BilNytt.no har fått flere henvendelser fra forhandlere som er overrasket over at de ikke får godkjent biler som er ombygget fra personbil til varebil.
Bakgrunnen for stoppen i godkjenningene er innstramminger i regelverket for ombygging fra personbil til varebil, og da spesielt om sikkerhetselementer som airbager.
Statens vegvesen krever nå dokumentasjon direkte fra bilprodusentene på at utkobling av sideairbagene i varerommet ikke går utover sikkerheten til kjøretøyet.
Frem til i dag har bilimportørene gitt Statens vegvesen den nødvendige dokumentasjonen på dette.
De nye reglene trådte i kraft fra 1. oktober.
Må godkjennes av produsenten
- Frem til nå har det nærmest vært en bransjestandard å koble ut airbager ved å sette på en motstand, sier daglig leder Erik Hagen i Iseveien Services AS.
Påbyggerselskapet i Sarpsborg har Volkswagen-importør Harald A. Møller AS som største eier.
- Denne metoden for utkobling er nå ikke lenger tillatt, slik det ble gjort før, fortsetter Hagen.
De fleste nye biler har airbager langs sidene i bilen, noe som kan være et problem for eksempel når bakseter tas ut og skillevegg settes inn.
- Nå kan man ikke bare koble ut airbagene, uten en bredere dokumentasjon om at man har fulgt fabrikkinstrukser, sier Erik Hagen.
For å koble ut airbagen nå, må den som utfører arbeidet ha godkjenning fra produsenten eller produsentens representant, altså importør.
Ifølge Eirik Irgens Kristoffersen, direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy, godkjenner ikke Harald A. Møller slike endringer uten at fabrikken har godkjent det:
- Vi har ikke forutsetninger for å gjøre det, så alle ombygginger vi nå gjør er med velsignelse fra fabrikk, sier han.
- Iseveien Services, som er Integrated Partner hos Volkswagen-fabrikken, har den direkte kontakten for å sikre godkjenning fra fabrikken, legger Kristoffersen til.
Volumselgeren stoppes
Daglig leder Espen Knudsen hos Land Rover-forhandler Motorpool venter på flere varebiler.
- Vi har flere biler til ombygging hos Lafinto som vi venter på, sier Knudsen til BilNytt.no.
For Land Rovers del er det kun Defender som rammes nå.
Så langt i år er det registrert 393 nye Land Rover i Norge, hvorav 256 er varebil-registrerte Defender.
Hvis ikke bilene blir registrert før nyttår, taler mye for at bilene også får økt avgift.
Autocenteret Fjeldstad, som er store på Geländewagen, er blant dem som rammes av den nye praksisen. Hans Jakob Klausen (t.v.) og Bjørn Egil Fjeldstad leder selskapet.
- Etterlyser dialog
Også Lafinto AS i Fredrikstad, som er store på varebilombygging, melder at godkjenningene har stoppet opp:
- Det er stopp i varebilgodkjenningen hos Statens vegvesen, sier Jarl Andre Lindvig, Head of Sales and Marketing i Lafinto.
For Lafinto rammer stoppen i godkjenninger hardt:
- Vi bygger om rundt 1.000 varebiler i året, så dette er et viktig forretningsområde for oss, sier Lindvig.
Han utelukker ikke at permitteringer av ansatte kan bli en konsekvens dersom problemet ikke løses raskt.
- Fagseksjonen hos Statens vegvesen tolker reglene på en urealistisk måte, mener han.
- Dette har aldri vært noe problem tidligere. Vi etterlyser dialog med Statens vegesen for å løse dette. Vi har ønsket møter om dette, men det er helt stille, sier Jarl Andre Lindvig.
- Stoppen har også konsekvenser for våre leverandører, legger Lindvig til.
Høring i fjor
Statens vegvesen sendte informasjon om endringene i fjor høst og ba om innspill til regelendringene innen 30. desember i fjor.
Blant dem som leverte høringssvar var Bertel O. Steen, Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Bilimportørenes Landsforening (BIL).
Bertel O. Steen la i sitt tilsvar «vekt på at kravspesifikasjonene som kjøretøyet allerede har fra fabrikanten likestilles selv om kjøretøyet omklassifiseres til en annen».
BilNytt.no har vært i kontakt med Bertel O. Steen, som henviser til NBF.
NBF har bedt om møte
NBF bekrefter i dag at problemet er aktuelt hos mange av deres medlemmer:
- Medlemmer har henvendt seg til NBF om problemet, som fortoner seg som oppståtte uklarheter i Vegvesenets retningslinjer og dermed usikkerhet hos etatens kontrollører. Det kan særlig gjelde utkobling av sideairbag.
Det sier seniorrdågiver Tore Lillemork NBF i dag.
- Det ser ut til at vedtak er fattet på feil grunnlag, sier han.
NBF mener derfor dette er en bransjesak og ikke bare begrenser seg til enkeltvedtak.
- NBF har bragt saken inn for Statens vegvesen sentralt, og bedt om et møte om saken, sier Tore Lillemork i NBF.
- Vi vil med dette informere berørte medlemmer om problemet, samtidig som vi ønsker tilbakemeldinger fra dem som måtte ha lignende opplevelser, sier Lillemork.
Full fart med Land Cruiser
Hos én importør går det imidlertid så det suser med utleveringer av en varebil som tidligere var en ombygd personbil:
Men det nye statussymbolet Toyota Land Cruiser er ikke lenger en ombygget personbil, men kommer ferdig fra fabrikk som enten varebil eller personbil.
Det er tydeligvis en fordel i disse dager: Så langt i år har det norske Toyota-nettverket levert ut 467 Land Cruiser varebil, som med det er Norges 12. mest registererte varebilmodell i år.
Toyota skal få ut 1.000 Land Cruiser før nyttår, som er importørens kvote fra produsenten i Norge.
Som personbil er det kun registrert 16 Land Cruiser så langt i år.
Toyota Land Cruiser kommer som varebil direkte fra produsent. Bilen kan ikke gjøres om til personbil på et senere tidspunkt.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn