2023 var et tøft år for bilbransjen i Norge.

BilNytt.no har skrevet om en rekke norske bilforhandlere og bilimportører som har opplevd marginskvis.

Felles for aktørene er at omsetningen i stor grad er opprettholdt, mens lønnsomheten har gått i bakken. Flere ble større etter oppkjøp.

I dag har Kapital publisert sin oversikt over Norges 500 største selskaper målt i omsetning.

På denne listen er det 26 selskaper som BilNytt.no velger å kategorisere som bilbransje. 

Inkluderes selskapene som Kapital har «uteglemt» eller ikke fått tall fra, er fasit godt over 30 selskaper.

Den samlede bunnlinjen for bilselskapene i årets oversikt er halvert sammenlignet med året før; fra drøyt seks milliarder kroner i 2022 til under tre milliarder nå.

Flere selskaper som helt opplagt manglet i fjor, er endelig med på listen i år:

  • Bilia Norge
  • Volvo Car Norway
  • Bavaria Norge
  • Cognia Holding
  • Nordvik Gruppen

BilNytt.no har fylt disse selskapenes 2022-tall inn i listen.

Bilaktørene blant Kapitals oversikt over 500 største selskap:

Flere mangler
I år har Kapital korrekt oppført både lastebil- og buss-importøren Volvo Norge og personbilimportøren Volvo Car Norway.

Likevel mangler flere store milliard-selskaper i årets 500-liste: 

Santander Consumer Bank, RSA, Frydenbø Group og Selmerholding var alle med i fjor – og hører også med i årets liste, men er fraværende.

BilNytt.no har skrevet om 2023-resultatene til Selmerholding-eide RøhneSelmer, RSA og Frydenbø Bil, som alle har omsetning som er over den nedre grensen på 500-listen.

BilNytt.no savner også i år Hyundai Motor Norway, som omsatte for nær 2,5 milliarder kroner i 2023.

Også konsernet Autozentrum Holding eller eierselskapet Knightfield Holding, skulle vært med i oversikten:

Hans Henrik Riddervolds Porsche-konsern omsatte for over 1,9 milliarder kroner, mens nedre grense i 500-listen er på 1,865 milliarder kroner.

I fjor var også Polestar Automotive og Bil i Nord-eier Soria Holding med i Kapitals oversikt.

Åtte klatrer
Volvo Car Stor-Oslo skulle med sine to milliarder kroner i omsetning vært med i oversikten.

Alternativt skulle Autostrada Gruppen vært med, dersom 50 % av Volvo Car Stor-Oslo-omsetningen var konsolidert opp i konsernet.

Kverneland Investering er imidlertid med i oversikten, men heller ikke her er halvparten av Volvo Car Stor-Oslo-omsetningen inkludert.

Bilholding, med merkeforhandlervirksomhet på Haugalandet, er med på listen, men uten at søsterkonsernet Bilgruppens omsetning på en halv milliard kroner er tatt med.

Åtte av bilbransjeselskapene på listen har klatret fra i fjor.

Hele 12 av selskapene økte omsetningen, men bare åtte klatret på listen:

  • Toyota Norge (fra 157. til 147. plass)
  • Norsk Scania (fra 184. til 163. plass)
  • Bauda (fra 215. til 178. plass)
  • Leaseplan Norge (Ayvens) (fra 276. til 242. plass)
  • Kverneland Investering (fra 415. til 383. plass)
  • Nardo Bil Holding (fra 418. til 410. plass)
  • Volvo Norge (fra 443. til 414. plass)
  • Würth Norge (fra 482. til 460. plass)

Fra Møller til Aars til Møller
Flere endringer i Kapitals tallgrunnlag gjør det vanskelig å sammenligne direkte med fjorårets plasseringer.

I fjor gikk Kapital et nivå opp i selskapsstrukturen på flere av selskapene.

Dermed var ikke Møller Mobility Group med på listen i fjor, mens eierselskapet Aars var oppført.

I år er Møller Mobility Group, men ikke Aars, oppført. Møller-konsernet er på en 24. plass i Norge.

Aars-konsernet inkluderer eiendom og annen virksomhet, i tillegg til bilvirksomheten, og omsatte i 2023 for 45,9 milliarder kroner.

Det hadde holdt til en 19. plass i listen over Norges største selskaper, opp fra 21. plass året før.

Møller- og Schage Førde-familienes Aars-konsern hører hjemme på topp 20-listen over de største selskapene i Norge. I år er det Møller Mobility Group på 24. plass som er med.

Meko-konsernet på vei inn
Den norske delen av Mekonomen-konsernet skulle også vært med, men her var selskapsstrukturen fortsatt fragmentert i 2023:

Bileko Car Parts AS (tidl. Meca Norge) omsatte for 1,3 milliarder kroner, Mekonomen AS omsatte for 805 millioner kroner, mens Mekonomen Company AS omsatte 150 millioner kroner.

I tillegg kommer Promeister-aktivitet.

Meko-konsernets omsetning i Norge passerer dermed to milliarder kroner, også når omsetningen på drøyt en halv milliard kroner i Sørensen og Balchen, som også eies av Meko-konsernet, holdes utenfor.

Omsetningen i Meko-konsernet i Norge, som ledes av Geir Hoff, passerte to milliarder kroner med god margin i fjor.

Les også: Rekordomsetning for Meca, Mekonomen og Sørensen og Balchen

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen 


 Følg BilJobb.no på LinkedIn