Allerede denne uken kan britiske forhandlere av Stellantis-bilmerker beskue elektriske modeller fra Leapmotor de vil kunne selge fra tidlig neste år.
Også i flere andre markeder rundt om i Europa vil Leapmotors biler kunne stå i showroomene om noen måneder.
På et bakteppe der både Europa og USA anklager Kina for å overprodusere elbiler og dumpe dem i oversjøiske markeder, kunngjorde den europeiske bilprodusenten Stellantis tirsdag at de har dannet et fellesforetak med den kinesiske elbil-oppstarten Leapmotor.
Selskapet, Leapmotor International, er basert i Nederland og er 51 % eid av Stellantis.
Europa-produksjon bekreftet
Allerede i mars ble det kjent at Leapmotor vurderer å produsere den rimelige elbilen T03 ved en Stellantis-fabrikk i Tychy i Polen, men Stellantis-sjef Carlos Tavares har ikke ennå bekreftet dette.
Det nye selskapet vil begynne å selge elbiler i ni europeiske land senere i år:
- Salget starter i september for Belgia, Frankrike, Italia, Tyskland, Hellas, Nederland, Romania, Spania og Portugal, sa Stellantis-sjef Carlos Tavares på et nyhetsarrangement i Hangzhou.
Også Danmark og Sveits vil bli lagt til, sa på sin side Tianshu Xin, som er sjef for Leapmotor International og tidligere Stellantis Kina-sjef, imidlertid uten å presisere noe tidspunkt.
I Danmark er det K. W. Bruun som er privat importør for Stellantis-merkene Peugeot, Opel, Citroën, DS, Alfa Romeo, Fiat og Jeep, på samme måte som Bertel O. Steen er i Norge.
Den nye el-SUVen fra Leapmotor, C10, er en av to modeller som kommer til Europa om noen måneder. I 2027 skal 6 modeller stå på programmet i mange europeiske land.
Ikke til Norge
Norge er ikke nevnt i kommunikasjonen fra de to selskapene.
Til BilNytt.no sier Stein Pettersen, som er PR- og informasjonsdirektør for Stellantis hos den norske importøren, at Leapmotor International er et eget agentur som ikke er en del av porteføljen til Bertel O. Steen.
- Hva er årsaken til at Norge ikke står på listen over land der Leapmotors modeller skal selges?
- Det er dessverre ikke mulig for meg å kommentere det nå.
- Er det slik at Bertel O. Steen ikke ønsker å ta inn et nytt merke på grunn av den krevende økonomiske situasjonen til konsernet?
- Det er heller ikke noe jeg kan kommentere, sier Stein Pettersen.
BilNytt.no kjenner til at flere av de Stellantis-merkene Bertel O. Steen allerede har i porteføljen er i en mildt sagt krevende markedssituasjon. Det har flere ganger vært satt spørsmålstegn ved relevansen til et merke som DS.
Mer generelt ser det ganske dramatisk ut for Bertel O. Steen når det gjelder nybilsalget hittil i år.
- Det jeg kan si om det er at det vil være naturlig at Stellantis henvender seg til Bertel O. Steen først, svarer Stein Pettersen på spørsmål om det er Bertel O. Steen eller Stellantis som bestemmer om Leapmotor blir en del av porteføljen her.
- Ytterligere spørsmål om dette må tas på konsernnivå i Bertel O. Steen, sier Stein Pettersen.
BilNytt.no har i dag foreløpig ikke fått kommentarer fra Bertel O. Steen på konsernivå.
BilNytt.no var i samtale med Bertel O. Steens konsernsjef Harald Frigstad for en drøy måned. Om Leapmotor er aktuell for Norge var ett av sprøsmålene.
Dette var svaret vi fikk da:
- Det er riktig at Stellantis satser ordentlig på Leapmotor. De har en portefølje med effektive produkter, som utvikler seg, svarte Harald Frigstad, før han fortsatte:
- Det er altfor tidlig å si om det er interessant for det norske markedet eller ikke, men vi har en god dialog rundt alle merkene – også Leapmotor, som til nå har vært distribuert i Frankrike.
Lanseringsplanen for Europa viser at det vil være seks modeller fra Leapmotor på markedet om under fire år.
Strategisk satsing over landegrensene
I oktober i fjor investerte Stellantis 1,5 milliarder euro (17,5 milliarder kroner) for å kjøpe en eierandel på 21 % i Leapmotor, og annonserte et strategisk partnerskap.
Fra fjerde kvartal er planen at elektriske kjøretøy også skal selges til land i Sør-Amerika, Midtøsten og Afrika, samt India og Asia-Stillehavet, sa Tavares under pressemøtet tirsdag.
- Vi forventer å gi et betydelig løft til det internasjonale salget av disse modellene, sa Tavares.
Det er ikke bare en strategisk satsing over landegrensene dette dreier seg om, men også over tollbarrierene.
Leapmotor-sjef Zhu Jiangming sa at alliansen med Stellantis ville hjelpe selskapet hans å få tilgang til et omfattende utenlandsk forhandler- og distribusjonssystem, samt fabrikker rundt om i verden.
- Politisk og regional usikkerhet i fremtiden vil sannsynligvis gjøre det uunngåelig for kinesiske «ny energi»-bilmerker å produsere globalt, sa Zhu.
Like før hadde Biden-administrasjonen i USA kunngjort planer om å øke tollsatsene på kinesiske elbiler, avanserte batterier, solceller, stål, aluminium og medisinsk utstyr:
Økningen kan gi tollsatser på opptil 100 %.
Stellantis har ingen planer per nå om å forsøke seg med Leapmotor-modeller på det amerikanske markedet.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo
Følg BilJobb.no på LinkedIn