Med over 9.500 registrerte nye personbiler, er årets juli av en rimelig normal årgang, i motsetning til fjorårets historisk dårlige julimåned. 

Og i motsetning til årets juni, som var nest beste juni noensinne.

I alt er det 9.563 nye personbiler som ble registrert i juli – opp fra 6.456 biler i juli 2024.

Det er en økning på hele 48 % sammenlignet med fjorårets – riktignok svært svake – juli.

Det viser statistikken fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det er Volkswagen som i klassisk majestet tar førsteplassen i juli, men følges tett av Volvo, Skoda og Tesla. Det betyr at det er uvanlig jevnt i toppen, der ingen av merkene dominerer soleklart denne måneden.

Toyota merker nå modelltørken for fullt – mer om det lenger ned.

Så langt i 2025 er det registrert 85.079 nye personbiler og 13.878 nye varebiler.

Personbilmarkedet hittil i år er opp hele 25,6 % sammenlignet med i fjor. Varebilmarkedet har imidlertid kraftig tilbakegang på 17,6 %.

Mens kinesiske personbilmerker hadde en markedsandel på rundt 18,6 % i juli, står de japanske for kun 8,3 %, amerikanske merker (Tesla) for 8,8 % og koreanske bilmerker for kun 6,5 % i juli.

Markedsandel kinesiske bilmerker (personbil) - juli 2025:

  • MG:  5,8 %
  • BYD:  4,8 %
  • Xpeng:  3,4 %
  • Polestar:  2,0 %
  • Zeekr:  1,3 %
  • Voyah:  0,4 %
  • Nio:  0,3 %
  • Dongfeng:  0,2 %
  • Hongqi:  0,2 %
  • Maxus:  0,2 %
  • Changan:  0,1 %
  • JAC:  0,1 %
  • Lotus:  0,0 %
  • Seres:  0,0 %
     
  • SUM: 18,6 %

Topp 10 bilmerker (personbil) - juli 2025:
Markedsandel (%) i parentes

  1. Volkswagen:  1.116 nye personbiler   (11,7 %)
  2. Volvo:  888   (9,3 %)
  3. Skoda:  885   (9,3 %)
  4. Tesla:  838   (8,8 %)
  5. MG:  551   (5,8 %)
  6. BMW:  532   (5,6 %)
  7. Ford:  463   (4,8 %)
  8. BYD:  462   (4,8 %)
  9. Mercedes-Benz:  404   (4,2 %)
  10. Toyota:  390   (4,1 %)

Topp 10 modeller (personbil) - juli 2025:

  1. Tesla Model Y:  715 nye biler
  2. Skoda Enyaq:  574
  3. Volkswagen ID.4:  408
  4. BYD Sealion 7:  380
  5. Volvo EX40:  310
  6. Volkswagen ID.7:  295
  7. Toyota bZ4X:  292
  8. Volvo EX90:  285
  9. Volkswagen ID.3:  257
  10. Xpeng G6 og Ford Explorer:  255

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Harald A. Møller har alene 24,6 % markedsandel i juli. Volkswagen ble største bilmerke i juli, godt hjulpet av ID.7.

Høydepunkter i juli 2025:

  • Elbilandelen på over 97,2 % er tre prosentpoeng høyere enn i fjor og gjør at man i praksis kan si at det berømmelige 2025-målet er nådd.
  • Volkswagens førsteplass støtter seg til høye volumer av flere modeller bak ID.4 – som ser sin andel i miksen redusert til fordel for de andre. Særlig ID. Buzz (i år med firehjulsdrift) og ID.7 har sterkest vekst av disse.
  • Skoda gjør det nå svært godt med utleveringer av ny Enyaq – og kan dessuten nå også begynne å levere ut Elroq med firehjulsdrift.
  • Samlet har Harald A. Møller en fjerdedel av markedet, til tross for at Audi gjorde det svakt.
  • Bertel O. Steen er igjen over 10 % takket være god fremgang for både Mercedes-Benz, Kia og Citroën, tross en svak månedsavslutning. Kia var igjen større enn Hyundai, som er uvanlig i det norske markedet.
  • Tesla var lenge nærmest usynlig på registreringsstatistikken i juli, men det kom store antall biler, hovedsakelig Model Y, mot slutten av måneden.

    Dermed gjør Tesla det uvanlig sterkt i en juli-måned med mest registrerte modell og en fjerdeplass. Forlenget tilbud på den nye modellen gir tydeligvis fortsatt resultater, mens salget globalt er kraftig tilbake.
  • Volvo fikk en svært sterk måned med nesten 10 % markedsandel og denne gangen er det ikke EX30/EX30 Cross Country som drar lasset; den forbigås i juli-miksen av både EX40/EC40 og EX90.
  • Også for Ford ble det nok en sterk måned, nå solid etablert i topp 10-listen takket være gode Explorer- og Capri-volumer.
  • Hyundai er bare en blek skygge av seg selv og det ble nok en begredelig måned utenfor topp 10. Markedsandelen er nesten halvert i forhold til juli i fjor og langt bak også hittil i år: Hittil i år ligger Hyundai nå hele 23 % bak fjoråret i en et marked som har 25 % fremgang.
  • Eierskiftene er noe opp fra i fjor, både i juli (+1,9 %) og hittil i år (+2,5 %).
  • Bruktimporten moderat opp i juli og så langt i år. Som vanlig er Kia på topp her.

Trist måned for de japanske:

Med ett unntak glipper det for de japanske bilmerkene i juli:

  • Toyota-tørken BilNytt.no har varslet tidligere, har nå satt inn for fullt og japaneren falt ned til 10. plass denne måneden. Akkumulert så langt i 2025, ligger Toyota nå 20 % bak fjoråret. Alle andre på topp 10 har sterk fremgang i volum.

    Merkets eneste elbilmodell bZ4X er sluttsolgt og de siste eksemplarene leveres ut i stadig mindre volum i månedene fremover. Toyota har allerede landet nede på en 10. plass i juli, og vil ligge nede lenge: Toyota Norge-sjef Piotr Pawlak fortalte i et eksklusivt BilNytt.no-intervju at Toyota vil få svært lave personbilvolum fra juli til november.
  • Men også Nissan, som har vært høyt oppe i topp 10-listen lenge, sliter gjennom sommeren og er ikke i nærheten av plasseringene fra de foregående månedene.
  • Både Suzuki og Mazda er blant merkene som stuper mest i forhold til første halvår i fjor, begge ned rundt 80 % i volum.
  • Når det gjelder Subaru, er det den rene misere, med kun én ny Solterra registrert i juli i år, og Mitsubishi er eliminert fra markedet denne måneden med null registreringer.
  • Unntaket er Honda, som – fra et svært lavt fjorårsnivå – steg kraftig i juli med en boost i e:Ny1-registreringer.

Zeekr har kommet i gang med utleveringene av modellene X, 7X og 001. Hittil i år har kinesiske bilmerker en markedsandel på drøyt 13 %.

Kineserne med nytt løft:

Volumet til kinesiske bilmerker var dobbelt så stort som japanske bilmerker i juli.

  • Med sterke tall fra MG, BYD, Xpeng, Polestar og Zeekr er hele fem kinesiske bilmerker blant Norges 20 største bilmerker i juli, med omkring 18,6 % markedsandel denne måneden.
  • Mens BYD nærmest driver monokultur med Sealion 7, er det mer diversifisert hos MG. Både MG4, S5 og mot slutten av måneden også ZS EV, har pushet registreringstallene opp.
  • I juli i fjor registrerte MG null biler, etter å ha preregistrert biler for over et halvt år frem i tid. Omsider kan MG dermed nærme seg noen måneder i pluss mot fjoråret. Hittil i år ligger derimot milelangt bak etter all preregistreringen i juni 2024.

    Selv ikke i juni i fjor, da MG etter preregistreringene hadde over 12 % markedsandel alene, hadde kinesiske bilmerker høyere markedsandel enn i juli i år.
  • Zeekr ble nummer 21 i juli og har fått fart på mellomklasse-SUVen 7X, som har gått forbi X som mest registrerte Zeekr i år.
  • Andre med markant økning i juli er de mer marginale Voyah og Hongqi.
  • Både Nio, JAC og Lotus er derimot bortimot marginalisert. Av nykommerne i år leder Dongfeng an, med lave volumer, mens de syv første Changan ble registrert denne måneden og Exlantix fortsatt står med to biler – én av hver modell.

- Den økende konkurransen fra kinesiske bilmerker og modeller er tydelig både i Europa og her hjemme. Vi er et lite land, og det er ikke Norge som drar opp salget i Europa. Men at vi er et viktig marked, også for kineserne, er det ingen tvil om. Vi er tross alt elbil-land nummer én i verden, sier OFV-direktør Øyvind Solberg Thorsen.

Varebiler: Fortsatt nedgang
Varebilmarkedet er nok en gang ned i juli, men i mye mer begrenset grad enn de foregående månedene.

Salget av nye varebiler har gått ned både i juli måned og totalt for året så langt, sammenlignet med de samme periodene i 2024.

I juli ble det registrert 1.338 nye varebiler, og det var 4,4 % færre enn samme måned i fjor.

Volkswagen har endog god fremgang, hovedsakelig takket være ID. Buzz med firehjulsdrift, men også hjulpet av pen økning fra i fjor for både Caddy og Crafter.

Alle de tre påfølgende merkene i varebilstatistikken, Ford, Toyota og Mercedes-Benz, er derimot ned fra i fjor.

Etter årets sju første måneder har det blitt registrert 13.878 nye varebiler, og det er 17,6 % færre enn i samme periode i fjor. 

Elbilandelen for nye varebiler i juli var hele 47,4 %, en kraftig økning fra 24 % i juli 2024. Så langt i år er elbilandelen for nye varebiler 45,4 % – en markant økning fra fjorårets 30,4 %.

Tips BilNytt.no:
Atle Falch Tuverud | Knut Moberg | Knut Moberg d.e | Hanne Hattrem | Petter K. Bjørkelo | Jacob Moer Aanonsen | Jon Winding-Sørensen


 Følg BilJobb.no på LinkedIn