Tegneby er «Head of Global Luxury and Corporate Communications» hos Rolls-Royce Motor Cars i Goodwood i Storbritannia.
Etter 16 måneder begynner han å bli varm i trøya (eller skjorta og slipset), melder han.
- Læringskurven har vært bratt. Jeg har fått lov til å tråkke opp nye stier og kommunikatøren i meg har fått noen helt nye emner å bryne seg på, sier han til BilNytt.no.
- Jeg skal ærlig innrømme at jeg mer enn én gang har kjent litt på ærefrykten. Det har vært betryggende å ha noen erfarne hender å holde i.
- Litt flåsete sagt har den første tiden vært en herlig blanding av en slags folkehøyskole for voksne og en dannelsereise i den globale luksusindustrien.
Tegneby sier det tar tid å virkelig forstå merkevaren Rolls-Royce:
- Vi har et stort globalt nettverk og aktivitetene er mange. Noen av dem er mer synlige enn andre. Her er en rosa Spectre under feiringen av blomsterkunst i Chelsea i London i mai.
- Tiden har gått veldig fort og oppgavene har stått i kø.
- Det har vært flere reiser, alt fra vestover og østover i verden til å bli servert te og hjemmebakte scones foran peisen hjemme i godset til en vaskekte baron i England.
Marius Tegneby har lang fartstid i norsk bilbransje. Etter BI og noen år hos Bård Eker og Hydrolift kom han til Harald A. Møller i 2006 med ansvar for kommunikasjon for Audi.
Derfra gikk det til BMW sommeren 2016, der han avsluttet som Corporate Communications Manager.
Potet og poet
Det er lett å trives i England, forteller Tegneby, men det var naturligvis også en omstilling å «bo seg til».
- Eventyreren i meg har fått utfolde seg på små og store ekspedisjoner, en veldig fin motvekt til all den tiden jeg legger igjen på jobb.
Besøkene til Monterey Car Week i California og åpningen av Private Office New York var blant fjorårets høydepunkter.
- Overleveringen av seks nye Phantom Extended til Peninsula Hotel Hong Kong og lanseringen av Black Badge Spectre i Kina er noen av årets store opplevelser, sier han.
Nylig var Marius Tegneby også på ærverdige Concorso d'Eleganza Villa d'Este i Italia.
- Noen ganger løper jeg i kulissene og trekker i trådene. Andre ganger står jeg nærmere scenekanten for å sørge for at vi lander budskapet og at alle vi møter har en unik opplevelse med Rolls-Royce Motor i Cars, det være seg journalister eller andre interessenter.
- Hva er egentlig en “Head of Global Luxury and Corporate Communications”?
- Jeg har lenge ment at enhver kommunikasjonsjobb er forbundet med å være både poet og potet, slik er det også her.
Han er tett på CEO og styret og bruker mye tid på sørge for at de er oppdatert på hva som beveger seg i de forskjellige luksus-sektorene.
- Jeg sitter i det som på godt norsk kalles et markedsråd, som driver en rekke prosjekter i ulike forretningsområder.
- Det er systematisk jobbing med teamet mitt rundt kommunikasjonsplaner og strategier, og ikke minst; sørge for at budskapet når frem.
Historiene «på huset» er mange, noe som gjør det enklere å være historieforteller for Tegneby.
- Trikset er å vite hvem som bør fortelle historien, når og hvordan. Det er jobben min, sier Tegneby.
Her tar Marius Tegneby imot journalister til omvisning på fabrikken: - Jeg gir dem en god smak av hva vi faktisk gjør. Rolls-Royce er mye mer enn en bil. Jeg har gjerne et par triks i ermet og noen steder å vise som virkelig vekker sansene.
Tar imot journalister
- Vi er et større kommunikasjonsteam med ulike ansvarsområder. Mitt hovedvirke er corporate, sier han og sikter til selskapskommunikasjon.
- Det betyr noe mindre fokus på produkt enn tidligere, men til gjengjeld et bredt spekter av andre virksomhetsområder.
En uke inneholder mye rapportering og informasjonsdeling fra verdens hjørner.
Dagen starter gjerne ofte med en dialog med de som holder til i østen og avsluttes med de som holder til i USA, på grunn av tidsforskjellene.
- Det er ikke mange skrittene over til produksjonslinjen og jeg forsøker å være der daglig.
- Det gir mye impulser og inspirasjon og sikrer dialogen med veldig mange kollegaer. Det er ofte da jeg plukker opp historiene.
- Vi kaller det House of Luxury og det er gjerne først når man har vært på innsiden at man ser hva det innebærer.
Alltid ambassadør
Arbeidet med årsoppsummeringen lagt frem i januar var omfattende, tok fire-fem måneder og resulterte blant annet i fem sider med pressemelding og 16 TV- og radio-intervjuer med toppsjefen – på samme dag.
- Da bør helst planleggingen sitte.
Han følger også opp tre av husets 90 praktikanter.
- De skal bli gode poeter og poteter en gang i fremtiden.
- Arbeidsdagene er ulike, men felles for dem er at jeg er omgitt av mange svært dyktige folk.
Marius Tegneby jobber ikke med salg, men kan ofte bli delaktig i kundeforhold, som her, ved overleveringen av seks nye Phantom Extended til Peninsula Hotel Hong Kong.
- Alle kunder har mulighet til å nå mange av oss direkte gjennom vår egen app Whispers. Der har jeg solgt inn både fotturer i Jotunheimen og overnattingsteder i Lofoten til kunder som spør om ekte norske opplevelser.
- Med RR-nålen på jakkeslaget eller kjørende i en Rolls, er man en ambassadør, sier Tegneby.
- Det er en glede å invitere dem som ser på Rolls-Royce som noe utilnærmelig inn bak rattet for et bilde og en smakebit.
Forhåpentlig forplanter opplevelsen seg til et middagsbord eller en pub:
- Man vet aldri hvem som er den neste kunden.
Luksus endrer seg
Marius Tegneby arbeider også med strategisk posisjonering.
- Posisjonen som verdens udiskutabelt mest luksuriøse merkevare skal beskyttes og utvikles i en verden hvor oppfattelsen av luksus er i endring.
- Ingen trenger en Rolls-Royce, så hvordan skal vi nå de som virkelig har lyst på en?
- Vi jobber ikke med tradisjonell markedsføring og reklame og derfor er PR- og kommunikasjonsarbeidet enda mer sentralt.
- Våre kunder leser ikke nødvendigvis bilblader, men finner kanskje inspirasjon i design/kultur/finans/fritid/reiseliv.
- Men man skal samtidig ikke gå i fella og tro at dette er biler for gamle penger og gamle vaner. Snittalderen på våre kunder er nå 43 år.
- Da gjelder det å være til stede i deres verden.
Holdt døren for prinsesse Anne
Marius Tegneby har ingen spesiell myndighetskontakt, ut over å representere i SMMT (The Society of Motor Manufacturers and Traders), som kan beskrives som Storbritannias BIL/NBF.
Men litt kontakt med de øverste kretser i Storbritannia har det likevel blitt.
- Jeg holdt opp en dør for Princess Anne da hun var på besøk i fjor. Hun smilte høflig og jeg var godt forberedt og nikket anerkjennende tilbake.
Under pandemien opplevde Rolls-Royce et enormt oppsving.
- Nå har det normalisert seg, i en verden preget av tariffer og geopolitiske konflikter.
- De siste årene har vi solgt mellom 5.500 og 6.000 biler. Det vil for oss aldri handle om volum, men om eksklusivitet og verdi i alle ledd.
Nord-Amerika har i flere år vært det største markedet, fulgt av Europa og Kina. Over 90 % av salget er eksport, også til sterke enkeltmarkeder.
- Når vi etablerer oss i et nytt marked, er det gjerne et tegn på at en økonomisk oppsving kan ventes gjennom de neste årene/tiårene. Vi følger utviklingen i luksus-sektorene nøyere enn det tradisjonelle bilmarkedet.
Lar ikke OFV-tall prege humøret
De fleste Marius Tegneby har møtt hittil er godt kjent med elbilutviklingen i Norge.
- Men det er lettere å se nå at den kanskje ikke er like relevant for alle markeder. Det er ingen tvil om hvor man er på vei, men rammebetingelsene rundt om er svært ulike, sier han.
Tegneby har mye kontakt med tidligere bransjekollegaer i Norge, men sier hjemlandet fort blir lite når han ser det fra sitt nye beite.
- Jeg leser BilNytt.no hver dag, men lar ikke lenger humøret preges av registreringstatistikken til OFV, sier Marius Tegneby.
Det mest spennede å følge med på i Norge synes han er er alle endringene som påvirker balansen mellom importører, forhandlere og kunder.
- Jeg tror og håper at flinke folk på rett plass blir viktigere enn rentekampanjer i årene fremover.
- Hva er det beste med jobben din?
- En av verdens absolutt sterkeste merkevarer og alle folkene man møter er en fantastisk kombinasjon!
- Selvsagt er det spennende med reiser og luksuriøse opplevelser, men det er ikke hverdagen.
- Det beste er å befinne seg midt i produksjonen, omgitt av håndtverkere og kunstnere som tilsammen bruker 600 timer på bygge et kunsterverk på fire hjul og få oppleve Rolls-Royce fra innsiden.
- Hva er det mest krevende?
- Ofte er jeg veldig nærme avgjørelser som har store nedslagsfelt, både internt og eksternt. Det å være kilde, rådgiver og pådriver i slike prosesser er lærerikt, men krevende.

Pub-padling med norsk podcast på øret
- Hva gjør du helst i fritiden, om du har noen?
- Jeg forsøker å ta fri i helgene, selv om mange arrangement gjerne skjer da. Det er viktig å koble litt av fra jobbverdenen jeg nå lever i og nyte livet på landsbygda rundt Goodwood også.
Siden Tegneby bor rett ved sjøen kan en frihelg innebære at han setter seg i kajakken med en norsk podcast på på øret mens han padler til en pub i neste vik.
- Det er oppskriften på enkel lykke. Jeg utforsker også England, og sørkysten er et helt fantastisk sted med grønne åser, sjarmerende småbyer, vakre strender, enormt med historie og smale veier.
- Når storbylivet lokker, er ikke London mer enn halvannen time unna.
- Jeg kjører mer BMW firmabil enn Rolls-Royce, men av og til er anledningen der og da passer jeg gjerne på å kjøre til nye steder, for eksempel i Devon eller Cotswolds.
- Jeg har logget flest mil i Spectre, men å sitte bak rattet i Phantom er også en særs behagelig og fornem opplevelse. Noen turer i baksetet, i embedets medfør, har det også blitt.
Midt oppe i luksusen har han videreført en vane, som kanskje ikke eierne av bilmerket «hans» driver mest med:
- Jeg vasker fortsatt stadig bil. Det må man aldri slutte med når man jobber i denne bransjen.
PS! Da Marius Tegneby oppsummerte sin tilnærming til jobben i det siste intervjuet før jobben ble hans, sa han følgende: «To protect and serve – and make the shit shine».
- Noen på den andre siden av bordet påpekte at det ikke nødvendigvis var så mye shit som måtte shines her, men budskapet traff de det skulle treffe.
Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen

Følg BilJobb.no på LinkedIn