jobber med en kundereise som er mer digitalisert enn den har vært historisk sett i bilutleiebransjen.

- Vi har kommet langt i stordrift på mobilitet og vi har sagt at det er kundene som skal bestemme hvordan de ønsker å hente ut våre produkter. Derfor må vi tilby en rekke forskjellige løsninger.

- Har Hertz planer om å begynne med bilabonnement i Norge?

- Vi har valgt å stå litt utenfor abonnementssegmentet. Inntil videre er det tøff konkurranse innen bilabonnement, svarer Simonsen. 

Han legger til at bilabonnement kan være en mulighet i fremtiden:

- Vi har laget systemer som er klare til å drive stordrift på abonnement, men det må passe med timing på markedet og andre forhold, avslutter Simonsen overfor BilNytt.no. 

Les også: Etablerer selskap sammen - vil «demokratisere» bilabonnement

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Karoline Sandvik Hernar | Knut Moberg |
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn