INNLEGG:
Stig Morten Nilsen
Administrerende direktør i Norges Bilbransjeforbund (NBF)
I forslaget til statsbudsjett for 2026 foreslår regjeringen at momsfritaket for elbiler fjernes fullstendig i løpet av 12 måneder. Dette er svært dramatisk, uansvarlig og helt unødvendig.
La det være klart. Hele bilbransjen og alle forbrukerorganisasjonene er helt enig i at momsfritaket skal fjernes. Det eneste alle organisasjonene sammen har bedt om er at det tas stegvis og varsles i god tid.
Hvorfor det? Jo, dette handler om forutsigbarhet, mulighet for bilbransjen til å tilpasse seg en så stor endring og mulighet for kundene til å ta veloverveide valg. Ikke føle seg presset til å måtte kjøpe en ny bil raskt for å spare penger.
En gradvis fjerning av momsfritaket over fem år og med varsling minst seks måneder før ville vært forsvarlig og forutsigbart. Da ville markedet absorbert endringene uten at det ble kaotiske tilstander.
Det forhastede forslaget som nå er kommet, uten at det er gjort vurderinger av konsekvensene for marked, næringsliv eller kunder, minner mest om en type taktikk som benyttes i en krigssituasjon.
«Vi slår til raskt, hardt og brutalt, og så ser vi hva som blir utfallet!» Så vidt jeg har registrert har finansministeren sluttet i NATO.
Å øke avgiften på alle biler med inntil kr. 125.000,- i løpet av bare ett år, kommer til å skape svært mye turbulens, usikkerhet og kaos i bilmarkedet. Både for nye og brukte biler vil vi se priser som går «i alle retninger» og det vil bli en veldig utrygg periode for både kundene og bilbransjen. Og, hva venter oss så i 2027? Fullstendig stopp i bilsalget.
Staten bør være svært forsiktig med å intervenere et allerede velfungerende bilmarked på denne måten.
Jeg håper derfor at de politikerne som skal enes med regjeringen om statsbudsjettet for neste år er fornuftige og sørger for en gradvis fjerning av momsfritaket med god varslingsfrist.
Det er godt mulig at samfunnsøkonomisk teori tilsier at det beste er «å bare rive av plasteret raskt», men dersom Finansdepartementet skal blande seg direkte inn i markeder som fungerer fint, bør de kanskje ansette noen markedsøkonomer også.
Innlegget ble først publisert på Norges Bilbransjeforbunds blogg.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn
Til andre nyheter med samme tema i Bilnytt arkiv: