Ifølge registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) ble det registrert 10.253 nye personbiler i april.

Det er 23 % færre biler enn i mai i fjor, da det ble registrert drøyt 13.342 nye personbiler.

Hittil i år er det dermed registrert 43.746 nye personbiler i Norge i år, 14,2 % bak fjoråret. 

Elbilandelen i mai er nede på 77 % – den laveste på lenge. Hittil i år er elbilandel 87 %.

Høydepunkter:

  • Bruktimporten øker kraftig i mai og er så langt i år en god tredjedel over fjoråret, fortsatt drevet av elbilimport, med Tesla på topp, fulgt av BMW og Kia.
  • Eierskiftene har en noe lavere takt enn i fjor - ned litt over 4 % hittil i år.
  • Toyotas elbilandel i mai på bare 25 % trekker andelen i markedet totalt under 80 % - det er første gang i år.
  • Kinesiske merker gjør det generelt bra både i mai og i 2024 så langt, det gjelder særlig MG, BYD og Polestar, men også Xpeng, Nio og Seres
  • Bertel O. Steen fortsetter å tape markedsandeler. Dersom Bertel O. Steen samlet hadde vært ett bilmerke, ville de bare vært nummer seks i mai.
  • Varebilmarkedet fortsetter fremgangen i mai, fortsatt ledet an av Volkswagen. God måned for Ford, som har suksess med Transit-familien sin.
  • Volvo EX30 mest solgte modell for annen måned på rad løfter Volvo til 3. plass på merkestatistikken bak Toyota og Volkswagen.
  • Andre i topp 20 med kontinuerlig fremgang i år: Hyundai, Mazda, Suzuki og Honda.
  • Det er særlig Tesla som taper markedsandeler, selv om de fortsatt leder så langt i år, men også BMW, Skoda, Mercedes-Benz, Peugeot, Kia og Opel gjør det dårligere enn markedet.
  • Tross konkursen som truer, har Fisker registrert 19 biler i mai.
  • MG har etablert seg i toppen med plasseringene 8-8-6-5-6 i årets fem måneder hittil. Seks måneder på rad har merket vært topp 10.

Tesla halvert mot fjoråret
I mai varslet Tesla igjen betydelig priskutt på Model Y og Model 3. Det er tydeligvis nødvendig for å få opp volumet igjen:

Hittil i år er Tesla Model Y-volumet bare halvparten så stort som på denne tiden i fjor, ifølge OFVs nybilstatistikk.

Det er registrert 6.826 Model Y så langt i år, mot over 13.400 Model Y på denne tiden i fjor.

Det er ventet at Tesla vil gjøre et betydelig comeback med sitt siste prissprell, til tross for at Tesla selv har uttalt at 2024 er et mellomår i deres vekstfase.

Uansett er Tesla Model Y fortsatts Norges desidert mest registrerte modell, også i 2024.

Dersom registreringene den siste uken i mai gir et hint om hva som kommer i juni, er Tesla på vei tilbake: Tesla Model Y var mest registrerte modellen den siste uken.

Topp 10 bilmerker mai 2024:

  1. Toyota:   1.795
  2. Volkswagen:   1.242
  3. Volvo:   1.074
  4. Tesla:   832
  5. Hyundai:   593
  6. MG:   509
  7. Skoda:   471
  8. BMW:   442
  9. Ford:   385
  10. Nissan:   371

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Topp 10 bilmodeller mai 2024:

  1. Volvo EX30:   791
  2. Volkswagen ID.4:   741
  3. Tesla Model Y:   690
  4. Toyota Yaris:   609
  5. Toyota RAV4:   441
  6. Toyota bZ4X:   427
  7. Hyundai Kona electric:   381
  8. POlestar 2:   333
  9. Volkswagen ID.3:   331
  10. MG 4:   317

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Toyota: - Skal bli støst i juni også
Toyota er største bilmerke i mai, og japaneren puster nå Volkswagen i nakken hittil i år. 

Yaris ble Toyotas mest registrerte personbilmodell i mai. Ikke langt bak følger RAV4, bZ4X og Corolla Cross. 

Dermed havner elbilandel for Norges største bilmerke i mai på kun 25 %. Mange har dømt fossilbiler i B-segmentet til en snarlig død, men Toyota vil det tydeligvis annerledes. 

Piotr Pawlak, administrerende direktør i Toyota Norge, er glad for å se at Toyota dekker kundenes mange behov med den sine modeller:

- Vi er veldig fornøyde med salgsresultatene for mai. Det er tydelig at våre modeller treffer godt i markedet, og at Toyota kan tilby biler som passer til ulike behov og preferanser blant bilkjøpere, sier Pawlak og fortsetter:

- Forhandlerne våre er også særlig viktige for at vi løfter oss i mai. De sikrer at Toyotas kunder blir ivaretatt, og de er dessuten årsaken til at vi har lenge vært i toppen på norske kundeservice-undersøkelser. 

Toyota var sist største merke på personbilregistreringer både i oktober og desember i fjor.

- Vår forventning er at juni også blir en god salgsmåned for personbiler. I tillegg tror vi at vi at vi kommer til å selge flere elektriske varebiler fremover, sier Toyota-sjef Piotr Pawlak.

- Toyota er opptatt å lete etter flere måter å løse bærekraftig mobilitet på, men har i det siste satt inn støtet på elektriske biler. Den elektriske bZ4X har vært et godt tilskudd til modellparken, spesielt i Norge.

Toyota har lovet at innen 2026 skal de ha lansert seks elektriske modeller i personbilsegmentet. I 2024 blir også det nyeste varebiltilskuddet Proace Max med elektrisk motor. 

- Vi skal dekke behovet til utrolig mange kundegrupper, og vi vil gjøre det lettere å velge et bærekraftig alternativ. I Norge, hvor det er et så godt ladenettverk, er elektriske biler en prioritet, sier Pawlak

Volkswagen er nest største bilmerke både i mai og hittil i år. ID.4 står for over halvparten av merkets registreringer hittil i år. Volkswagen fikk en elbilandel på 92,5 % i mai.

Volvo-modell på toppen igjen
BilNytt.no har i godt over et år skrevet om den nye «bestselgeren» Volvo EX30. Nå topper modellen registreringsstatistikken for andre måned på rad

Volvo EX30 har også inntatt andreplassen så langt i år, bak Model Y og såvidt foran Volkswagen ID.4.

Hos Volvo står denne ene modellen for nesten 75 % av merkets volum. 

- Dette er svært gledelig. Vi har hatt høye forventninger til EX30, og da er det gøy å se at kundene også er begeistret for bilen, sier Erik Trosby, PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway. 

Hittil i år ligger Volvo på en klar fjerdeplass, foran Hyundai og bak Toyota og Volkswagen. 

- Forhandlerne melder om mange nye ansikter i salgshallen, så det er nok flere som velger Volvo nå som vi har en liten SUV til en meget gunstig pris. Vi forventer at EX30 vil tiltrekke seg nye kundegrupper fremover, sier Erik Trosby.

- EX30 er en høyteknologisk SUV med smarte løsninger og stilrent skandinavisk design. Dette, i kombinasjon med en attraktiv pris og en kjent og kjær merkevare, har gitt EX30 en veldig bred appell i markedet, sier Trosby.

Før Volvo EX30 landet to påfølgende måneder på toppen av modellstatistikken, hadde Tesla åtte på rad med sin Model Y. 

Foruten til sammen fire måneder samlet med Skoda Enyaq og Volkswagen ID.4 på topp innimellom, har Elon Musks «folkevogn» eid øverste plassering siden september 2022.

Sist Volvo toppet modellisten var i april 2022 med XC40. Før det igjen må vi tilbake nøyaktig 16 år – til mai 2008 – med Volvo V70 øverst.

Volvo XC90 hadde comeback i mai med 47 biler, opp nesten 80 % fra mai i fjor.

Volkswagen størst på nytte
Mens det i mai var kraftig nedgang i salget av nye personbiler, var det kraftig hopp i antall nye varebiler – en økning i antall på hele 19,5 % sammenlignet med mai i 2023.

Til sammen ble det i mai registrert 2.622 nye varebiler.

På varebil er Volkswagen fortsatt i en klasse for seg med en markedsandel på 37 %.

Hittil i år er fordelingen mellom diesel- og elvarebiler fra Volskwagen omtrent 50/50, mens i mai var dieselandelen på 70 %.

Ford ligger hårfint foran Toyota på andreplass i varebilmarkedet.

Deretter følger Bertel O. Steen-merkene Mercedes-Benz, Peugeot, Opel og Citroën. Det beste Stellantis-merket har kun en tredel av Mercedes-Benz-volumet hittil i år.

Nøkkeltall bilslaget mai 2024:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Antall eierskifter pr. måned 2018-2024:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Bertel O. Steen vs. Harald A. Møller - PERSONBIL:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Bertel O. Steen vs. Harald A. Møller - VAREBIL:


Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Per-Espen Løchen | Knut Moberg | Martin Mørk
Knut Moberg d.e | Jon Winding-Sørensen | Petter Knutsen Bjørkelo


 Følg BilJobb.no på LinkedIn