På en forhandlersamling i forrige uke – med 200 deltakere til stede – ble MG-forhandlerne presentert for en nyhet fra MG-importøren:
Den ladbare hybriden MG HS.
- Responsen fra forhandlerne var veldig god, sier Dag Asbjørnsen etter det såkalte Pit Lane-møtet.
MG har solgt over 18.400 elbiler i Norge siden lanseringen i 2019.
I tillegg er det registrert 350 ladbare hybrider, alle i 2021 – unntatt fire som er registrert nå i høst.
Opp mot 500 biler
På Oslo Motor Show står nye MG HS på norske skilter. Pris, rekkevidde og utslipp er klart.
- Dere har de siste årene kun solgt elbiler. Er det er marked for ladbare hybrider i nullutslippsåret 2025?
- Vi tror det. Men det er kundene som avgjør. Vi er allerede i dialog med bilutleieselskaper, svarer Dag Asbjørnsen.
Han er kommersiell direktør i MG-importør Norwegian Mobility Group.
MG HS PHEV får en startpris på 549.900 kroner ferdig registrert.
MG 4 blir merkets mest registrerte modell også i 2025.
- Hvor mange kan dere selge av MG HS på et år?
- Vi mener 300-500 biler er innen rekkevidde, sier Asbjørnsen og fortsetter:
- Dette er bilen for folk som ikke vil tenke på rekkevidde, og spesielt bilutleie er interessant.
Asbjørnsen sier at med 1.000 kilometer rekkevidde, hvorav 100 kilometer på strøm, og et utslipp på 14 gram CO2 per kilometer, så er dette en bil som ikke velter det grønne skiftet.
- Gjør dere dette bare for å tirre Elbilforeningen og Ulf Tore Hekneby inn i 2025?
- MG er et merke som liker å utfordre, svarer MG-sjef Jan Kåre Holmedal uten å svare på spørsmålet.
- Hva er leveringstiden på denne ladbare hybriden?
- Tre uker, svarer Asbjørnsen.
På Oslo Motor Show er det representanter fra Bavaria som viser frem bilene.
MG-herrene Dag Asbjørnsen og Jan Kåre Holmedal har tidligere uttalt at de skal bli høye og mørke. På Oslo Motor Show var de lave og lyse i sin gule MG Cyberster.
Roadstere
To roadstere stjeler oppmerksomheten fra den ladbare hybriden.
I rampelyset står en rød og en gul elektrisk roadster, MG Cyberster, til 669.900 kroner med 450 kilometer rekkevidde.
- Det gjør oss ekstra stolte at MG i 100-årsjubileet går tilbake til røttene og presenterer en fremtidsrettet roadster, som går fra null til hundre på 3,2 sekunder.
Skal vi tro Asbjørnsen og Holmedal er salget av sportsbilen allerede godt i gang:
- Vi har allerede solgt 50 Cyberster som blir levert ut før jul.
- Hvor mange roadstere kan dere klare å selge neste år?
- Vi har planer om 150 MG Cyberster neste år. Det er stor interesse fra publikum, og vi mener at vi kan levere en unik pakke.
- Hva ender hele MG-volumet på neste år?
- Mer enn i år, er det raske svaret.
- Men hva lander MG volumet på i år, da?
- Rundt 5.000 biler.
Hittil i år er det ifølge OFV registrert 4.365 nye MG i Norge.
Importøren hadde registrert opp flere MG Cyberster i forskjellige farger til forhandlermøtet. To er med til Oslo Motor Show.
Ro i forhandlernettverket - ett bytte
Foruten at Bil i Nord overtar MG i Harstad fra Mitsubishi-forhandler Harstad Bil AS, er forhandlernettverket nå satt.
Tidligere støy rundt Birger N. Haug knyttet til situasjonen med BYD og MG er ikke lenger en aktuell problemstilling.
- Synes MG-importøren det var gode nyheter at Birger N. Haug avsluttet satsingen på BYD og Maxus for å fokusere på MG, Nissan, Hyundai og Subaru?
- Erfaringsmessig er det toppen tre-fire bilmerker en bilforhandler klarer å holde på fokus på. Vi har sett at flere ulike aktører har kuttet ned på antall bilmerker det siste året, svarer Holmedal diplomatisk.
- Vi har flinke forhandlere og svært gode produkter. Suksessen vil fortsette, sier Asbjørnsen.
- Når skal det egentlig begynne å butte for MG i Norge?
- Først skal vi vokse videre, svarer Asbjørnsen alvorlig.
- Det holder ikke bare med volum i disse dager. Er det penger å tjene for forhandlere og importør i dagens priskrig?
- Ja, svarer Holmedal kort og kontant.
- Det er bare Lamborghini og MG som har saksedører, men dørene til Lamborghini er manuelle i motsetning til våre elektriske, gliser Dag Asbjørnsen.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Petter Knutsen Bjørkelo
Knut Moberg d.e | Martin Mørk | Jon Winding-Sørensen
Følg BilJobb.no på LinkedIn